رخت قدیمی بر تن سینماها

در شرایط حاضر فروش فیلم‌های روی پرده راضی‌کننده نیست و تهیه‌کننده‌ها نیز تمایلی به اکران فیلم‌هایشان ندارند. اما از سوی دیگر، ‌سینماداران معتقدند که سینماها باید باز باشد تا مردم به سینماها برگردند. اما باز بودن سینماها و عدم تمایل صاحبان فیلم‌ها به اکران آثارشان یک تناقض ایجاد کرده است. در چنین شرایطی است که قرار است فیلم‌های نوستالژیک سینما به پرده‌ها برگردند. بر همین اساس از امروز نسخه‌های جدید ترمیم‌شده فیلم‌های سینمایی «رنگ خدا» به ‌کارگردانی مجید مجیدی محصول سال ۱۳۷۷و «عروس آتش» به کارگردانی خسرو سینایی محصول سال ۱۳۷۸ در پردیس سینمایی آزادی اکران می‌شوند. در ادامه نیز آثار شاخص دهه ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران که تداعی کننده خاطرات نوستالژیک آن دوره است، روی پرده خواهند رفت. فیلم تحسین‌شده رنگ خدا در جشنواره‌های متعددی روی پرده رفت و توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره سن‌دیه‌گو در سال ۲۰۰۰، جایزه بزرگ جشنواره فیلم مونترال در سال ۱۹۹۹ و همچنین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر را دریافت کند. قصه فیلم سینمایی رنگ خدا درباره محمد رمضانی است که در مدرسه نابینایان تحصیل می‌کند و برای گذراندن تعطیلات به خانه بازمی‌گردد… البته این فیلم در اکران‌های خارجی با عنوان «رنگ بهشت» شناخته می‌شود.

همچنین فیلم عروس آتش که فیلم‌نامه آن را خسرو سینایی و حمید فرخ‌نژاد نوشته‌اند، در بسیاری از جشنواره‌ها تحسین شده است. این فیلم تقدیرنامه هیات داوران فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم کارلوی واری برای بهترین فیلم را گرفت و در جشن خانه سینما جایزه بهترین فیلم، ‌بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.

عروس آتش به سنت‌های عشیره‌ای در جنوب ایران، ازدواج اجباری و خودسوزی می‌پردازد. داستان فیلم درباره احلام است، دختری عرب خوزستانی که از کودکی زادگاهش را ترک کرده و به اهواز آمده، اکنون سال آخر پزشکی را در دانشگاه سپری می کند. او که به حکم قوانین عشیره‌اش باید به همسری پسرعمویش فرحان درآید، عاشق استادش پرویز است و استاد نیز دل در گرو عشق او دارد. «دزدعروسک‌ها»، «شهرموش‌ها»، «نیاز»، «کلوزآپ»، «روز واقعه»، «سگ‌کشی»، «شیر سنگی»، «دیده‌بان»، «جاده‌های سرد» و… از دیگر فیلم‌هایی هستند که نسخه مرمت‌شده آنها برای اکران در اختیار سینما آزادی قرار گرفته است و به زودی در صف نمایش قرار می‌گیرند.