خورشید مجیدی از اسکار بازماند

  معرفی نامزدها

پپریانکا چوپرا و نیک جوناس زوج معروف سینمایی اسامی نامزدهای نود و سومین دوره اسکار را از لندن اعلام کردند. اعلام اسامی ساعت ۵:۱۹ دقیقه بامداد به وقت محلی انجام شد. با اعلام اسامی نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ طبق معمول برخی‌ها که انتظار می‌رفت نامزدی این آکادمی را کسب کنند موفق به این کار نشدند و برخی دیگر در نهایت تعجب وارد این فهرست شدند. بعد از سالی عجیب که کرونا باعث بسته‌شدن بیشتر سینماها شد و بازه رای دادن جوایز اسکار را هم ۲ ماه عقب انداخت، مراسم اعلام نامزدهای نود و سومین جوایز اسکار روز گذشته برگزار شد.

  رکوردها و شگفتی‌ها

امسال فیلم سینمایی «منک» دیوید فینچر ۱۰ نامزدی کسب کرد و بازیگران مسلمان و آسیایی و کارگردان‌های زن در میان نامزدها تاریخ‌ساز شدند. نامزدی لاکیت استنفیلد برای «یهودا و مسیح سیاهپوست» یکی از بخش‌های تعجب‌آور نامزدهای اسکار امسال بود. استنفیلد نقش‌آفرینی قدرتمندی داشت و نقدهای خوبی دریافت کرده بود، اما او در بخش بازیگر اصلی وارد رقابت شده بود که در نهایت در بخش بازیگر مکمل نامزدی خود را کسب کرد. یک سورپرایز هم در بخش کارگردانی دیده شد و آن توماس وینتربرگ بود که توانست با فیلم «یک دور دیگر» چهره‌هایی از جمله ارون سورکین، رجینا کینگ و شاکا کینگ را کنار بزند و در میان کارگردان‌های نامزد اسکار جای بگیرد. در نهایت، پل راسی توانست با «آوای متال» نامزد دریافت جایزه اسکار نقش مکمل شود که خیلی‌ها انتظارش را نداشتند چون با وجود کسب نامزدی جوایز منتقدان، او نتوانسته بود در جوایز انجمن بازیگران و گلدن‌گلوب نامزد شود.

  جاماندگان رقابت اسکاری

مانند هر سال افراد و چهره‌های قابل‌توجهی هم بودند که دیده نشدند که این موضوع تعجب خیلی‌ها را برانگیخت. یکی از آنها رجینا کینگ برای کارگردانی فیلم «شبی در میامی» بود که اگر نامزد می‌شد می‌توانست نخستین زن سیاهپوستی باشد که این افتخار را کسب می‌کند. فیلم او که نقدهای خوبی هم در فستیوال فیلم ونیز پارسال دریافت کرده بود نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال هم نشد. خیلی‌ها انتظار داشتند ارون سورکین برای «محاکمه شیکاگو ۷» نامزد دریافت جایزه کارگردانی شود اما ۶ نامزدی که فیلم او کسب کرد، شامل این جایزه نشد. البته سورکین توانست دوباره در بخش بهترین فیلم‌نامه‌نویسی نامزد شود. دلروی لیندو پیش از این هم با فیلم «۵هم‌خون» موردتوجه گلدن‌گلوب و انجمن بازیگران و جوایز اسپیریت قرار نگرفته بود و این روند با عدم کسب نامزدی اسکار هم ادامه پیدا کرد. جودی فاستر با فیلم «موریتانیایی» برنده جایزه گلدن‌گلوب شد اما نقش‌آفرینی او نتوانست نامزدی اسکار را برایش کسب کند. آخرین نامزدی اسکار او (از میان چهار نامزدی بازیگری که تا به حال کسب کرده) به فیلم «نل» سال ۱۹۹۵ بازمی‌گردد. نامزد شدن یک فیلم کمدی برای کسب اسکار در بخش بهترین فیلم سال همیشه سخت بوده و امسال هم دنباله «بورات» نتوانست این کار را انجام دهد. البته این فیلم جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی گلدن‌گلوب را به خود اختصاص داد.

  تغییرهای تازه در اسکار

اما همزمان با معرفی نامزدها، رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار جزئیات جدیدی درباره نحوه برگزاری مراسم اعطای جوایز این رویداد در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد. «دیوید روبین» رئیس آکادمی اسکار با ارسال نامه‌ای به بیش از ۱۰ هزار عضو آکادمی اعلام کرده، مراسم اعطای جوایز اسکار ۲۰۲۱ تنها با حضور نامزدهای کسب جایزه، میهمانان آنها و اعطاءکنندگان جوایز و به شکلی متفاوت با سال‌های گذشته برگزار خواهد شد و همچنین خبری از قرعه‌کشی سالانه میان اعضای آکادمی برای شرکت در این مراسم نیست.

بر این اساس، تمامی رویدادهای حضوری مربوط به قبل و بعد از مراسم اعطای جوایز از جمله ضیافت ناهار نامزدهای اسکار هم لغو شده است. طبق اعلام پیشین مراسم اعطای جوایز نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار در دو سالن دالبی تئاتر و یونیون استیشن لس‌آنجلس برگزار خواهد شد. مراسم اسکار، پربیننده‌ترین رویداد جهان در عرصه سرگرمی است که از نظر میزان بیننده با اختلاف بالاتر از جوایز گلدن گلوب، جوایز تلویزیونی اِمی و جوایز موسیقی گرمی قرار دارد. با وجود این سال گذشته میزان بینندگان مراسم اسکار با ۲۳ میلیون نفر به پایین‌ترین حد خود در تمام ادوار برگزاری رسید. مراسم پایانی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد.

25