سال رکود در نیمه راه

اما با وجود این اتفاق‌ها، گیشه ناامید نیست. افزایش گستره واکسیناسیون در کشور، احتمال بازگشایی بازارهای هنری و استقبال بیشتر مردم را فراهم کرده است. به‌نظر می‌رسد در اواسط پاییز در صورت اکران فیلم‌هایی که جذابیت کافی داشته باشند، بازار سینما از رکود فزاینده کنونی خارج شود و تهیه‌کننده‌ها در این شرایط بحرانی نفسی تازه کنند.

در این ۶ماه ۱۴ فیلم اکران خود را آغاز کرده‌ و درمجموع ۵/ ۱۷میلیارد تومان فروش کرده‌اند. این در حالی است که سال گذشته در همین موقع سینمای ایران تنها ۴میلیارد و ۹۱۸میلیون و ۲۰۱هزار و ۴۹۹تومان دخل زده بود. با این اوصاف می‌توان گفت که امسال سینماها بیش از ۴برابر پارسال فروش داشته‌اند.

اما نکته مهم این است که سینمای ایران در نیمه اول سال ۱۳۹۸ یعنی زمانی که هنوز هیچ خبری از کرونا در هیچ جای جهان نبود، ۱۷۸میلیارد و ۳۶۸میلیون و ۶۴۷هزار تومان فروش داشتند. یعنی بیش از ۱۰ برابر بیشتر از فروش ۶ماه اول ۱۴۰۰.

با این حال پیش‌بینی‌های اولیه نشان می‌دهد در ادامه امسال و با بهبود نسبی اوضاع در کشور، فروش سینماها افزایش تصاعدی خواهد داشت. اگرچه معمولا فروش ‌فیلم‌ها در نیمه دوم سال کمتر از نیمه اول است، اما به نظر می‌رسد که ۶ماه دوم ۱۴۰۰ با رقم فروشی برابر با نیمه اول و چه بسا بیش از آن به پایان برسد. درواقع درصورت اکران فیلم‌هایی چون قهرمان، شیشلیک و... و با بهبود وضعیت بیماری، می‌توان فروش ۲۰ تا ۲۵میلیارد تومانی را برای نیمه دوم سال پیش‌بینی کرد.

به هر روی در نیمه اول امسال فیلم دینامیت تا اینجا با ۶/ ۱۱میلیارد تومان با اختلاف زیاد در صدر قرار دارد و به دنبال او فیلم‌های خورشید، هفته‌‌ای یکبار آدم باش و درخت گردو به ترتیب با ۶/ ۱، ۴/ ۱ و ۱/ ۱ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین سه فیلم هفت، مراسم تدفین کلاغ‌ها و «ماه در تکه آینه» روی هم رفته کمتر از یک‌ونیم میلیون تومان فروش داشته‌اند.