داستان هنرمند شدن یک مهاجر

ماجرای مجسمه‌ساز شدن این هنرمند خودآموخته افغان شنیدنی است. ماجرا از این قرار است که او ابتدا بیرون ساختمان محل زندگی خود با یک نقاش سالخورده آشنا می‌شود و بعد برای تامین هزینه‌های زندگی، آثار هنری را می‌خرد و در اختیار پیرمرد می‌گذارد تا با فروختن آنها در سود شریک شوند. در این میان، کامبیز درمبخش هنرمند نامدار طراحی و کاریکاتور با این دو آشنا می‌شود و از علیخان مجسمه‌های ابتدایی‌اش را می‌خرد و پیرمرد را نزد خود می‌برد. علیخان که تنها مانده به توصیه دوست خود از پا نمی‌نشیند و تلاش می‌کند با مواد دورریز کم‌کم اثر هنری بسازد. جست‌وجوهای او یک روز در برخورد با شانه تخم‌مرغ و سپس شناختن پودر سریش به نتیجه می‌رسد و چالش هنری علیخان آغاز می‌شود.او که از اوایل دهه ۷۰ در همان ساختمان خیابان کریمخان تهران مانده و اکنون صاحب سه فرزند است بدون آنکه کلاسی رفته و درسی خوانده باشد با ترکیب خمیر شانه تخم‌مرغ و چسب سریش شروع به ساختن تندیس و مجسمه می‌کند و آنقدر پیشرفت می‌کند که اکنون آثارش در بسیاری از نگارخانه‌های اروپا و آمریکا و آسیا به نمایش درآمده است. علیخان که موتورخانه و پشت بام ساختمان محل زندگی خود را به آتلیه و کارگاه تولید آثار هنری تبدیل کرده، در پاسخ به یکی از کارشناسان برنامه درباره اینکه آیا در فروختن آثار کلاه هم سرش رفته یا نه، گفت: «شاید بیش از ۵۰ بار کلاه سرم گذاشته شده است. البته الان دیگر کارم را بلدم.» او در عین حال به مشکل افغان‌های مقیم ایران هم اشاره و از اینکه نمی‌تواند حتی یک سیم‌کارت به نام خودش داشته باشد، گلایه کرد.

عبداللهی همچنین درباره خوبی‌های زندگی کردن در ایران برای خود، همسر و فرزندانش گفت: «یک بار خانم فرشته حسینی بازیگر سینما همراه یک آقایی برای دیدن و خریدن آثارم آمده بود. آقایی که همراهش بود قیمت آثار را می‌‎پرسید و من که جواب می‌دادم، یک قیمت بالاتر پیشنهاد می‌داد. واقعا فکر کردم دارد من و کارهایم را مسخره می‌کند.»

این هنرمند خودآموخته افغان از طریق دخترش درمی‌یابد کسی که برای خریدن آثارش آمده، نوید محمدزاده است؛ بازیگر تحسین‌شده سینما و تئاتر ایران: «خیلی پسر گل، بچه ماه، خیلی خاکی. کلی هم خرید کرد از من و پیشنهاد هم داد. گفت اگر توانستم یک خانه کلنگی برایت پیدا می‌کنم بیا آنجا. راحت در یک طبقه‌اش بنشینید و در یک طبقه هم بچه‌ها را آموزش بده. گفتم من که از خدایم است. البته هنوز این اتفاق نیفتاده است.»

علیخان حدود ۱۸ سال است کار مجسمه‌سازی را آغاز کرده و امروز آثارش با قیمت‌های میلیونی دست به دست می‌شود. کامبیز درمبخش هم گفته بود یک بار که خانه خواهرش در پاریس رفته بود، چند تندیس از آثار علیخان عبداللهی را آنجا دیده و به آشنایی با این هنرمند خودآموخته افغان افتخار کرده است.