بازار کتاب چگونه آب رفت؟

20 copy

در واقع طرح‌‌های فصلی فروش کتاب در سال 1399 برخلاف پیش‌بینی‌ها کاهش چشم‌گیری نداشت و از قضا در مقایسه با انتظاری که کارشناسان داشتند، بسیار قابل توجه بود. طرح‌های فصلی فروش در کتاب در چهار دوره اخیر که هر چهار دوره در دوران کرونا بوده، افزایش و رکوردشکن بوده است.

اما همان‌طور که گفته شد در عرضه کتاب چاپی آمارها چیز متفاوت از بازار فروش را نشان می‌دهند. مطابق این اطلاعات جمع عناوین منتشرشده در ۱۲ زیرمجموعه شامل کلیات، فلسفه، دین، علوم‌اجتماعی، زبان، علوم طبیعی و ریاضیات، علوم عملی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا کمک درسی و کودک در سال ۱۳۹۸، 106.209 عنوان و جمع شمارگان آن 149.618.682 بوده است. در سال ۱۳۹۹ اما در همان ۱۲ زیرمجموعه شاهد انتشار 93.619 عنوان هستیم که مجموع شمارگان آن به 117.796.951 می‌رسد. بر این اساس در سال ۱۳۹۹ کاهش ۱۲درصدی عناوین و ۲۱درصدی شمارگان را در مقایسه با سال ۱۳۹۸ می‌بینیم.

اگرچه در زمینه آمار نشر می‌توان از اطلاعات موجود در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران بهره برد، اما برای به‌دست آوردن آمار فروش راهی پیش پایتان نیست.

در غیاب مرجعی رسمی که ناشران و کتاب‌فروشی‌ها را ملزم به اعلام آمار فروش خود کند، طی تماس‌ تلفنی جداگانه با هرکدام تنها می‌توانید به اسامی کتاب‌های پرفروش‌شان در بازه زمانی مد نظرتان دسترسی داشته باشید و عدد و رقمی در اختیارتان قرار نمی‌گیرد؛ اما می‌توان تصور کرد که کاهش ۱۲درصدی عناوین و ۲۱درصدی شمارگان در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال ۱۳۹۸ قطعا بر بازار فروش نیز تاثیرگذار بوده است. آنچه در ادامه می‌بینید آمار تفکیکی عناوین و شمارگان منتشرشده در ۱۲ ماه سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و حاصل جمع آن است. لازم به ذکر است براساس اطلاعات ذکرشده در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران، آماری از عنوان‌ها و شمارگان منتشرشده در فروردین ۱۳۹۹ وجود نداشت.