بزرگداشت بیهقی زمانه

او افزود: سال گذشته به مناسبت ۸۰ سالگی محمود دولت‌آبادی قصد داشتم مراسم بزرگداشتی برای ایشان در زادگاهش سبزوار برگزار کنم و از مجسمه‌ای که برای او ساخته بودم، رونمایی کنم. اما بنا به دلایلی شرایط برگزاری این مراسم میسر نشد؛ از این رو امسال تصمیم گرفتم به مناسبت ۸۱سالگی ایشان بزرگداشتی برای او در قالب یک نمایشگاه تجسمی برپا کنم.

این هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز ادامه داد: در این راه ‌سعید امکانی‌ به عنوان نمایشگاه‌گردان با من همکاری کرد و جمعی با حضور نقاشان، مجسمه‌سازان و دو عکاس و دو گرافیست شکل گرفت تا هر یک بر اساس دیدگاه خود، اثری برای بزرگداشت محمود دولت‌آبادی خلق کنند. ‌رازقندی‌ ادامه داد: با توجه به اینکه نمی‌خواستیم تمام آثار فیگوراتیو و واقع‌گرایانه باشند، از هنرمندانی با سبک‌های مختلف برای حضور در این نمایشگاه دعوت کردیم. در این نمایشگاه ۴۲ اثر در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت که بخش عمده آثار را نقاشی تشکیل می‌دهد.

‌سعید امکانی‌ دیگر نمایشگاه‌گردان بزرگداشت محمود دولت‌آبادی گفت: محمود دولت‌آبادی یکی از بنام‌ترین نویسندگان ایرانی است که با سبک منحصر به فردش، آثار متعدد و تاثیرگذاری خلق کرده است. در صحبتی که با رضا رازقندی داشتیم تصمیم گرفتیم به مناسبت ۸۱ سالگی‌شان بزرگداشت منحصر به فردی در قالب یک نمایشگاه تجسمی برگزار کنیم.

او افزود: در ابتدا قصد داشتیم این بزرگداشت صرفا نقاشانه باشد، اما در جریان کار، مجسمه‌سازان، عکاسان و یک گرافیست هم به جمع هنرمندان این نمایشگاه پیوستند. برای برگزاری این نمایشگاه تصمیم گرفتیم از حضور هنرمندانی بهره بگیریم که حداقل ۴ دهه از محمود دولت‌آبادی کوچک‌تر باشند و هنرمندان برای خلق اثر با هیچ محدودیتی روبه‌رو نبوده‌اند و چون این نمایشگاه ادی احترام به محمود دولت‌آبادی بود هرگز این ذهنیت را برای هنرمندان حاضر در این نمایشگاه به وجود نیاوردیم که با رویکرد ستایشگرانه به خلق اثر بپردازند.

در این نمایشگاه آثاری از علی صوفی، سعید امکانی، حسین تمجید، علیرضا خاقانی، امیرحسین امیرجلالی، سعید باباوند، محسن جمالی‌نیک، هادی ضیالدینی، سعید احمدزاده، فریبا آقایان، مرتضی خسروی، جواد آتشباری، محمدرضا توکلی‌راد، رضا رازقندی، عدنان مصلایی، علیرضا پویا، علی خالق، سعید محجوبی، ماهیار چرمچی، کامبیز حضرت‌پور، اوژن شیراوژن، محسن حسینمردی، عادل یونسی، خشایار شاهرخی، رسول احمدی، سعید پناهزاده، رضا علیزاده، داود حیدری، وحید امکانی، علی پیروز، ثریا عسگری، مرجان عسگری، حسین آزادی، اعظم حاتمی، هوشنگ هاتفی، الیاس ستاری، روحا تیموری، شاهین آروین و حسین ماهر در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

کتاب بزرگداشت محمود دولت‌آبادی؛ دربرگیرنده تصویر تمام آثاری است که برای این بزرگداشت خلق شده‌اند. مقدمه این کتاب توسط علی دهباشی نوشته شده. طرح روی جلد و عکاسی تمام آثار و مراحل فنی کتاب را علی صوفی برعهده داشته و پوستر نمایشگاه نیز توسط جواد آتشباری خلق شده. این رویداد با حمایت مالی علیرضا رازقندی و هادی نقیبی شکل گرفته است.

این نمایشگاه از ۲۲‌تا‌۲۸ مردادماه در گالری سرزمین هنر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. گالری سرزمین هنر در اوین، ابتدای سربالایی کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ واقع شده است.