پرمخاطب‌ترین آثار ادبی جهان

علاوه بر این آمارها تنها بر اساس نسخه‌های چاپی به فروش رفته از هر اثر است. پس طبیعی است که کتاب‌های الکترونیکی یا صوتی به فروش رفته از هر کدام در این آمار آورده نشده باشند. با این حال گزارش‌های متعددی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که هریک آمارها و اطلاعات تازه‌ای درباره پرترجمه‌ترین کتاب‌ها یا خوانده‌شده‌ترین کتاب‌ها ارائه می‌کنند.

در تازه‌ترین گزارش، سایت بوک‌ریوت که معمولا تحلیل‌های حوزه بازار کتاب را در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهد، مدعی شده که داستان معروف «شازده کوچولو» در میان کتاب‌های ترجمه‌شده به زبان‌های مختلف، بیش از همه مورد استقبال قرار گرفته است. البته آمار دقیق از این اثر آنتوان دو سنت اگزوپری که نخستین‌بار در سپتامبر سال ۱۹۴۳ در نیویورک منتشر شد، تا کنون به ۳۸۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

بعد از این کتاب ماجراهای پینوکیو نوشته کارلو کولودی در رتبه دوم قرار دارد که ماجرای آدمک چوبی است که درازشدن بینی بر اثر دروغ‌گفتن یکی از مشخصه‌های این داستان است.

داستان‌های هری‌پاتر نوشته جی‌کی رولینگ نویسنده مشهور انگلیسی نیز ازجمله کتاب‌ها و داستان‌های پرفروش در جهان است که رتبه بالایی در ترجمه به زبان‌های مختلف دارد؛ ولی شاید بعضی از کتاب‌ها در کشورهای مختلف جهان بیشترین رتبه ترجمه را دارد که کمی دور از انتظار است. به‌عنوان مثال در آمریکا کتابی با عنوان «روش شادی» نوشته ال.رون هوبارد رتبه اول در ترجمه به زبان انگلیسی را دارد.

در کشور کانادا ماجراهای آنه شرلی با موهای قرمز، نوشته لوسی مونتگومری در میان کتاب‌های ترجمه‌شده رتبه اول را دارد و در میان کشورهای آمریکای لاتین رمان صدسال تنهایی مارکز تنها در کشور بولیوی رتبه اول کتاب ترجمه‌شده را دارد. در کشور انگلیس داستان آلیس در سرزمین عجایب، نوشته لوئیس کارول بیشترین کتاب ترجمه‌شده است و در فرانسه هم شازده کوچولو این وضعیت را دارد.

  پرتیراژترین‌ها

معروف است که پرتیراژترین کتاب ادبی تاریخ، دن کیشوت شاهکار معروف بی‌بدیل میگل سروانتس است. این کتاب طبق تازه‌ترین آمارها بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه فروش رفته است. این عدد بسیار بزرگ است و برای درک بهتر از میزان فروش آن باید گفت تنها سه کتاب بیش از این رمان در کل تاریخ فروش داشته‌اند و آن سه کتاب‌های انجیل، ‌قرآن‌کریم و نقل قول‌های مائوست. نکته جالب‌تر آنکه همه مجموعه‌های هری‌پاتر مجموعا به اندازه دن کیشوت فروش نداشته‌ است.

در رتبه‌های بعدی «داستان دو شهر» اثر معروف چارلز دیکنز، ‌با بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، رمان ارباب حلقه‌ها نوشته معروف جی.آر.آر.تالکین و شازده کوچولو، ‌داستان پرترجمه اگزوپری با حدود ۱۵۰ میلیون نسخه و مجموعه «هری پاتر و سنگ جادو» اثر جی‌کی رولینگ با ۱۲۰ میلیون نسخه قرار دارند.

«سپس هیچ‌کدام باقی نماندند» از آگاتا کریستی«رویای تالار سرخ» نوشته کائو ژوکین و «هابیت» دیگر اثر جی.آر.آر.تالکین هر یک با حدود ۱۰۰ میلیون نسخه در رده‌های بعدی قرار دارند.