تماشایی‌ترین فیلم‌های فوتبالی

«مثل بکام سانتر کن» ساخته گوریندر چادا: شاید نخستین کارگردانی بود که نشان داد چگونه می‌توان صحنه‌های هیجان‌انگیز فوتبال را درون زمین روی پرده سینما به تصویر کشید. کایرا نایتلی با این فیلم درخشید و خیلی زود ستاره سینمای جهان لقب گرفت.

«فرار به سوی پیروزی» اثر جان هیوستن: این کارگردان برای روایت کردن یک داستان فوتبالی در اردوگاه اسیران جنگ جهانی دوم سراغ ستاره‌های سینما و فوتبال رفت؛ از مایکل کین و سیلوستر استالونه تا پله، بابی مور و اوسوالدو آردیلس.

«زیدان- پرتره قرن ۲۱» ساخته داگلاس گوردن و فیلیپه پاره‌نو: این دو کارگردان در بازی سال ۲۰۰۵ میان رئال مادرید و ویارئال دوربین را ۹۰ دقیقه روی چهره زین‌الدین زیدان متمرکز کردند و نتیجه، یکی از تماشایی‌ترین یادگارها از دوران حضور نابغه فرانسوی دنیای توپ گرد در زمین فوتبال شد.

«آفساید» اثر جعفر پناهی: در این فیلم داستانی- مستند ماجرای ورود غیرقانونی چند دختر نوجوان را به ورزشگاه آزادی در جریان بازی ایران و بحرین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ روایت کرده است.

«در جست‌وجوی اریک» ساخته کن لوچ: این فیلم‌ساز چند سال پس از بازنشسته شدن اریک کانتونا سراغ ستاره بی‌بدیل دنیای فوتبال رفت. او در این فیلم نقش یک هوادار افسرده منچستر یونایتد، تیم پیشین خود را بازی می‌کند.

«یونایتد نفرین‌شده» اثر تام هوپر: اثر این کارگردان از رمان دیوید پیس درباره برایان کلاف و یک‌سال حضور او در لیدز یونایتد در ۱۹۷۴ با بازی مایکل شین در نقش اصلی همچنان در یادها مانده است.

«قیصر: بزرگ‌ترین فوتبالیستی که هرگز فوتبال بازی نکرد» به کارگردانی لوئیس مایلس: کارلوس راپوسو ملقب به قیصر (به‌دلیل شباهت به فرانتس بکن‌باوئر) در دهه ۱۹۸۰ به لطف کارلوس آلبرتو (مربی سرشناس برزیلی) فرصت حضور در دنیای فوتبال را یافت اما با وجود رفتن به تیم‌ها و باشگاه‌های بزرگ، تقریبا هرگز پایش به توپ نخورد.

«دیه‌گو مارادونا» ساخته آصف کاپادیا: مستند استادانه آصف کاپادیا درباره دیه‌گو مارادونای کبیر ترکیبی بی‌نظیر از تصاویر تلویزیونی تمام لحظه‌های حضور این نابغه بزرگ در زمین فوتبال و تیم‌های باشگاهی آرژانتین و ایتالیا و اسپانیاست.