همنوا با روزهای تلخ خوزستان

این پاره تن ایران، مهد تمدن عیلام با قدمتی به بلندای تاریخ کشور، سرزمین رودهای خروشان و دشت‌های حاصل‌خیز و هورها و تالاب‌های عظیم و مردمی که ایرانی‌ترینِ ایران هستند و بوده‌اند به شرایطی دچار شده‌اند که بی‌سابقه است. در این بیانیه تاکید شده است که شرایط این روزهای خوزستان و سیستان و بلوچستان، شایسته ایران ما نیست. خوزستان بدون شک طی یک‌صد سال گذشته، بخشی بزرگ از هزینه‌های مالی و جانی کشورمان به‌خصوص در دوران جنگ را جانانه پرداخته است و شایسته نیست که مردمانش و پیکرش این‌گونه زخم خورده رها شوند. سینماگران در این بیانیه نوشتند با تاسف بسیار، در حالی که انواع و اقسام مصائب و بلایای طبیعی و دست سازِ بشر، امنیت و آرامش تمام مردم ایران را به‌بازی گرفته؛ مردم خوزستان، مصیبت بزرگ‌تری را هم تجربه می‌کنند که خاک و دام و طبیعت و جانشان را با شدت تمام تهدید می‌کند. خشکسالی، بلایی است که می‌شد و می‌شود با یاری و همدلی، آثار ویرانگرش را تقلیل داد و با مدیریت درست و همراهیِ تمام قوا، تاثیراتِ مخربش را بر جان و چهرهِ خوزستان عزیز و دیگر سرزمین‌های تشنه ایران کاهش داد. خانه سینما همچنین تاکید کرد با این‌که خیلی دیر است، اما هنوز هم می‌شود ثابت کرد همه ایران یکی است. باید به مهر، دست هموطنان گرفتار خشکسالی را گرفت و اسباب نجات از این ورطه خانمان‌سوز را برایشان فراهم کرد. اهالی سینما در این بیانیه از مسوولان کشور خواستند به حکم قانون در رفع مشکلات مردم، به‌خصوص عوارض خشکسالی و دیگر مصائب خوزستان و ایران بکشند.

 خوزستان پاره تن ایران است

از سویی دیگر بیش از ۶۰۰ نفر هنرمند سرشناس در نامه‌ای که چهره‌های سرشناسی همچون احمد پژمان، حسین علیزاده، فریدون شهبازیان، کامبیز روشن‌روان، مجید انتظامی، هوشنگ کامکار، محمدرضا درویشی، علی‌اکبر شکارچی و... امضایش کردند؛ خواهان شنیده‌شدن صدای مردم خوزستان شدند. همچنین خانه موسیقی هم به اتفاقات شکل گرفته در خوزستان واکنش نشان داد و حمایت خود از مردمان این استان را اعلام کرد.موزیسین‌ها در بیانیه خود تاکید کردند که این استان نیازمند تدبیر و کمک مسوولان و همه ما هموطنان است. کمکی نه از روی استیصال و صدقه بلکه از روی وظیفه و پاسخ بحق به هموطنان استانی که حق بی‌شمار بر گردن این ملت دارد.  در متن بیانیه خانه موسیقی آمده که خوزستان پاره‌ تن ایران است و ایران تشنه و خسته از ظلم و بی‌عدالتی در جهان امروز بیش از هر چیزی نیاز به اتحاد و همدلی دارد. خوزستانِ تشنه که نفت و گازش را سخاوتمندانه در پهنه ایران‌زمین خرج کرده است مستحق این وضعیت نیست. در این بیانیه نیز تاکید شده پاسخ مطالبات بحق مردم شریف و مظلوم این خطه اقدام و عمل اقناعی است و قطعا هرگونه برخورد خشونت‌آمیز با مطالبات قانونی و بحق مردم محکوم است. خانه موسیقی به نمایندگی از سوی این صنف همچون همیشه در کنار مردم بزرگ ایران ایستاده و در این وضعیت بحرانی نیز در کنار مردم خونگرم و بزرگوار خوزستان خواهد ایستاد. همان مردمانی که در این چهل سال بیش از همه در مقابل سختی‌ها و تلاطم‌های جنگ و بی‌آبی و خشکسالی ایستاده است.»

  خوزستان تشنه است

خانه تئاتر هم روز گذشته متن کوتاهی منتشر کرد و نوشت روزهای محاصره و مقاومتِ مردمانِ آزاده‌ جنوب در سال‌های جنگ را یادآور می‌شوند و روزهای خاک‌آلودِ جنوب که سینه‌ پیران و کودکانش را نای نفس کشیدن نبود؛ و یادآور می‌شوند کارونِ پرآب را در زمانی نه چندان دور؛و اکنون نوای دمام‌ها را که خامُشی گزیده‌اند: چرا که خوزستان تشنه است...

 نامه به کودکان خوزستان

در همین رابطه دیروز انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هم در حمایت از مردم خوزستان نامه‌ای را خطاب به کودکان این استان منتشر کرد و در بخشی از آن نوشت: می‌خواهیم به رسم نامه‌های قدیم بگوییم نامه‌های‌تان رسید، ما هم صدایتان را شنیدیم و راستش اگر از احوال ما جویا باشید، در این خشکسالی وقتی صدای تشنگی خوزستان یعنی پاره‌ تن میهن‌مان را شنیدیم، وقتی تصویر رودهای بی‌آب را دیدیم، وقتی عکس و فیلم تالاب خشکیده‌ هورالعظیم را تماشا کردیم، وقتی رنج‌کشیدن گاومیش‌ها را از خشکی تالاب‌ها دیدیم، وقتی خبر احتمال از بین رفتن نخل‌ها را شنیدیم، وقتی...، وقتی... دیگر حالمان خوب نیست.  

در بخش‌های دیگری از این نامه آمده است: حالمان خوب نیست و می‌خواهیم بگوییم ما نویسندگان حوزه‌ کودک و نوجوان کشور نیز، از هرجای ایران عزیز باشیم با شما همدردیم. هرچند ممکن است ظاهرا برای چنین روزهای سختی، کار چندانی از دست ما برنیاید، ولی می‌خواهیم بگوییم ما نیز همراه شماییم و همصدا با شما از مسوولان کشور می‌خواهیم راه چاره‌ای فوری برای حل مشکل بی‌آبی خوزستان بیابند و حل این مساله‌ مهم و حیاتی را به آینده‌های ناپیدا وانگذارند.