جنوبی صریح و بی‌تعارف

این سطرها بخشی از حرف‌های حمید فرخ‌نژاد، بازیگر مطرح سینمای ایران در گفت‌وگو با یک رسانه است. امروز سالروز تولد این بازیگر است که حالا ۵۲ ساله شده است با کارنامه‌ای قابل توجه. به‌عنوان بازیگر در حدود ۵۰ فیلم سینمایی بازی کرده و در چند سریال تلویزیونی نیز حضور داشته است. چندین جایزه نیز برای آثارش گرفته و اکنون در میانسالی یکی از باتجربه‌ترین بازیگران سینمای ایران به حساب می‌آید. فرخ‌نژاد تحصیلکرده رشته کارگردانی تئاتر در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و فعالیت هایش را در سینما به‌عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد. در سال ۱۳۶۹ با بازی در فیلم «در کوچه‌های عشق» به کارگردانی خسرو سینایی بازیگری را آغاز کرد و در سال ۱۳۷۸ با نقش آفرینی در فیلم «عروس آتش» که آن هم ساخته زنده‌یاد خسرو سینمایی بود، نامش را به‌عنوان بازیگری مهم و بااستعداد مطرح کرد و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کند. نکته جالب این بود که فیلم‌نامه «عروس آتش» را هم به‌طور مشترک با زنده یاد سینایی نوشته بود که برای آن هم جایزه گرفت. یعنی در یک رویداد هم جایزه بهترین بازیگر را برد و هم جایزه بهترین فیلم‌نامه را. بازی او حتی مورد توجه جشنواره‌های خارجی هم قرار گرفت و او با همان فیلم جایزه جشنواره فیلم کارلووی واری ۲۰۰۰ را هم به‌دست آورد.فرخ‌نژاد درباره همکاری‌اش با خسرو سینایی گفته است: افتخارم گرفتن جایزه از جشنواره‌های خارجی و فجر نیست، بزرگ‌ترین افتخارم این است که با سینایی کارم را شروع کرده‌ام. من سال ۱۳۶۸ تئاتر را در هنرهای زیبا خوانده‌ام و همان‌جا با سمیرا سینایی دختر خسرو سینایی همکلاس بودم. در ترم دوم پیشنهاد ساخت یک فیلم را دادم که آقای سینایی قبول کرد و باعث ساخت «درکوچه‌های عشق» شد.

فرخ‌نژاد در مصاحبه با فریدون جیرانی در برنامه دو قدم مانده به صبح گفته است: « در عروس آتش اولا قسمت‌هایی را که خودم بازی می‌کردم، به نگارش درآوردم و در عین حال بنده متعلق به آن اقلیم بودم و سوم اینکه رهبری خسرو سینایی، اجازه بدعت در کار را می‌داد و همه این ویژگی‌ها باعث شد عروس آتش فیلم خوبی شود. او از معدود شخصیت‌های سینمایی است که برخلاف همیشه که شخصیت‌ها، متاسفانه بد یا خوب هستند، اما فرحان جزو شخصیت منفی‌هایی بود که اجازه حرف زدن داشت. در مرحله تحقیق و نگارش سناریو که با خسرو سینایی همکاری می‌کردم، وقتی شخصیت فرحان متولد شد، آقای سینایی گفتند بهتر است نقش او را بازی کنم.»

این بازیگر با اکثر کارگردانان ایرانی همکاری کرده اما با حاتمی‌کیا در چند پروژه کار کرده است. درباره این کارگردان گفته است: من حاتمی‌کیا را خیلی دوست دارم و اگر باز هم پیش بیاید، باهم کار می‌کنیم. خیلی چیزها از حاتمی‌کیا یادگرفته‌ام. وقتی با حاتمی کیا برای فیلم «استرداد» به مسکو رفته بودیم بازی در نقش چمران را به من پیشنهاد داد و به او گفتم که یکی از ویژگی‌های چمران این بوده که آدم کوتاه‌قدی وسط یک مشت آدم‌های درشت بود. اگر من بازی کنم برعکس می‌شود. چون من یک آدم قدبلند هستم وسط یک مشت آدم قدکوتاه که به من گفت چه کسی خوب است و جواب دادم محسن تنابنده. به نظرم خیلی بازیگر خوبی است و خیلی هم استایلش به چمران نزدیک است.

فرخ‌نژاد در این سال‌ها علاوه بر بازیگری همواره به موضوعات اجتماعی هم واکنش نشان داده و در این زمینه بسیار فعال بوده است. درباره این بخش از کارهایش می‌گوید: «برخی به من می‌گویند که برای خودنمایی، نسبت به موضوعات اجتماعی یا سیاسی در صفحه اجتماعی‌ات واکنش نشان می‌دهی. چه حماقتی است که من بخواهم برای دیده‌ شدن در صفحه اجتماعی‌ام درباره موضوعات مختلف واکنش نشان دهم. من اگر در صفحه اجتماعی‌ام که بیش از یک میلیون نفر فالوور دارد، تبلیغ می‌کردم، کلی پول در می‌آوردم.»

او یک جنوبی صریح‌اللهجه است و نقدهایش را خیلی بی‌تعارف مطرح می‌کند. بارها به او پیشنهاد شده تا در برخی فیلم‌های خاص بازی کند؛ اما نپذیرفته است. چند سال پیش در گفت‌وگو با مجله همشهری 24 گفته بود: متاسفانه ما در مملکتی زندگی می‌کنیم که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمایش «اخراجی‌ها» است. این جای سرافکندگی دارد. فعلا کاری به بد و خوب «اخراجی‌ها» ندارم و نمی‌خواهم تحلیلش کنم؛ ولی ملتی با این پیشینه و سابقه ‌ فرهنگی، نباید «اخراجی‌ها» پرفروش‌ترین فیلم تاریخش باشد. برای ما کم است. «اخراجی‌ها» برای مملکتی با این پشتوانه‌ تاریخی کم است. «اخراجی‌ها» نباید به شناسنامه‌ سینمای این ملت تبدیل شود.

سعید راد، بازیگر قدیمی درباره این بازیگر در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته است: بازیگر باید در فیلم خوب بازی کند تا اقبال پیدا کند. به‌طور مثال حمید فرخ‌نژاد هر وقت با کارگردان‌های خوبی کار کرده است، بازی‌های خوبی را هم از خود نشان داده است. بازی او در به رنگ ارغوان و ارتفاع پست حاتمی‌کیا و همچنین عروس آتش خسرو سینایی بسیار خوب و حرفه‌ای است. اما همین بازیگر هم نقش‌ها و انتخاب‌های غلطی در کارنامه‌اش دیده می‌شود.