آخرین امیدهای نجات سینما

به هر روی این عوامل سبب شده تا در ۱۵ ماه گذشته اقتصاد سینما زمین بخورد و فعلا فکر هیچ عاقلی هم نتوانسته گره از کار فروبسته سینماها بگشاید. تنها ایده‌ای که هم‌اکنون مورد توجه فعالان بازار است، اکران فیلم‌هایی است که برای مخاطبان جذابیت دارد. امیدهای نجات سینما از سخت‌ترین بحران اقتصادی، فیلم‌هایی هستند که عمدتا بسیار پرخرج بوده‌اند و اما و اگر بسیاری بر سر راه اکران آنها وجود دارد. آیا صاحبان این آثار تن به اکران آنها می‌دهند؟

  ابلق

فیلم جدید نرگس آبیار با عنوان «ابلق» یکی از آثار تحسین‌شده سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر است که موضوعی اجتماعی را دنبال می‌کند و توانسته جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند. بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فاطمه کریمیان، مهران احمدی و گیتی معینی از بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان «ابلق» آمده است: «برای یک زن که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می‌کند، ماجرایی رقم می‌خورد...»

  چند می‌گیری گریه کنی(۲)

قسمت دوم فیلم سینمایی «چند می‌گیری گریه کنی» به کارگردانی علی توکل‌نیا سال گذشته آماده نمایش شد و با توجه به موفقیت قسمت اول این فیلم سینمایی، احتمال می‌رود «چند می‌گیری گریه کنی (۲)» هم بتواند نظر مخاطبان سینما را به خود جلب کند. ابوالفضل پورعرب، اشپیتیم آرفی، محیا دهقانی، عباس جمشیدی، اسدالله یکتا، مهران رجبی، حمید لولایی و... از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

اولین قسمت از فیلم سینمایی «چند می‌گیری گریه کنی» در سال ۱۳۸۴ به کارگردانی شاهد احمدلو، تهیه‌کنندگی حسن توکل نیا و نویسندگی محسن تنابنده و حسن وارسته تولید شده است.

  درخت گردو

فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در سال ۱۳۹۸ ساخته و در جشنواره فیلم فجر نیز با استقبال خوبی روبه‌رو شد و یکی از فیلم‌هایی بود که استقبال بالا باعث شد سانس‌های فوق‌العادهِ بسیاری در سینماهای مختلف داشته باشد.

پیمان معادی برای بازی در «درخت گردو» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. یکی از عوامل فروش بالای این فیلم می‌تواند حضور بازیگران مطرحی چون مینا ساداتی، مهران مدیری و پیمان معادی  باشد.

«درخت گردو» در سه مقطع زمانی سال‌های ۶۶، ۸۳ و ۹۵ روایت می‌شود و بر مبنای داستان واقعی تلخ و انسانی زندگی مرد رنج‌کشیده کردی به نام قادر مولان‌پور و خانواده‌اش در فاجعه بمباران شیمیایی سردشت ساخته شده است.

  روز صفر

«روز صفر» عنوان فیلمی به کارگردانی سعید ملکان است که در سال ۱۳۹۸ در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. این فیلم به سبک معمایی-هیجانی و در فضای جنگی و ماجراجویانه به زبان‌های فارسی، اردو، پشتو و آلمانی؛ محصول ایران است.

امیر جدیدی و ساعد سهیلی بازیگران نقش اول این فیلم هستند. چند بازیگر خارجی و بازیگران تئاتر هم در این فیلم جلوی دوربین رفته‌اند. بخش‌هایی از این فیلم در شهر برلین فیلمبرداری شده است.

داستان این فیلم در مورد نحوه و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران است که با توجه به موضوع جذابی که دارد می‌تواند مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد.

  «سگ بند»

«سگ‌ بند» فیلمی کمدی و اجتماعی به کارگردانی مهران احمدی و نویسندگی حمید اکبری خامنه و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و محصول سال ۱۳۹۸ ایران است.

این فیلم آخرین بازی سیروس گرجستانی در سینما به حساب می‌آید. «سگ‌ بند»، برگرفته از نام یکی از فنون کشتی پهلوانی است. این فیلم دومین ساخته مهران احمدی بعد از «مصادره» است که هنوز پس از اینکه دو سال از ساخت آن می‌گذرد فرصت اکران برای آن فراهم نشده است. امیر جعفری، سیروس گرجستانی، مهران احمدی، بهرام افشاری، نازنین بیاتی، بهاره کیان‌افشار، سیامک صفری و عزت‌الله مهرآوران بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «هیچ وقت گول اسم و ظاهر آدم‌ها رو نخورید؛ لشکر هیتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود...»

  شیشلیک

«شیشلیک» جدیدترین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان است. فیلمی در ژانر کمدی به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری و نویسندگی امیرمهدی ژوله که اثری متفاوت در کارنامه مهدویان به حساب می‌آید. این فیلم اولین تجربه محمدحسین مهدویان در قالب کمدی است که حتی پیش از تولید نیز با حواشی بسیاری روبه‌رو شد و به گفته برخی عوامل آن از جمله امیرمهدی ژوله بخش‌هایی از این فیلم سانسور شد. حضور رضا عطاران و پژمان جمشیدی به عنوان بازیگران اصلی این فیلم می‌تواند احتمال موفقیت «شیشلیک» در گیشه را چند برابر کند. ژاله صامتی، وحید رهبانی و مه‌لقا باقری دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

  قاتل و وحشی

«قاتل و وحشی» فیلمی متفاوت در سینمای ایران در ژانر وحشت و جنایی-معمایی به کارگردانی حمید نعمت‌الله و با فیلمنامه‌ای از معصومه بیات و حمید نعمت‌الله، محصول سال ۱۳۹۸ است که در همین سال متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر بود اما در نهایت به دلیل اختلاف‌های تهیه‌کنندگان این فیلم از جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد. لیلا حاتمی بازیگر اصلی «قاتل و وحشی» است و این فیلم می‌تواند یکی از موفق‌ترین آثار سینمایی باشد.