هوای تازه  در تلویزیون؟

با این حال شبکه‌های یک و دو همزمان با پایان یافتن دهه دوم محرم سریال‌های تازه‌ خود را روانه آنتن کرده‌اند و به نظر می‌رسد ‌مدیران تلویزیون تحرکات زیرپوستی خود برای تولید سریال‌های پرمخاطب را شروع کرده‌اند؛ هرچند این اتفاق در سال های اخیر بیشتر در حد حرف و وعده

بوده است. سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی مشترک مجید مولایی و محمدکامبیز دارابی از جمعه گذشته پخش خود را از شبکه یک آغاز کرده و باتوجه به سابقه سریال‌سازی توفیقی و حضور بازیگران مطرح در این مجموعه مدیران شبکه یک امید بسیاری به جذب حداکثری مخاطب دارند. «افرا» که در ۴۰ قسمت تولید شده، قرار است هفته‌ای شش‌شب ساعت ۲۲:۱۵ و پنج‌شنبه‌ها خلاصه هفتگی آن پخش شود و تا پایان ماه صفر روی آنتن شبکه یک خواهد بود.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «در پگاه مه‌آلود یک روز پاییزی، در زیر شاخه‌های پرشکوه افرا، فرزندی‌زاده می‌شود؛ حاصلِ وصلت شوم اخلاق و منفعت.  چشمان پیر افرا، یگانه شاهد این راز در اعماق جنگل است. شاهدی که آموخت در نگاه عاشقانه به زندگی، فقط صاحب تنهایی خویشی. هیچ‌کس نبودن، اولین و آخرین قانون کتاب عشق است...»

مهدی سلطانی، پژمان بازغی، روزبه حصاری، مینا وحید، فریبا متخصص، اسماعیل محرابی، پیام دهکردی و... از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند. از سویی دیگر مجموعه محرمی «در کنار پروانه‌ها»، به کارگردانی داریوش یاری و تهیه‌کنندگی بهروز مفید نیز دیگر سریال تلویزیون است که از دیشب روانه آنتن شبکه دو شده است. البته شبکه دو در این سال‌ها نشان داده انقدرها به مخاطب فکر نمی‌کند و همواره سریال‌هایش از کیفیت پایین‌تری نسبت به شبکه‌های دیگر برخوردارند.  سریال در «کنار پروانه‌ها» درامی خانوادگی با پس‌زمینه مذهبی است که به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تهیه و تولید می‌شود.  این سریال درباره جوانی به نام رهی است که به‌دلیل مشکلات متعددی که برای خود و خانواده‌اش به وجود خواهد آمد، احساس می‌کند مورد غضب و قهر خداوند قرار گرفته است، اما حادثه‌ای پیش می‌آید که زندگی‌اش را دستخوش تغییراتی قرار می‌دهد. همچنین فصل جدید «گاندو» این شب‌ها در حالی روی آنتن می‌رود که به نظر می رسد مدیران تلویزیون حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده بودند؛ اما هنوز این سریال مخاطبانش را راضی نکرده است. البته تبلیغات برای این مجموعه در رسانه‌های حامی عملکرد صداوسیما مدت‌هاست که آغاز شده است.  در همین رابطه روزنامه جوان اخیرا نوشت: «تولید آثاری مانند گاندو یک و ۲ که از منظر ساختار هنری و تصویری در سطح استانداردهای جهانی هستند و موضوع‌های مهم اجتماعی، سیاسی و امنیتی را به تصویر می‌کشند، می‌توانند آغازگر یک جریان و هوای تازه در فیلم و سریال‌سازی با دستمایه قراردادن سوژه‌هایی بر اساس واقعیت‌ها و پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی با رویکرد آگاهی‌بخشی به جامعه باشند.»