ویترین سینمای ایران در فرانسه

با این حال کسب جایزه بزرگ هیات داوران کن از سوی فرهادی در ساعت‌های گذشته واکنش‌های فراوانی را به‌وجود آورد و پاسخ‌های این فیلم‌ساز به سوال یک خبرنگار مورد واکاوی قرار گرفت. البته اصغر فرهادی این جایزه را به‌صورت مشترک با جوهو کاسمانن گرفت و پس از دریافت جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن از گروهش، تهیه‌کننده فیلمش و خانواده‌اش تشکر کرد و گفت از دخترم سارینا مخصوصا تشکر می‌کنم که ترغیبم کرد که این داستان را بسازم. این کارگردان برگزیده اسکار همچنین خاطرنشان کرد: الان که اینجا ایستاده‌ام به یاد ۳۶ سال قبل افتادم که یک بچه ۱۳ساله بودم و در شهری که به دنیا آمدم، با کمترین امکانات اولین فیلم کوتاهم را ساختم. ۳۶ سال است که جز نوشتن و فیلم ساختن کار دیگری نکردم و با همه محدودیت‌ها، مشکلات و فشارها و گرفتارهایی که می‌توانست مرا از این مسیر که داشتم منصرف بکند و این فیلم‌ها را نسازم و شما هم نبینید اما به امید اینکه با هر فیلمی که می‌سازم، یک پرسش از شرایط تلخ اجتماعی را که اطرافم هست با تماشاگر‌ها به اشتراک بگذارم و با فکر کردن آنها به یک راه‌حل برسم، باز ادامه دادم. این کارگردان اظهار امیدواری کرد و گفت با وجود همه مشکلات ادامه می‌دهم؛ چون ایمان دارم یکی از راه‌های نجات کشورم، آگاهی‌بخشی است.

  موفقیت ایرانیان در کن

با کسب جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره امسال کن، مجموع جوایز سینمای ایران از این رویداد سینمایی به عدد ۴۰ رسید.

اولین دوره جشنواره فیلم کن در روز ۳۰شهریور ۱۳۲۵ آغاز شد و اولین حضور سینمای ایران با فیلم «کورش کبیر» ساخته مصطفی فرزانه در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه در سال ۱۳۴۰ شکل گرفت. اما اولین جایزه سینمای ایران در کن با فیلم «طلوع فجر» ساخته مرحوم احمد فاروقی قاجار در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه و دریافت «جایزه شورای‌عالی تکنیک» در سال ۱۳۴۳ رقم خورد. پس از ۲۸ سال، جایزه بعدی سینمای ایران در جشنواره کن و توسط عباس کیارستمی دریافت شد. فیلم سینمایی «زندگی و دیگر هیچ» در بخش نوعی نگاه به نمایش درآمد و اولین جایزه «بهترین فیلم» این بخش و نیز «جایزه روسلینی» را به خود اختصاص داد.

 بعدها نیز جعفر پناهی در سال ۱۳۷۴ و با فیلم «بادکنک سفید» به پدیده جشنواره کن تبدیل شد و سه جایزه «دوربین طلایی»، «فیپرشی» و جایزه «بهترین فیلم بخش پانزده روز کارگردان‌های» کن را دریافت کرد؛ اما دو سال بعد در سال ۱۳۷۶ مهم‌ترین جایزه سینمای ایران در تاریخ جشنواره کن نصیب سینمای ایران شد و فیلم سینمایی «طعم گیلاس» ساخته عباس کیارستمی نخل طلای جشنواره را به‌طور مشترک با فیلم «مار ماهی» ساخته «شوهی‌ایمامورا» از ژاپن دریافت داشت.

بعدترها سمیرا مخملباف، حسن یکتاپناه، بهمن قبادی، محسن مخملباف، رضا میرکریمی، محسن امیر یوسفی، آیدا پناهنده و... نیز توانستند از این جشنواره جوایز متعددی کسب کنند.

  واکنش‌ها به جایزه فرهادی

سیل واکنش‌ها به جایزه فرهادی از زمان اعلام خبر این جایزه در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و کماکان نیز ادامه دارد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «مردم ما بیش از هر دوره‌ای نیاز به موفقیت دارند. پیروزی هر ایرانی مایه خرسندی است. ‎ قهرمان نمادی از موفقیت ایران و ایرانیان است‌. دستیابی ‎اصغر فرهادی به جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره کن، جایگاه خوب سینمای ایران را جلوه‌گر ساخت. این موفقیت را صمیمانه تبریک می‌گویم.»

سفارت فرانسه در تهران نیز در توییتی به دست اندرکاران فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی بابت دریافت جایزه بزرگ هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن تبریک گفت و نوشت: ‌«سینمای ایران باز هم در کن افتخار آفرید. تبریک به دست‌اندرکاران فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی که جایزه بزرگ هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن را به خود اختصاص داد.»

همچنین کانون کارگردانان سینمای ایران موفقیت اصغر فرهادی را تبریک گفت. در متن این پیام آمده است: «آقای فرهادی عزیز دریافت جایزه بزرگ‌ هیات‌ داوران‌ جشنواره کن را به شما و عوامل فیلم «قهرمان» تبریک می‌گوییم. در این روزهای سخت و دشوار برای مردم و سینمای ایران، خبر موفقیت فیلم شما در جشنواره کن باعث خوشحالی و افتخار است. »

پرویز پرستویی، رامبد جوان، طناز طباطبایی، بهرام رادان، محمدمهدی عسگرپور و... نیز هنرمندان و فیلم‌سازانی بودند که بعد از انتشار این خبر در صفحات شخصی خود مطلب نوشتند و موفقیت همکار خود را تبریک گفتند.


برندگان کن

نخل طلا: «تیتان» به کارگردانی ژولیا دوکورنو

جایزه بزرگ هیات داوران: «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی و «اتاقک شماره شش» ساخته جوهو کاسمانن

جایزه هیات داوران: «خاطرات» اثر آپیچات‌پونگ ویراستاکول و «زانوی احد» اثر نداو لاپید

بهترین کارگردان: لئوس کاراکس برای «آنت»

بهترین فیلم‌نامه: «ماشین من را بران» ساخته ریوسوکه‌هاماگوچی

بهترین بازیگر زن: رناته رینسو برای فیلم «بدترین آدم روی زمین»

بهترین بازیگر مرد: کلب لندری جونز برای «نیترام»

  جوایز بخش فیلم کوتاه

بخش فیلم کوتاه: «همه کلاغ‌های جهان» ساخته تانگ یی

جایزه دوربین طلایی: «مورینا» ساخته آنتونتا آلامات کوزییانوویچ

تقدیر ویژه در بخش فیلم کوتاه: «آسمان آگوست» ساخته یاسمین تنوچی

  جوایز فیپرشی

بخش اصلی رقابتی: «ماشین من را بران» ساخته ریوسوکه‌هاماگوچی

بخش نوعی نگاه: «زمین بازی» ساخته لورا وندل

بخش دو هفته کارگردانان /  هفته منتقدان: «پرها» ساخته عمر الزهیری