قصه یک کتاب ناتمام

این محقق که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید اواخر سال۲۰۱۵، یکی از دستیاران جانسون با او تماس گرفت و از او خواست با شرکت در یک جلسه توجیهی به سوالات جانسون درباره شکسپیر جواب دهد؛ آن هم در جلسه‌ای که قرار بود هر آنچه می‌گوید برای استفاده در کتاب ضبط شود. به گفته این محقق، جانسون برای نوشتن کتاب پرفروش «فاکتور چرچیل» هم که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد از روش ضبط جلسات با یک استاد و بازنویسی جواب‌ها استفاده کرده بود.

این پژوهشگر که درخواست جانسون را رد کرده است، گفت: نماینده جانسون به من گفت اصالت و هوشمندی این اثر در سوالاتی است که جانسون انتخاب می‌کند و روش منحصربه‌‌فردی که در بازنویسی جواب‌های تخصصی دارد.

براساس این گزارش، وارن داکتر، عضو پژوهشکده تاریخ دانشگاه کمبریج در گردآوری شواهد و ادبیاتی که برای نگارش کتاب «فاکتور چرچیل» مورد استفاده قرار گرفت، نقش راهنما را داشت اما کل کار به اسم جانسون تمام شد که زمانی روزنامه‌نگار بود. جانسون معمولا هر روز ۵صبح پیش‌نویس فصل‌هایی از کتاب را که نوشته بود برای بررسی، بازبینی و تایید برای داکتر می‌فرستاد، اما در کل کتاب تنها در بخش قدردانی به نام او اشاره شده است.محقق افشاگر گفت که نمی‌خواست برای کتاب جانسون درباره شکسپیر نقش مشابهی بازی کند، چون گفته بودند هروقت جانسون اراده کند باید آماده به خدمت باشم و اینکه من شغل تمام وقت داشتم که فاصله زیادی با دفتر نخست‌وزیری داشت هم برایشان اهمیتی نداشت.

کتاب «شکسپیر: معمای نابغه» مارس سال۲۰۲۲ در آمریکا منتشر خواهد شد، اما ناشر انگلیسی اثر فعلا برنامه‌ای برای چاپش ندارد. سخنگوی هودر و استاتن با انتشار یک بیانیه در این باره گفت پس از موفقیت «فاکتور چرچیل» بوریس جانسون، انتشارات هودر و استاتن با او برای نوشتن کتابی درباره شکسپیر تماس گرفت. اول قرار بود این کتاب همزمان با سالمرگ شکسپیر در سال۲۰۱۶ منتشر شود، اما وقتی جانسون وزیر خارجه شد، توافق کردیم چاپ کتاب را به زمانی مناسب موکول کنیم و فعلا برنامه‌ای برای انتشارش نداریم.