دولت مستعجل بازارهای هنری

براساس مصوبه ستاد کرونا، در صورت قرمز شدن شهرها، تنها شغل‌ها و کسب‌وکارهای گروه اول شغلی مجاز به ادامه فعالیت هستند، این درحالی است که مراکز هنری و فرهنگی در گروه دوم شغلی دسته‌بندی شده‌اند. روز گذشته همزمان با قرمز شدن تهران که از اول همین هفته یعنی شنبه به صورت رسمی در دستور کار قرار گرفته است، رگبار خبرهای تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری یکی پس از دیگری به رسانه‌ها می‌رسید.

پیش از این قرار بود که فیلم «درخت گردو» از روز جمعه اکران خود را آغاز کند، اما همان‌طور که پیش‌تر نیز در همین صفحه اعلام کردیم، افزایش شیوع کرونا، ورود به پیک پنجم و قرمز شدن تهران، مانع از آن شد که درخت گردو در تهران، روی اکران عمومی را ببیند و همین موضوع هم باعث شد تاپیش از هر اتفاقی، تهیه‌کننده فیلم از اکران، انصراف بدهد. خاموشی چراغ سالن‌های هنری و فرهنگی تا پایان شرایط قرمز ادامه خواهد داشت اما هنوز معلوم نیست که این شرایط تا کی ادامه دارد و حتی با بازگشایی سینماها و تئاترها، امیدی به رونق دوباره بازارها وجود دارد یا خیر؟ سوای این بازارها، گالری‌ها و موزه‌های هنری نیز دوباره تعطیل شده‌اند و همه برنامه‌هایشان به پس از بازگشایی‌ها موکول شده است.

تعطیلی سینماها

محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره وضعیت فعالیت سینماها توضیح داد: انتظار نداشتیم مجدد وضعیت شهرها به حالت قرمز برگردد. نه فقط برای سینما که برای سلامت همه مردم دوست داشتیم دیگر شاهد موج پنجم کرونا نباشیم، اما در این شرایط کماکان اولویت اصلی برای ما سلامت مردم است. او گفت: تهیه‌کننده و پخش‌کننده برخی فیلم‌ها هم با اطلاع از احتمال وقوع وضعیت قرمز حاضر به اکران فیلم خود شده بودند و امیدواریم با رعایت عمومی پروتکل‌ها و روند بهتر واکسیناسیون شرایط زودتر به حالت ایمن بازگردد. در هر حال تاکید ما این است که سینما مکانی امن برای تفریح خانواده‌هاست و همواره کلیه پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت می‌شود وضعیت فعالیت سینماهای سراسر کشور بنا بر وضعیت کرونایی هر استان مشخص خواهد شد. آنچه قطعی است، این است که ما در این زمینه به‌طور کامل تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا خواهیم بود.  فرجی در پایان تاکید کرد: در صورت صدور دستور تعطیلی سینماها از سوی ستاد کرونا، هیچ سینماداری مجاز نیست به‌صورت خودخواسته به فعالیت ادامه دهد و حتما در صورت مشاهده خود ما با آن برخورد خواهیم کرد.

 تعطیلی تئاترها

جامعه تئاتری نیز هفته خود را با خبر تعطیلی چند باره تئاتر آغاز کرد. این تعطیلی برای همه سالن‌های تئاتر و گروه‌های نمایشی که آثارشان درحال اجرا یا تمرین بوده، شرایط سختی را ایجاد می‌کند. برخی تئاترها در روزهای اخیر توانسته بودند با اقبال مردم مواجه شوند و به‌رغم وجود کرونا و شرایط نارنجی تهران، تعداد قابل قبولی از دوستداران تئاتر را به تماشاخانه‌ها بکشانند. این موضوع، هر هفته، گروه‌های تئاتری بیشتری را به روی سن می‌کشاند اما به‌رغم این رونق کوتاه‌مدت، قرمز شدن تهران، دوباره همه درها را قفل کرد.

سید مجتبی جدی، دبیر جشنواره تئاتر دانشجویی نیز درباره تازه‌ترین تصمیم‌های ستاد برگزار‌کننده این رویداد هنری گفت: با توجه به شرایط خاص تهران و بعد از مشورت با وزارت علوم به این نتیجه رسیدیم که فعلا فروش بلیت نمایش‌های جشنواره را متوقف کنیم. به همین دلیل پیش فروش بلیت دو روز آینده متوقف شده است.