دو عکاس ایرانی برنده نهایی ورلدپرس 2021

در این جایزه «مدس نیسن» عکاس دانمارکی برای عکسی با عنوان «نخستین آغوش» برنده نخست این شاخه معرفی شده است. در بخش مجموعه عکس ورزشی این رقابت عکاسی نیز فرشته اصلاحی دیگر عکاس ایرانی با مجموعه عکس «سودای پرواز»، روایتی از زندگی یک ورزشکار سابق رشته پارکور که دچار ضایعه نخاعی شده است، در جایگاه سوم قرار گرفت. رتبه نخست این بخش از رقابت ورلدپرس به «کریس دونون» عکاس کانادایی برای عکسی با عنوان «آن‌هایی که می‌مانند قهرمان می‌شوند» اهدا شد. نیوشا توکلیان متولد ۱۳۶۱ است که از سال ۷۷ عکاسی حرفه‌ای را آغاز کرده و از سال ۲۰۰۲ عکس‌هایش در نشریات معتبر بین‌المللی مثل تایم، نیویورک‌تایمز، اشترن، فیگارو و برخی دیگر از نشریات آمریکایی و اروپایی به چاپ رسیده است. او عکاس خودآموخته‌ای است که عکاسی حرفه‌ای را در ۱۶ سالگی از نشریه «زن» آغاز کرد و در نشریات دیگر ادامه داد. او تاکنون جوایز متعددی کسب کرده است. 

فرشته اصلاحی نیز متولد بندر ماهشهر و عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران است که از سال ۱۳۹۲ به عنوان عکاس خبری در رسانه‌های کشور فعالیت می‌کند. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تئاتر از دانشگاه هنر تهران است و در کار خود به جزئیات نادیده گرفته شده از طبیعت و روابط انسانی، پیچیدگی آن و همچنین تنوع رفتاری در فرهنگ‌ها و جوامع مختلف توجه دارد. 

«ورلدپرس فتو» یک بنیاد مستقل و غیرانتفاعی مستقر در آمستردام است که در سال ۱۹۵۵ بنیان نهاده شده و به خاطر برگزاری معتبرترین و بزرگ‌ترین مسابقه‌ سالانه عکس خبری در جهان شناخته شده است. این بنیاد توسط ۵ عکاس هلندی با هدف نمایش عکس‌های مستند و خبری منتخب برای عکاسان سراسر جهان راه‌اندازی شد و حالا به یکی از مسابقات و بنیادهای مهم در زمینه عکس مستند و خبری تبدیل شده است. صحت، تنوع و شفافیت سه شعار اصلی ورلدپرس فتو هستند و عکس‌های انتخاب شده از سوی این بنیاد سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر جهان دارد. این بنیاد به‌دنبال گسترش فعالیت‌های خود به سمت خبررسانی چندرسانه‌ای با رویکرد ایجاد رشد و توسعه در روزنامه‌نگاری بصری است. در سال ۲۰۱۹ نیز فروغ علایی، عکاس روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با مجموعه عکسی به نام «گریه برای آزادی» که بیانگر تلاش زنان برای ورود به استادیوم فوتبال است، رتبه اول را در بخش مجموعه عکس ورزشی در جایزه ورلدپرس فتو سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده بود.