ادامه موج استقبال اروپا از کتاب‌خوانی

چندی پیش نیز خبری منتشر شد که براساس یک نظرسنجی‌ که در فرانسه به‌صورت آنلاین صورت گرفته، معلوم شده که ۵۲درصد مردم این کشور خواستار بازبودن کتابفروشی‌ها در دوران قرنطینه هستند. در انگلیس نیز بسیاری از ناشران و بنیادهای ادبی با راه‌‌اندازی کمپینی اعلام کردند که حاضرند از بازگشایی کتابفروشی‌ها در ماه آوریل که به‌دلیل خیز مجدد کرونا تعطیل شده‌اند، حمایت کنند.

در تازه‌ترین گزارش در این باره، روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است که در طول دوره همه‌گیری کرونا با وجود تعطیلی کتابفروشی‌ها، آمار فروش کتاب‌های صوتی و آثار داستانی در انگلیس ۱۶ درصد افزایش یافته و از ۵۷۱ میلیون پوند در سال ۲۰۱۹ به ۶۸۸ میلیون پوند در سال ۲۰۲۰ رسیده است.بازار کتاب انگلیس در شرایطی رونق گرفت که آمار فروش کتاب‌های چاپی در سال ۲۰۲۰ که کتابفروشی‌های این کشور ماه‌ها به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل بودند، با ۶ درصد کاهش به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون پوند رسید. مجموع فروش کتاب‌های دیجیتال در بازار انگلیس در این مدت با ۱۲ درصد افزایش به ۳ میلیارد دلار رسید؛ کتاب‌های چاپی ۵۳ درصد و کتاب‌های دیجیتال ۴۷ درصد فروش را به خود اختصاص دادند و فاصله بین فروش کتاب‌های چاپی و دیجیتال برای اولین بار به کمترین میزان خود رسید.

به گفته اتحادیه ناشران انگلیس، مردم انگلیس در سال ۲۰۲۰ برای تسلی خاطر، فرار از واقعیت و آرامش به کتاب‌ها روی آوردند و بزرگسالان و کودکان به‌طور مشابه طی ایام قرنطینه بیشتر از قبل کتاب خواندند. استفان لوتینگا رئیس این اتحادیه می‌گوید: از اینکه صنعت نشر انگلیس توانست چنین عملکرد موفقی داشته باشد، خوشحال و در عین‌حال غافلگیر شدیم. در طول قرنطینه، مردم وقت خالی بیشتری داشتند و دنبال فرار از واقعیت بودند. از دل این شرایط عشق به کتاب خواندن دوباره کشف شد.

علاوه بر آثار داستانی، فروش کتاب‌های غیرداستانی نیز در سال ۲۰۲۰ در انگلیس ۴ درصد افزایش یافت و به یک میلیارد دلار رسید؛ کتاب‌های آشپزی در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های این ژانر بودند. فروش کتاب‌های کودک نیز ۲ درصد افزایش یافت و به ۳۹۶ میلیون پوند رسید. بیشترین رشد اما مربوط به دانلود کتاب‌های صوتی بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۳۷ درصد افزایش یافت و به ۱۳۳میلیون پوند رسید.در همین بازه زمانی با وجود رشدی که به آن اشاره شد، درآمد حاصل از کتاب‌های آموزشی کاهشی ۲۱ درصدی را تجربه کرد و به ۵۲۸ میلیون پوند کاهش یافت. به نقل از اتحادیه ناشران انگلیس محرک اصلی این کاهش، افت ۲۷ درصدی صادرات کتاب‌های آموزشی بود که از شیوع کرونا ضربه سختی خورد.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.