معرفی کتاب‌های چالش‌برانگیز 2020

«نفرتی که می‌کاری» نوشته انجی توماس: انجمن کتابخانه آمریکا این کتاب را به‌دلیل مطالب حاوی ناسزاگویی و تبلیغ علیه پلیس جزو کتاب‌های چالش‌برانگیز سال ۲۰۲۰ قرار داده است.

«آبی‌ترین چشم» اثر تونی موریسون: این کتاب به‌دلیل صراحت در به‌تصویرکشیدن آزار جنسی کودکان در آمریکا ممنوع و چالش‌برانگیز شد.

«موش‌ها و آدم‌ها» از جان اشتاین‌بک: این کتاب نیز برای تحریم‌های نژادی و کلیشه‌های نژادپرستانه و تاثیر منفی آن روی دانش‌آموزان جزو کتب ممنوعه ۲۰۲۰ قرار گرفت و به چالش کشیده شد.

«کشتن مرغ مقلد» نوشته هارپرلی: کتاب کشتن مرغ مقلد نیز برای داشتن شخصیت ناجی سفیدپوست و دریافتش از تجربه‌های سیاهان و مطالب حاوی نژادپرستی ممنوع و به چالش کشیده شد.

«اتفاقی در شهر ما اتفاق افتاده است؛ داستان کودکی درباره بی‌عدالتی نژادی» نوشته ماریان سلانو، ماریتا کالینز و آن هازارد: این کتاب نیز برای زبان تفرقه‌افکن و نیز تقویت دیدگاه‌های ضدپلیس در سال ۲۰۲۰ به چالش کشیده شد.

«خاطرات صددرصد واقعی یک سرخ‌پوست نیمه‌وقت» نوشته شرمن الکسی: این کتاب نیز به‌دلیل ارجاعات نویسنده آن به مسائل جنسی و بی‌حرمتی به مقدسات جنجال‌برانگیز و چالشی شد.

«حرف بزن» اثر لاری هارس اندرسن: رمان «حرف بزن» به‌دلیل مطالبی حاوی دیدگاه‌های سیاسی و ادعاهایی مبنی بر غرض‌ورزی نسبت به دانش‌آموزان پسر و در برداشتن مفاهیم ناسزا و تجاوز به چالش کشیده شد.

«پسران آمریکایی» نوشته جیسون رینولدز: کتاب پسران آمریکایی نیز به‌دلیل ناسزاگویی، نمایش استعمال دارو، الکل و تبلیغ دیدگاه‌های ضدپلیس و موضوعات تفرقه‌افکن جزو کتاب‌های چالش‌برانگیز در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت.

«نژادپرستی، ضدنژادپرستی و تو» نوشته ابراهیم کندی و جیسون رونولدز: این کتاب نیز به‌دلیل اظهارات عمومی نویسنده آن و به سبب طرح پاره‌‌ای از ادعاها در گزینش رویدادهای روایی- که شامل نژادپرستی علیه همه مردم نمی‌شود- مورد انتقاد و چالش قرار گرفت.

«جرج» از الکس جینو: چاپ این کتاب نیز به سبب مطالبی با محتوای دگرباشان جنسی و مغایرت با مفاهیم مذهبی و منعکس‌نکردن ارزش‌های جامعه محدود و ممنوع شد و در این فهرست قرار گرفت.