ایبنا: با پایان سومین روز اجرای طرح «تابستانه کتاب ١٤٠٠»، ١٢٠میلیارد و ٩٦٠میلیون و ٧٧٨هزار و ٦٧٢ریال کتاب در کشور به فروش رسید. در این مدت ٢٠٨هزار و ٨٢٥نسخه کتاب از سوی ٩٧٤ کتاب‌فروش به فروش رسید. این طرح از نهم مردادماه آغاز شده است و تا پانزدهم این ماه ادامه دارد.

خبرآنلاین: براساس اعلام لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان و طراح رویداد «صد اثر، صد هنرمند» در این دوره ۹۰درصد شرکت‌کنندگان جوانان هستند و ۱۰درصد آثار به استادان و پیشکسوتان مانند اویسی، ویشکایی، افجه‌ای و... تعلق دارد که از سوی مجموعه‌داران ارائه شده‌اند. ارزان‌ترین کار این دوره ۲۵۰هزار تومان است؛ اما گران‌ترین کار به اثری از استاد سیدمحمد احصایی تعلق گرفته است که یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. میانگین قیمت‌ها نیز سه تا چهار میلیون تومان است. بیست‌ونهمین صد اثر صد هنرمند ۱۵مرداد آغاز و تا ۱۷شهریور دایر خواهد بود.

هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی «بازیابی» به گردآوری ماهور طوسی در پروژه‌های آران برگزار می‌شود. در استیتمنت نمایشگاه آمده است: «این آثار بازیافتی حادثه و اتفاق را از سر گذرانده و عمق آن را درک کرده‌اند، سپس دوره نقاهت را گذرانده و نهایتا با پشت سر گذاشتن تروما، حیاتی نو یافته و بازیابی شده‌اند.» نمایشگاه بازیابی ۱۵ تا ۲۹ مرداد در پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵ برپاست.

ایسنا: نتایج تحقیقات تایید کردند «نئاندرتال»‌ها که مدت‌ها از آنها به‌عنوان افرادی خشن و ساده یاد می‌شد، بیش از ۶۰هزار سال پیش چکیده‌سنگ‌های غار «آردالس» (Ardales) اسپانیا را رنگ‌آمیزی کرده بودند. زمانی که در سال ۲۰۱۸، برای نخستین‌بار مساله خلق شدن این آثار توسط گونه‌های منقرض‌شده انسان مطرح شد، این موضوع واکنش‌های مختلف کارشناسان را به دنبال داشت. در آن زمان اعلام شد، این رنگ‌آمیزی‌ها دست کم ۶۴۸۰۰ سال پیش، یعنی زمانی که انسان‌های امروزی در آن اقلیم ساکن نبودند، خلق شده است. اما در مقاله‌ای علمی به این موضوع اشاره شده بود که شاید این رنگ‌ها یک پدیده طبیعی باشند. با این حال تحقیقات جدید تایید کردند این آثار طی روند طبیعی ایجاد نشده‌ و در عوض این رنگ‌ها با پرتاب شدن روی چکیده‌سنگ‌ها نقش بسته‌اند.