آخرین ساعات نفس‌گیر اسکار

Untitled-1

این فصل جوایز سینمایی که امسال به‌‌دلیل بحران کرونا طولانی‌تر از دوره‌های گذشته شده است، ویژگی‌های دیگری نیز دارد. در میان نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ زنان، رنگین‌پوستان و آسیایی‌ها برخلاف اغلب دوره‌های پیشین حضور پررنگ‌تری دارند و و برای نخستین‌بار در تاریخ این جوایز، همزمان دو کارگردان زن در بخش بهترین کارگردانی حضور دارند؛ «کلویی ژائو» برای فیلم «سرزمین آواره‌ها» و «امرالد فنل» برای فیلم «زن جوان خوش‌آتیه». پیش‌تر تنها پنج سینماگر زن در این بخش نامزد شده بودند و «کاترین بیگلو» تنها زنی است که جایزه اسکار بهترین کارگردانی را در ۲۰۱۰ با «هرت لاکر» کسب کرد.  در چهار بخش بازیگری نیز ۹ نامزد رنگین‌پوست حضور دارند و برای نخستین‌بار دو بازیگر آسیایی در میان پنج نامزد بخش بهترین بازیگر مرد بخت خود را برای کسب مجسمه طلایی اسکار محک می‌زنند.

 چادویک بوزمن که چند ماه پیش‌به‌‌دلیل ابتلا به سرطان در ۴۳ سالگی از دنیا رفت، هفتمین بازیگر تاریخ است که پس از مرگ نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود و در صورت کسب جایزه که احتمال آن هم زیاد است به «هیث لجر» و «پیتر فینچ» می‌پیوندد که پس از مرگ به اسکار رسیدند.

  شانس‌های امسال

گرچه می‌توان گفت فیلم «سرزمین آواره‌ها» در یک سال اخیر و با کسب مهم‌ترین عناوین فصل جوایز سینمایی، کسب جایزه بهترین فیلم را برای خود قطعی کرده و «کلوئی ژائو» نیز برنده احتمالی شاخه بهترین کارگردانی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود، فیلم‌های «راند دیگر» ساخته «توماس وینتربرگ» از دانمارک و مستند رومانیایی «کالکتیو» از «الکساندر نانو» به ترتیب شانس بالایی برای کسب اسکار بهترین فیلم بین‌المللی و مستند بلند دارند؛ اما باز هم می‌توان بروز اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی را در دیگر شاخه‌های جوایز امسال تصور کرد.

فیلم «سرزمین آواره‌ها» ساخته «کلوئی ژائو» کارگردان چینی‌تبار آمریکایی است که کار خود را با درخشش در جشنواره ونیز و کسب شیر طلایی بهترین فیلم آغاز کرد و تاکنون جوایز سینمایی زیادی  از جمله بهترین فیلم جوایز گلدن‌گلوب، بفتا، انجمن کارگردانان آمریکا و جوایز فیلم اسپریت را به خود اختصاص داده و تقریبا تمام کارشناسان سینمایی این فیلم را شانس نخست کسب جایزه بهترین فیلم و کارگردانی اسکار ۲۰۲۱ معرفی کرده‌اند.

پدر، منک، میناری، یهودا و مسیح سیاه، زن جوان خوش‌آتیه، صدای متال و دادگاه شیکاگو۷ نیز دیگر نامزدهای شاخه بهترین فیلم این فصل از اسکار هستند.

امسال فیلم «منک» ساخته دیوید فینچر که روایتی از پشت پرده ساخت فیلم «همشهری کین» است، با نامزدی در ۱۰ شاخه پیشتاز جوایز اسکار است و فیلم‌های سرزمین آواره‌ها، پدر، یهودا و مسیح سیاه، میناری، بلک باتم ما‌رینی و دادگاه شیکاگو ۷ نیز هر کدام در 6 شاخه فرصت کسب جایزه اسکار دارند.

  تمشک طلایی

روز گذشته جوایز تمشک طلایی که هر سال به بدترین‌های سال ‌هالیوود اعطا می‌شود نیز اهدا شد و وکیل شخصی دونالد ترامپ و شهردار پیشین نیویورک که یکی از نامزدهای بخش بدترین بازیگر نقش مکمل مرد در جوایز تمشک طلایی ۲۰۲۱ بود، توانست تمام رقیبان خود را کنار بزند و بدترین بازیگر سال لقب بگیرد. ۱۹۰۷ رای‌دهنده از بیش از ۱۰ کشور با آرای خود بدترین‌های سال‌هالیوود و برندگان جوایز تمشک طلایی را برگزیدند.

«اثبات مطلق» به کارگردانی مایک لیندل، کارآفرین و سرمایه‌دار نزدیک به ترامپ با موضوع ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جایزه بدترین فیلم سال را برد و خود لیندل جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر مرد را به‌دست آورد.

«موسیقی» به کارگردانی سیا و بازی کیت‌هادسن در نقش یک دختر جوان مبتلا به اوتیسم در مجموع با بردن سه جایزه تمشک طلایی از جمله بدترین بازیگر زن و بدترین کارگردان، موفق‌ترین فیلم سال در میان بدترین‌های سال سینما شد.