صف‌بندی هنرمندان علیه اسرائیل

با شدت یافتن حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین تعدادی از هنرمندان سینما و تلویزیون با انتشار پست‌هایی در صفحات شخصی خود در فضای مجازی، اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی نسبت به مردم و به‌خصوص زنان و کودکان فلسطینی را محکوم کردند.

نوید محمدزاده بازیگر سینما و تلویزیون طی روزهای گذشته با انتشار پست‌های مختلفی در صفحه اینستاگرام، حمایت خود را از مردم فلسطین نشان داده است. این هنرمند به تازگی با به اشتراک گذاشتن ویدئویی از گفت‌وگو با یک دختربچه جنگ زده، نسبت به این فجایع واکنش نشان داده است.

پیمان معادی بازیگر و کارگردان مطرح سینمای ایران هم با اشتراک همین ویدئو در صفحه اینستاگرام خود، با جنگ‌زدگان همدردی کرده است.

فرشته حسینی و هانیه توسلی نیز با انتشار پستی مشابه نوید محمدزاده، تصاویر دختر فلسطینی را به اشتراک گذاشته‌اند، این دختر در این ویدئو به پشت‌سر خود که مخروبه‌های یک ساختمان است اشاره می‌کند و از مصائب جنگ می‌گوید.

رسول صدرعاملی نیز در صفحه شخصی خود در توییتر، با پست «هشتگ فلسطین» حمایت خود را از مردم بی‌گناه فلسطین اعلام کرده است.

حبیب رضایی با پست عکس دختر بچه فلسطینی که یک عروسک و پرچم فلسطین را در دست داشته و روی خرابه‌های یک ساختمان نشسته است، نوشته است «عروسک‌های دنیا، یتیم می‌ماندند اگر دختر نبود.»

نعیمه نظام‌دوست بازیگر تلویزیون در استوری خود در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به فلسطین نوشته است: «آیا کودکان باید شاهد چنین جنایاتی باشند؟ آیا قدرتمندان حاضرند کودکانشان در چنین شرایطی زندگی کنند؟ فرقی نمی‌کنه کجای دنیا باشیم، هر جای این دنیا باشیم، این اتفاق محکومه، مردم بی‌پناه چه گناهی کرده‌اند که قدرت‌ها می‌خواهند با هم بجنگند.»

اشکان خطیبی نیز با انتشار ویدئویی این اقدامات ضدانسانی را محکوم کرده است.

پرویز پرستویی بازیگر سینما و تلویزیون نیز با انتشار ویدئویی از یک کودک شوکه شده فلسطینی به‌خاطر بمباران انجام شده، در صفحه اینستاگرام خود نوشته است «کودکی شوکه از بمباران‌های مهیب غزه، سوالی بزرگ، با این شوک ویرانگر روان و روح او در آینده چگونه التیام خواهد یافت؟»

البته اعتراض و واکنش‌ها نسبت به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی تنها محدود به هنرمندان ایرانی نبوده و بسیاری از چهره‌های شناخته‌‌شده هنری در جهان نیز در این اعتراض‌ها شرکت کرده و حمایت خود را نسبت به مردم فلسطین اعلام کرده‌اند. اعتراض به کشتن غیرنظامیان فلسطینی به ویژه کودکان غزه حالا بخش‌های قابل‌توجهی از گروه‌های مردمی در آمریکا را نیز فراگرفته است تا هنرمندان آمریکایی نیز برای اعلام خشم خود از این رویداد غیرانسانی، صف ببندند. 

در دو، سه روز گذشته و البته بعد از زخمی شدن عبدالهادی، بازیگر فلسطینی در جمع معترضان توسط نیروهای اسرائیلی و انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش، کم‌کم هنرمندان مختلف اعتراض و خشم خود را نسبت به این جنایت نشان می‌دهند.

ادریس البا، بازیگر سرشناس با انتشار پیامی اعلام کرد رنج این همه آدم بی‌گناه که دارند کشته می‌شوند موجب انتشار پیامش شده است.

بازیگر سریال «لوتر» جدیدترین بازیگری است که در روزهای اخیر از فلسطینی‌های بی‌گناهی که در غزه کشته می‌شوند دفاع کرده است. وی دیروز در اینستاگرام از قدرت‌های جهانی خواست پیش از اینکه آدم‌های بیشتری جان‌شان را از دست بدهند وارد عمل شوند.

البا نوشت: جان‌های زیادی همین حالا دارد از دست می‌رود؛ هرچند درست در برابر چشمان ما اتفاق نمی‌افتد.

وی در ادامه افزوده است: این وحشی‌گری و خون‌ریزی است که باعث شده ابراز نگرانی کنم. این باید متوقف شود، لازم است پیش از آنکه افراد بیشتری کشته شوند دیگران وارد عمل شوند.

این بازیگر در ادامه پیامش نوشته: می‌دانیم قدرت مردم می‌تواند تغییر ایجاد کند و ما باید به نام صلح اعتراض کنیم، به نام آنهایی که جان‌شان را از دست داده‌اند. خون‌ریزی در فلسطین را تمام کنید.

آن هاتاوی، بازیگر دیگر هالیوود نیز گفته که از کشته شدن انسان‌ها در اسرائیل قلبش شکسته است. او در ادامه گفته که تمام انسان‌ها حق دارند در کرامت و صلح زندگی کنند.

اما در این میان برخی دیگر از هنرمندان خارجی مانند راجر واترز که از مخالفان جدی اسرائیل شناخته می‌شود بعد از آنکه بازیکنان تیم لسترسیتی در فینال جام حذفی انگلیس پرچم فلسطین را بلند کردند به نشانه تشویق و تحسین آنان در بیانیه‌ای نوشته که قلبم از شادی پر زده است.

عضو سرشناس گروه «پینک فلوید» افزود: در مواضعش علیه رژیم صهیونیستی استوار است و برای مقابله با ظلم آنها در غزه تهیه طوماری را آغاز کرده است. وی گفت سعی می‌کنیم از طریق فیفا و یوفا به اتحادیه فوتبال رژیم صهیونیستی بگوییم تا زمانی که مسوولان آنها از قوانین بین‌المللی پیروی نکنند و حقوق اساسی بشر را تضمین نکنند، نمی‌توانند محترمانه در رقابت‌های باشگاهی و بین‌المللی حضور یابند.

وی همچنین از طرفداران سلتیک به دلیل حمایت از وسلی فوفانا و حمزه چودوری تشکر کرد و گفت: اگر ما هر شنبه علیه نژادپرستی زانو می‌زنیم، چرا نباید برای جلوگیری از این کار به این کمپین ملحق شویم تا بتوانیم عمل رژیم صهیونیستی علیه فلسطین را که بسیار نژادپرستانه است متوقف کنیم؟

در همین حال حمایت بازیگران سرشناس از مردم فلسطین ادامه دارد و آن هاتاوی دیگر بازیگر سرشناسی است که با صدور بیانیه‌ای از فلسطینی‌ها حمایت کرد و خواستار پایان خشونت فزاینده علیه آنها شد.

وی نوشت: از دیدن این خشونت وحشیانه در فلسطین قلبم می‌شکند. به زنان سازمان ملل ملحق می‌شوم و همه آنهایی که خواستار قطع فوری این درگیری‌ها هستند. همه آدم‌ها حق دارند در صلح و با حفظ کرامت زندگی کنند.

هانیه امیر، بازیگر پاکستانی با الصاق تصویر پرچم فلسطین به پروفایل خود نوشته است: نام این درگیری نیست. تروریسم، بربریسم، فشار، استعمار، تهاجم‌ و پاک‌سازی قومی است، آن را به اسم خودش صدا کن.

حمله رژیم صهیونیستی به فلسطینیان غزه تاکنون حدود ۲۰۰ نفر کشته برجا‌ گذاشته که از این میان ۵۲ تن کودک بودند.

پیش از این چهره‌های سرشناس دیگری نیز از مردم فلسطین حمایت کردند که مارک رافلو، سوزان ساراندون و وایولا دیویس از جمله آنها بودند.

   واکنش به یک اظهار نظر جنجالی 

اما در کنار این اتفاق می‌توان پست اینستاگرامی بازیگر اسرائیلی هالیوود یعنی گل‌گدوت را جرقه مهم شلیک مطالب هنرمندان هالیوودی دانست. 

گل گدوت در پستی که در صفحه خود منتشر کرد با رویکرد یکی به نعل یکی به میخ نوشت: «قلب من می‌شکند. کشورم در جنگ است. نگران خانواده و دوستانم هستم. نگران مردم هستم. این جنگ دور باطلی است که از مدت‌ها قبل ادامه دارد. مردم ما شایسته زندگی در یک کشور امن و آزاد هستند. همسایگان ما نیز همین شایستگی را دارند. برای قربانیان و خانواده‌های‌شان دعا می‌کنم. برای پایان این دشمنی باورنکردنی دعا می‌کنم. دعا می‌کنم رهبران‌مان برای زندگی همه در کنار یکدیگر و در صلح راه‌حلی پیدا کنند. برای روزهای بهتر دعا می‌کنم.»

این مطلب آتش خشم خفته چهره‌های فرهنگی را شعله‌ور کرد و باعث شد چهره‌هایی مانند ارون واللی نویسنده، جیمز کندی ترانه‌سرا و بن نورتون روزنامه‌نگار علیه او واکنش نشان دهند و نام نبردن از فلسطین در پست وی را محکوم کنند.

در کنار آن بازیگران و هنرمندان دیگری مانند وایولا دیویس، مارک رافلو، لینا هیدی، بلا حدید و چندین بازیگر و هنرمند دیگر نیز مطالبی را در محکومیت اسرائیل منتشر کردند.