نوروز خبرساز فرهنگ

پایان کار خانم مجری

پیکر آزاده نامداری روز هفتم فروردین درحالی‌که بیش از یک روز از زمان مرگ وی می‌گذشت، کشف شد. پس از کشف پیکر وی، حدس‌های متعددی درباره علت مرگ وی در رسانه‌های مجازی عنوان شده که هیچ کدام از آنها تاکنون از سوی مراجع قضایی تایید نشده است.

بررسی‌های اولیه نشان داد همسر و فرزند آزاده نامداری در منزل حضور نداشتند و به یکی از شهرهای شمال کشور رفته بودند.

تحقیقات بیشتر نشان داد پدر آزاده نامداری با دخترش تماس گرفته و به دلیل اینکه دخترش پاسخگوی تماس‌های وی نبوده، سراسیمه همراه با مادر این مجری به منزل وی رفته و پس از شکستن در منزل، با پیکر بی‌جان دخترشان در اتاق پذیرایی منزل مواجه شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در همان ابتدای رسیدگی به پرونده، گمانه‌هایی مبنی بر خودکشی، قتل، مسمومیت، اوردوز و مرگ آزاده نامداری بر اثر ابتلا به کرونا، توسط برخی رسانه‌ها مطرح شد که قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران با تاکید بر اینکه هیچ یافته‌ای مبنی بر خودکشی یا دگرکشی مرحومه آزاده نامداری وجود ندارد، گفت: هیچ‌گونه آثار ضرب و جرحی بر روی پیکر خانم نامداری یافت نشده و علت فوت وی، منوط به آزمایش‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی است که توسط پزشکی قانونی صورت می‌گیرد.

در نهایت پس از اقدامات انتظامی و قضایی در محل حادثه، پیکر آزاده نامداری به پزشکی قانونی منتقل شد تا معاینات ظاهری، کالبدگشایی و آزمایش‌های لازم روی پیکر وی انجام شود؛ دکتر مهدی فروزش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران نیز در همین رابطه شایعات مطرح شده مبنی بر باردار بودن آزاده نامداری را رد کرد.

وی تصریح کرد: تعیین علت فوت منوط به حصول نتایج آزمایش‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی خواهد بود و در روز‌های آتی به مقام قضایی اعلام می‌شود.

همچنین با توجه به کشف تعدادی قرص در منزل آزاده نامداری، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با تاکید بر اینکه این موارد باید پس از بررسی آزمایش‌ها مشخص شود، گفت: «در بدو معاینه و کالبدگشایی هیچ‌گونه اظهار نظری درباره نوع ماده نمی‌دهیم، آزمایش‌ها را انجام می‌دهیم تا بتوانیم به جواب سوالات برسیم، اظهارنظر درباره نوع ماده یا داروی مصرفی درحال‌حاضر زود است و باید ابتدا نتایج گرفته شود و سپس به مرجع قضایی اعلام کنیم آیا در نمونه‌ها دارو و مواد مخدر کشف شده یا خیر و درحال‌حاضر پیش از اعلام نتایج هیچ اظهار نظری نمی‌کنیم.»

سرانجام پیکر این مجری دوشنبه ۹ فروردین در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده شد درحالی که هنوز ابهامات این مرگ برای مردم به جای خود باقی است.

آزاده نامداری که سال‌ها پیش با فرزاد حسنی، مجری مطرح ازدواج کرده بود، با جدایی پرحاشیه‌‌اش در سال ۹۳ در صدر اخبار فضای مجازی قرار گرفته بود. وی پس از ازدواج مجدد و در پی انتشار تصاویری خصوصی با پوششی متفاوت با آنچه در صفحه تلویزیون ظاهر می‌شد، در سال‌های ۹۶ دوباره خبرساز شد به‌طوری‌که تقریبا از محافل صداوسیمایی کنار گذاشته شد. بسیاری افسردگی ناشی از این ممنوع‌الفعالیت‌ شدن را از جمله دلایلی می‌دانند که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم موجب درگذشت این مجری شده است.

  رفت و برگشت سینما و تئاتر

سالی که گذشت سال خوبی برای سینما و سالن‌های نمایش نبود زیرا به دلیل کرونا و قرنطینه یا سینماها و تئاترها تعطیل بودند یا در صورت باز بودن مردم با وجود اعمال پروتکل‌ها تمایل زیادی برای حضور در چنین فضاهای بسته‌ای از خود نشان نمی‌دادند. این رکود به قدری بحرانی شد که برخلاف سال‌های گذشته که سینماگران برای نمایش فیلم‌های خود در نوروز اشتیاق داشتند امسال هیچ کدام تمایلی برای اکران آثار خود بروز ندادند. با این همه، همین اکران محدود کورسویی برای برخی تهیه‌کنندگان محسوب می‌شد تا جلوی ضرر بیشتر را بگیرند تا اینکه با شیوع بیشتر کووید-۱۹ در تعطیلات و نارنجی شدن شهر تهران بار دیگر دستور به تعطیلی چندباره سینماها صادر شد اما پس از اعتراض‌ها و مذاکرات رئیس سازمان سینمایی با ستاد ملی کرونا در نهایت سالن‌های سینمایی از دسته‌بندی دسته سوم گروه مشاغل به دسته دوم انتقال یافتند تا از ۱۲ فروردین سالن‌ها به فعالیت خود ادامه دهند و از این پس صرفا نسبت به قرمز شدن شهرها، دستور به تعطیلی سالن‌ها داده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی نیز درباره تصمیمات تازه در حوزه فعالیت سالن‌های نمایشی در دوران کرونا توضیح داد: طبق پیگیری‌هایی که داشتیم اعلام شد که با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا پرونده انتقال تئاتر و سینما از گروه مشاغل ۳ به ۲ مورد بررسی قرار گرفته و با این تغییر موافقت شد.

با این تغییر گروه کلیه سالن‌های سینما و تئاتر می‌توانند در کلیه شهرهای نارنجی، زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را ادامه دهند و تنها در شرایط قرمز این فعالیت‌ها تعطیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: این اتفاق مهمی بود که در حوزه سینما و تئاتر رقم خورد. فشار بسیاری روی هنرمندان این دو حوزه بود و به‌خصوص در حوزه تئاتر عزیزانی که از این طریق امرار معاش می‌کردند با تغییر شرایط مجبور به تعطیلی فعالیت‌های خود می‌شدند. با این تغییر گروه امیدواریم شرایط فعالیت گروه‌های هنری بهتر از پیش شود.