رقابت رمان‌ها برای فتح بازار کتاب

به همین خاطر، جایزه بوکر، در کنار ارزش ادبی‌اش برای نویسنده، مواهب مالی بسیاری برای او و ناشر آثارش دارد و هم از این روست که ناشران معتبر رمان‌ها در دنیا، توجهی ویژه به این جایزه نشان می‌دهند. نکته جالب‌تر اینکه نه تنها کسب جایزه که حتی نامزد شدن در این جایزه، خود بهانه خوبی برای فروش بیشتر کتاب‌های رمان در بازار کتاب به حساب می‌آید.در واقع برگزارکنندگان جایزه بوکر، در بیشتر اوقات نه فقط فهرست نامزدهای این جایزه، بلکه در واقع فهرستی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال‌ را منتشر می‌کنند.

آنها به نوعی برای مخاطبان انبوه بازار کتاب که در دوره کرونا و با وجود محدودیت‌های اجتماعی و قرنطینه، بیشتر و بیشتر هم شده‌اند، ذائقه‌سازی می‌کنند.

به هر روی، روز گذشته فهرست نامزدهای این جوایز اعلام شد و نام نویسندگانی چون پاتریشیا لاکوود، کازوئو ایشی‌گورو، و ماری لاوسون در آن به چشم می‌خورد.ایشی‌گورو نخستین بار در سال ۱۹۸۹ با داستان «باقیمانده روز» موفق به دریافت جایزه بوکر شد و حالا سی و یک سال پس از آن جایزه با داستان «کلارا و خورشید» در میان نامزدهای اولیه قرار گرفت.«کلارا و خورشید نخستین داستان نویسنده ژاپنی پس از دریافت جایزه نوبل ادبیات است.

در میان نامزدهای این دوره جای دو نویسنده که تصور می‌شد از مهم‌ترین شانس‌های دریافت این جایزه باشند، خالی است.

کتاب دنیای زیبا، تو کجایی؟ (Beautiful World, Where Are You)، سومین اثر سالی رونی که در سال ۲۰۱۸ با رمان مردم معمولی نامزد دریافت بوکر شد و رمان کوتاه سکوت (The Silence) نوشته دان دلیلو از جمله مهم‌ترین آثاری بودند که از رقابت برای دریافت جایزه بوکر ۲۰۲۱ بازماندند.

 

 فهرست نامزدها

 « سفری به شمال» نوشته آنوک آرودپراگسام: این رمان به موضوع جنگ، خشونت و آسیب‌های اجتماعی و روانی ناشی از آن می‌پردازد.قصه درباره مرد جوانی است که جنگ داخلی سریلانکا برایش مساله شده و درباره آن تامل می‌کند. او با کمک یک تانک بازمانده از جنگ، به گذشته سفر می‌کند.

 «دومین مکان» نوشته ریچل کاسک: این رمان هم داستان زنی گیج و گمشده است که معتقد است پاسخ سردرگمی خود را در هنر هنرمندی به نام «ال» پیدا کرده است.این نقاش در گذشته موفقیت‌های چشم‌گیری داشته؛ اما اکنون در خود فرورفته و افسرده شده است.

 «عهد» نوشته دیمون گالگوت: این رمان هم درباره سه فرزند از یک خانواده است که با مرگ والدینشان، از هم دور می‌شوند؛ اما سرانجام پس از مدتی همدیگر را بازمی‌یابند.این رمان بازتاب‌دهنده فضای آفریقای جنوبی است - فضای کینه، ناامیدی و در نهایت امید..این رمان یک درام حماسی است که عمدتا مصادیق تاریخی کشور یاد شده را روایت می‌کند.

 «شیرینی آب» نوشته نیتان هریس: قصه این رمان نیز در یک شهر خیالی به نام OLD OX و در دوره پس از لغو قانون برده‌داری می‌گذرد.یک مرد سفیدپوست به نام جورج واکر در حال شکار یک حیوان مرموز در جنگل است. او این حیوان را پیدا نمی‌کند، اما با دو مرد سیاه پوست که قبلا برده شده بودند روبه‌رو می‌شود: برادرانی به نام‌های پرنتیس و لندری.این مواجهه فضای اصلی رمان را شکل می‌دهد.

 «کلارا و خورشید» نوشته کازوئو ایشی‌گورو: یک اثر علمی‌تخیلی و پاد آرمان‌شهری است.در قصه این رمان کلارا یک آ.اف است.یک نمونه خاص از ربات‌هایی انسان‌نما که برای همراهی کودکان و نوجوانان طراحی و ساخته شده‌اند.او در ادامه مسیر مکاشفه‌گونه شازده‌کوچولووارش با جوسی دختربچه‌ای که یک بیماری خاص دارد همراه می‌شود.رابطه کلارا و خورشیدخان بسیار عجیب و روحانی است.سروکله یک ماشین دودزا پیدا می‌شود و در این میان آیا ریک در جوسی عشق حقیقی خود را یافته است؟

 «یک جزیره» نوشته کارن جنینگز: قصه این رمان درباره مردی به نام ساموئل است.او مدت‌هاست که در یک جزیره تنها زندگی می‌کند.پس از مدتی یک پناهجو جوان را که بیهوش شده است در ساحل جزیره پیدا می‌کند.از اینجا رمان ویژگی‌های یک رمان سیاسی علیه تبعیض نژادی را پیدا می‌کند.ساموئل خاطرات زندگی گذشته خود را مرور می‌کند و در مواجهه با جوان به درکی نو از جهان می‌رسد.

 «شهری به نام تسکین» نوشته ماری لاوسون: قصه در سال ۱۹۷۲ میلادی می‌گذرد و درباره روابط سه نفر است که سرنوشت آنها را کنار هم کشانده است. لحن این رمان مایه‌هایی از کمدی را نیز در خود دارد و در روایتی خنده‌دار، لایه‌های پنهان اندوه، غم و عشق را روایت می‌کند و پیوند می‌دهد.درون‌مایه کلی رمان این است که می‌توان یک زندگی جدید ساخت.

 «هیچ‌کس در این باره صحبت نمی‌کند» نوشته پاتریشیا لاکوود: این کتاب دو بخشی است و در بخش نخست اصطلاحا ژانر ستیز است.رمان قصه زنی را روایت می‌کند که اخیرا برای پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی به شهرت رسیده است و برای دیدار با طرفداران خود به سراسر جهان سفر می‌کند.او غرق در مرور زبان و آداب و رسوم جدیدی است که پرسش‌های اساسی فلسفی به سراغ او می‌آیند.

 «مردان خوش‌شانس» نوشته نادیفا محمد: این رمان نیز روایتگر تبعیض و بی‌عدالتی در کشور بریتانیاست.داستانی است که به نوشته روزنامه گاردین، لکه‌های تاریکی بر سیستم عدالت کیفری انگلیس برجای می‌گذارد.در این رمان مردی به نام محمود متان است که به اتهامی دروغین بازداشت می‌شود.

  «حیرت» نوشته ریچارد پاورز: این رمان هم که به اعتقاد برخی از منتقدان به عنوان بهترین اثر نویسنده‌اش مطرح شده، درباره یک ستازه شناس است که پس از مرگ همسرش برای بزرگ کردن فرزند ۹ ساله خود که بیماری روانی دارد، دچار مشکلاتی عدیده می‌شود و تلاش می‌کند روش‌های جایگزینی برای درمان او پیدا کند.

 «اتاق چینی» سانییو ساهوتا: این کتاب داستانی است که به‌صورت همزمان ماجرای زندگی دو نفر را در دو دوره زمانی روایت می‌کند. یکی از این دو نفر در سال ۱۹۲۹ زندگی می‌کند.سرنوشت مشابه این دو و تقابل‌های آنها با رخدادهای زندگی، بنیان قصه و هسته اصلی روایت است.

 «چرخه عالی» نوشته مگی: داستان یک‌زن هوانورد است که تصمیم دارد مسیر زندگی خود را به هر قیمتی تغییر دهد. او در جریان سفرهای خود برخی از تاریک‌ترین لحظات زندگی‌اش را تجربه می‌کند.این رمان از سوی منتقدان بسیاری در رسانه‌های معتبر جهان تقدیر شده و از شانس‌های اصلی بوکر امسال نیز هست.

 «روشنایی همیشگی» نوشته فرانسیس اسپوفورد: این‌ رمان هم با مبنا قرار دادن یک رویداد تاریخی یعنی بمب‌گذاری در سال ۱۹۴۴ در وولورث لندن که منجر به کشته شدن ۱۶۸ نفر از جمله ۱۵ کودک شد، فضای قصه خود را شکل می‌دهد.در این رمان هم نویسنده تلاش کرده است تا ابعاد انسانی این فاجعه را پیش چشم مخاطبان بکشد.