هر کس بخواهد کتابم را تقدیمش می‌کنم

این هنرمند درگفت‌وگو با «ایسنا» بیان کرد: این کتاب در اصل روزشمار، ماه‌شمار و سال‌شمار زندگی من از آغاز تا لحظه حاضر را دربرمی‌گیرد. البته این موارد تنها یک فصل از کتاب است. من تلاش کردم تا تمام وقایع را از روز تولدم و اینکه در چه سالی متولد شدم و چه کار کردم تا لحظه حاضر را بیان کنم. مثلا سال گذشته دو فیلم بازی کردم یک تئاتر کار کردم، مطلبی یا یادداشتی نوشتم، همه در این بخش کتاب آمده است.

خمسه ادامه داد: علاوه بر این موضوعات، این اثر دربرگیرنده مطالبی است که طی سال‌ها در مجلات و نشریات از من چاپ شد یا اگر فیلم‌نامه، نمایش‌نامه‌ و شعر یا مطلبی را ترجمه کردم همه را انتخاب کردیم و تبدیل به یک جلد کتاب شد. در این کتاب منتخبی از مصاحبه‌ها آورده شده است. درواقع اینها یادگاری‌هایی است که دوست داشتم از من باقی بماند.

این هنرمند افزود: همان‌طور که در عنوان کتاب آمده است این اثر «خمسه به روایت خمسه» است یعنی خمسه توسط خودش روایت شده است. این کتاب روایتگر نگرش، مقالات، شعرها، مطالبی که ترجمه شده، نگاه به زندگی و جامعه طی سال‌های گذشته بوده است و به کوشش امید نجوان گردآوری و نوشته شده است.

این بازیگر اضافه کرد: پرداختن به خاطرات برایم بسیار جالب بود و از اینکه همه آنها را در یک جلد کتاب دارم خوشحالم؛ زیرا پیش از این پراکنده بودند و حالا علاوه بر اینکه دردسترس خودم است در اختیار دیگران هم قرار خواهد گرفت.

خمسه با یادآوری اینکه کتاب دیگری از خاطرات فیلم‌ها و نمایش‌نامه‌ها به زودی منتشر خواهد شد، گفت: در کتاب دیگری که عنوان آن «ماموریت آقای شادی» خواهد بود به حواشی، خاطرات و اتفاقات رخ‌داده طی این سال‌ها پرداختم و اکنون در مراحل پایانی انتشار قرار دارد.

این هنرمند گفت: مهم‌ترین چیزی که اکنون قابل ذکر است این است که من سعی کردم به سهم خودم باعث آشتی مخاطب با کتاب شوم و با هر وسیله دیگری باعث شوم حداقل ۵۰۰ جلد کتاب خریداری شود و به نوعی به صنعت نشر و چاپ کمکی کرده باشم تا روی پای خودش بماند. دلم می‌خواست خودم هم قدمی بردارم و از این طریق باعث شوم که حتی یک بار دیگر درباره کتاب صحبت شود؛ حتی اگر بگویند چقدر مطالب آن بد بود ولی همین هم باعث می‌شود کتاب و بحث درباره آن دوباره میزبان محافل و جمع‌های فرهنگی شود.

وی با بیان اینکه «سال‌ها پیش می‌گفتند کتاب ارزان‌ترین کالاست» افزود: یک بسته سیگار یا شکلات از یک جلد کتاب ممکن است گران‌تر باشد؛ اما آنها تاریخ مصرف دارند و تمام می‌شوند؛ درصورتی‌ که یک کتاب می‌تواند نسل به نسل بچرخد و هیچ‌گاه تمام نمی‌شود. بنابراین همان آدمی که می‌گوید من پول ندارم کتاب بخرم قطعا برای تهیه هرچیز دیگری هزینه می‌کند. علیرضا خمسه گفت: در ایران ارزان‌ترین کالا کتاب است و اولین کالایی است که با فشارهای اقتصادی از سبد فرهنگی خانواده جدا می‌شود. در عین حال کتاب‌فروشی‌ها هم به‌طور مثال در شهری که ۱۲میلیون جمعیت دارد نهایتا ۵ کتاب می‌گیرد و شاید همان هم مدت‌ها در طبقات باقی بماند و کسی آن را نخرد. با وجود این من هم به‌عنوان تعارف می‌گویم اگر باز هم کسی هست که نمی‌تواند کتاب تهیه کند، من حاضرم آن را تقدیمش کنم.

«خمسه به روایت خمسه» با مقدمه‌ای از امید نجوان، فاطمه معتمدآریا، کیومرث پوراحمد و خسرو دهقان در چهار بخش سال‌شمار، یادداشت‌ها، نوشته‌ها و مقاله‌های پراکنده، شعرها و فیلم‌نامه‌ها و متن‌های نمایشی از سوی انتشارات خط و طرح در  دسترس علاقه‌مندان است.