ادامه شگفتی‌سازی «سرزمین‌ آواره‌ها»

دومین شب از مراسم اهدای این جایزه که جوایز مهم آن را دربرمی‌گرفت، امسال علاوه بر رویال آلبرت هال لندن، میزبان همیشگی بفتا، در لس‌آنجلس نیز برگزار شد تا در آن ۱۷ جایزه باقی‌مانده به برگزیدگان اهدا شود. از ویژگی‌های مراسم اهدای جوایز بفتا ۲۰۲۱ حضور نداشتن شاهزاده ویلیام، رئیس بفتا به‌دلیل مرگ پدربزرگش، پرنس فیلیپ (نخستین رئیس بفتا) بود. مراسم شب اول هم به همین دلیل و پوشش خبر مرگ پرنس فیلیپ با یک ساعت تاخیر آغاز شد و روی آنتن رفت. در شب دوم اهدای جوایز به همین مناسبت به همسر ملکه بریتانیا که چند روز پیش در ۹۹سالگی درگذشت، ادای احترام شد.

 درو کردن جوایز

در این مراسم که همه نامزدها به شکل مجازی حضور داشتند، «سرزمین آواره‌ها» چهار جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن (فرانسیس مک‌دورمند) و بهترین فیلم‌برداری را از آن خود کرد.

«سرزمین آواره‌ها» یا Nomadland فیلمی در ژانر درام - مستند به کارگردانی کلویی ژائو محصول سال ۲۰۲۰ سینمای آمریکاست. این فیلم که پیش از این برنده جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز بود، در جوایز گلدن‌گلوب سال ۲۰۲۱ نیز در چهار رشته بهترین فیلم درام، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شد که از این بین توانست دو جایزه بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی را ببرد.

هفته گذشته هم در بیست و ششمین دوره جوایز انتخاب منتقدان با اهدای جوایز، «سرزمین‌آواره‌ها» به‌عنوان بهترین فیلم سال شناخته شد و جایزه بهترین کارگردان سال و جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین فیلم‌برداری را به دست آورد.

این فیلم تاکنون تحسین منتقدان را همراه با تحسین جهانی برای کارگردانی، فیلم‌نامه، تدوین، فیلم‌برداری و بازیگری آن به ویژه مک‌دورماند به همراه داشت تا آنجا که به سومین رتبه برتر سال ۲۰۲۰ در سایت معتبر متاکریتیک تبدیل شد. برخی منتقدان شانس زیادی برای این فیلم در جایزه اسکار آینده پیش‌بینی کرده‌اند.

 فیلم «سرزمین آواره‌ها» داستان «فرن» زنی اهل شهری در ایالت نوادا است که زمانی اوضاع خوبی داشته، اما بعد از بسته‌شدن معدن‌های گچ کنگلومرا اوضاعش عوض می‌شود و شیوه زندگی‌اش هم شکل دیگری به خود می‌گیرد.

 جایزه‌ای دیگر برای اسطوره پیر

از دیگر برندگان بزرگ شب دوم بفتا آنتونی هاپکینز بود که برای بازی در فیلم سینمایی «پدر» جایزه بهترین بازیگر مرد را برد تا در ۸۳ سالگی پیرترین برنده این جایزه معتبر دنیای فیلم و سینما لقب بگیرد.  آنتونی هاپکینز با گذشت ۲۷ سال از آخرین جایزه بفتای خود موفق شد برای بازی در نقش یک مرد مبتلا به زوال عقل این جایزه را از آن خود کند. بازیگر تحسین‌شده بریتانیایی در لحظه اهدای جایزه خود آنلاین نبود و فلورین زلر، کارگردان «پدر» به جای او این جایزه را گرفت. هاپکینز البته در نشست خبری مجازی برندگان شرکت کرد و همان‌جا اعلام کرد در مراسم اهدای جوایز اسکار شرکت نخواهد کرد.

آنتونی هاپکینز، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده بریتانیایی جوایز زیادی در کارنامه هنری خود دارد. او در سال ۱۹۹۲ برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و پنج بار دیگر هم نامزد این جایزه شده ‌است. پیش از این هاپکینز جوایز بسیار دیگری از جمله سه جایزه بفتا، دو جایزه امی و یک جایزه گلدن‌گلوب سیسیل بی‌دمیل را برده ‌است. او در سال ۱۹۹۳ لقب شوالیه را از الیزابت دوم برای خدمات ارزنده وی در عرصه هنر و در ۲۰۰۳ نیز ستاره‌اش را در پیاده‌رو مشاهیر هالیوود دریافت کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۸ جایزه افتخار بفتا را برای دستاورد طولانی‌مدت به‌دست آورد. در سال ۱۹۶۸ هاپکینز با بازی در فیلم شیر در زمستان که برنده سه جایزه اسکار هم شد، به شهرت زیادی دست یافت. برخی همچون ریچارد اتنبرا که پنج فیلم هاپکینز را کارگردانی کرده‌است، او را «بزرگ‌ترین بازیگر نسل خود» دانسته‌اند. وی از مهم‌ترین و پول‌سازترین بازیگران تمام ادوار به‌شمار می‌رود که همواره بازیگری قدرتمند او مورد توجه و تحسین بسیار منتقدان و مخاطبان قرار گرفته است.


فهرست برگزیدگان دوره ۷۴ مراسم اهدای جوایز بفتا

بهترین فیلم: سرزمین آواره‌ها

بهترین کارگردان: کلویی ژائو

بهترین فیلم‌نامه: امرالد فنل برای «زن جوان آینده‌دار»

بهترین فیلم‌نامه اقتباسی: کریستوفر همپتن و فلورین زلر برای «پدر»

بهترین بازیگر زن: فرانسیس مک‌دورمند برای «سرزمین آواره‌ها»

بهترین بازیگر مرد: آنتونی هاپکینز برای «پدر»

بهترین بازیگر زن مکمل: یون یو-جونگ برای «میناری»

بهترین بازیگر مرد مکمل: دنیل کالویا برای «یهودا و مسیح سیاه»

بهترین انیمیشن بلند داستانی: «روح» به کارگردانی پیت داکتر و دانا ماری

بهترین فیلم بریتانیایی: زن جوان آینده‌دار

بهترین موسیقی متن: روح

بهترین مستند: معلم اختاپوسی من

بهترین فیلم‌برداری: سرزمین آواره‌ها

بهترین تدوین: آوای متال

بهترین فیلم خارجی‌زبان: «یک دور دیگر» به کارگردانی تامس وینتربرگ از دانمارک