نوشداروی فوتبال در کام سینما

 اگرچه در بازی قبلی میان ایران و کامبوج نیز میزان استقبال مخاطبان در سالن‌هایی محدود خوب ارزیابی شده بود اما با اطلاع‌رسانی‌های انجام شده آن‌چنان که سایت‌های فروش بلیت نشان می‌دهد، ظرفیت اکثر پردیس‌های سینمایی پایتخت با حداکثر میزان مجاز در پروتکل‌های بهداشتی، پر شده و در شهرستان‌های بزرگ نیز استقبال مطلوب بوده است؛ موضوعی که بسیار قابل تامل است زیرا چنین اتفاقی درحالی شکل گرفته که در ماه‌های پس از بازگشایی سینماها اغلب سینماداران از نبودن مخاطب و ضرردهی اکران‌ها به‌دلیل واهمه همه‌گیری بیماری شکایت داشته‌اند. اگرچه تفاوت میزان استقبال از ورزش و فوتبال را بیش از هر چیز می‌توان به تفاوت مخاطبان آنها و همراهی با یک پدیده ملی ربط داد اما دلیل اشتیاق نداشتن برای دیدن فیلم‌ها را نیز می‌توان با غیرمفرح بودن و نداشتن جذابیت آثار روی پرده و نبودن فیلم جدید برای اکران بی‌ارتباط ندانست؛ همان‌طور که صاحبان سالن‌ها نیز بر آن تاکید دارند تا جایی که چندی پیش سینماداران جلسه‌ای در سازمان سینمایی ترتیب دادند و اعلام کردند در صورت عدم اکران فیلم جدید، سالن‌ها را تعطیل خواهند کرد. درحال‌حاضر فیلم‌هایی که روی پرده سینماها اکران می‌شوند همان فیلم‌های نوروزی هستند. پیرو همین موضوع محمد قاصد‌اشرفی رئیس انجمن سینماداران با حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی جلسه‌ای ترتیب داد که بر مبنای آن قرار شد دو فیلم کمدی با تضمین ۵/ ۲ میلیارد تومانی از سوی سازمان سینمایی برای هر یک از فیلم‌ها روانه پرده شوند. اما همه مشکلات با اجازه اکران از سوی مسوولان حل نمی‌شود چراکه راضی کردن تهیه‌کنندگان در شرایط متزلزل کنونی کاری دشوارتر است آنچنان که تا یکشنبه مذاکرات با صاحبان این آثار به نتیجه نرسیده است.

پخش مسابقه‌های تیم‌ملی فوتبال ایران در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی از هفته‌های گذشته درحال پیگیری بود ولی در بازی اول فقط پردیس سینمایی ملت به علت چندمنظوره بودن یکی از سالن‌هایش توانسته بود، میزبان علاقه‌مندان به تماشای فوتبال باشد، اکنون که با فراگیر شدن نمایش بازی‌های فوتبال و والیبال  در سینماها بازار فروش بلیت‌ها داغ شده است به‌نظر می‌رسد سر و کله مدعی جدیدی نیز برای شریک شدن در عواید زودگذر این بازی‌ها پیدا شده است؛ فدراسیون فوتبال. اخیرا فدراسیون فوتبال در نامه‌ای به اماکن، اعلام کرده است وزارت ارشاد سرخود و بدون مشورت با ما این مجوز را صادر کرده است.

فدراسیون فوتبال می‌گوید من حق پخش خودم را از اکران فوتبال در سینماها می‌خواهم و اگر سینماها بخواهند بازی فوتبال را روی پرده اکران کنند، باید حق پخش آن را به ما بپردازند؛ موضوعی که با انتقاد سینماداران مواجه شده است زیرا در صورت پرداخت حق پخش از اکران فوتبال به فدراسیون، دیگر سودی از این نمایش‌ها نصیب سینماداران نخواهد شد. این درحالی است که در تمام این سال‌ها که بازی‌های تیم‌ملی از تلویزیون پخش شده است، فدراسیون فوتبال نتوانسته حق پخش خود را از تلویزیون بگیرد. حال باید دید این دعوا به کجا خواهد انجامید آیا نمایش بازی‌ها ادامه خواهد یافت یا همین کور‌سوی امید نیز به خاموشی می‌گراید.