خداحافظی گدار با سینما

چهره اسطوره‌ای موج نوی سینمای فرانسه که ساخت فیلم‌هایی چون «از نفس افتاده»، «تحقیر»، «پی یر خُله» و «مذکر مونث» را در کارنامه پربار سینمایی خود دارد اعلام کرده هم اکنون مشغول کار روی دو فیلمنامه است که یکی از آنها را برای شبکه عمومی تلویزیون اروپا (Arte) می‌نویسد و پروژه دیگر او نیز «جنگ‌های خنده‌دار» نام دارد.

گدار در مصاحبه‌ خود گفته است: «درحال پایان دادن به زندگی سینمایی خود هستم و پس از پایان‌ نگارش این دو فیلمنامه به سینما بدرود خواهم گفت.»

این کارگردان در کنار ژان پل بلموندو ستاره فیلم «از نفس افتاده» را می‌توان عملا از آخرین بازمانده‌های موج نوی سینمای فرانسه دانست. وی که پنج‌بار نامزد جایزه نخل طلای کن بوده است، در سال ۱۹۷۸ جایزه افتخاری سزار فرانسه را دریافت کرد، در سال ۲۰۰۷ جایزه یک عمر دستاورد سینمایی آکادمی فیلم اروپا را گرفت و در سال ۱۹۹۵ یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو به وی اعطا شد. فیلم سه بعدی «خداحافظی با زبان» او در سال ۲۰۱۴ توانست در جشنواره کن جایزه هیات داوران را کسب کند و آخرین ساخته او در سال ۲۰۱۸ با عنوان «کتاب تصویر» رونمایی و موفق شد اولین نخل طلای ویژه تاریخ جشنواره کن را از آن خود کند.