جدال یک تنه «قهرمان» با کرونا

Untitled-1

از روز چهارشنبه که قهرمان روی پرده رفت تا پایان روز جمعه، بیشتر از 70هزار نفر با خریدن بلیت‌های (به‌طور میانگین) 25هزار تومانی به تماشای فیلم نشسته‌اند. با این حال همچنان نمی‌توان با اطمینان از ادامه این فروش فوق‌العاده در هفته‌های آینده سخن گفت. فروش توفانی فیلم در روزهای اول، تحت تاثیر خبرهای خوب جشنواره‌ای و نقدهای مثبت خارجی اتفاق افتاده است؛ اما باید منتظر ماند و دید که آیا ذائقه مخاطبان ایرانی هم با فیلم همراه خواهد بود یا خیر؟ یا حتی با ورود ناگهانی و شوم پیک ششم کرونا، آیا باز احتمال فروش بالا برای فیلم وجود دارد؟ اتفاقی که برای فیلم دینامیت افتاد و کمتر از یک ماه بعد از اکرانش با ورود پیک پنجم، فروش فیلم رو به افول گذاشت.

البته فروش فوق‌العاده قهرمان در این سه روز‌ بی‌حاشیه هم نبوده است. گویا در فروش بلیت‌های اینترنتی فیلم در روز جمعه اتفاق‌ها و اختلال‌هایی روی داده و بسیاری از مخاطبان فیلم را سرگردان کرده است. البته گفته می‌شود در برخی جاها کار به زد و خورد و دعوا و مرافعه هم کشیده شده است. قابل انتظار هم هست که وقتی کسی بعد از مدت‌ها با هزار نگرانی، پایش را دوباره به سینما می‌گذارد، نباید معطل اشکال فنی در سیستم‌های خرید بلیت باشد. در همین باره پخش‌کننده فیلم اصغر فرهادی گفته: زیرساخت‌های ضعیف سامانه «سمفا» علاوه بر قطع سیستم بلیت‌فروشی و ضرر ۵۰۰میلیونی در فروش روز جمعه فیلم «قهرمان»، باعث دعوا و برخوردهای فیزیکی نیز در برخی سینماها شد. پیش از آنکه سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) راه بیفتد یک سامانه دیگر وجود داشت که ضعف آن، اتصال تنها یک سایت، یعنی سینماتیکت بود. در سال‌های گذشته بحث بر سر این بود که سامانه‌های فروش بیشتر شوند و با راه‌اندازی سامانه سمفا سایت‌های بلیت‌فروشی دیگری اضافه شدند؛ اما متاسفانه زیرساخت‌های سمفا هنوز آماده نیست.

او افزود: به‌دلیل قطع سامانه سمفا در روز جمعه (هفتم آبان) در کل کشور فقط ۴۰هزار بلیت سینما فروخته شد؛ درحالی‌که ما انتظار داشتیم تعداد بلیت‌ها خیلی بیشتر از این مقدار باشد. مساله بغرنج‌تر اینجاست که در این شرایط بعضی سینماها حتی به‌صورت آفلاین هم نمی‌توانند بلیت بفروشند. من در سینما کوروش دیدم جماعتی در صف بودند؛ اما نمی‌توانستند بلیت تهیه کنند.

  پرفروش‌های اکران

غیر از قهرمان که یک‌میلیارد و 800میلیون تومان فروخته دیگر فیلم‌های روی پرده هم فروش‌های قابل قبولی را در سه روز گذشته ثبت کرده‌اند. خبرآنلاین گزارش داده که دینامیت که تا قبل از چهارشنبه 17میلیارد و 430میلیون تومان فروش کرده بود، در سه روز اخیر کمی کمتر از یک میلیارد تومان فروش داشته و رقم کلی فروشش را به 18میلیارد و 400میلیون تومان رسانده است.«درخت گردو» هم که دو ماه است روی پرده آمده، در هفته گذشته ۲۵۸میلیون تومان فروخت که برای یک درام تلخ، عدد بدی نیست؛ اما نسبت به دو هفته گذشته کاهش فروش داشته است.

فیلم سینمایی «پوست» با کارگردانی بهمن و بهرام ارک نیز که اکران خود را ۱۷ روز است آغاز کرده است، هفته گذشته با فروش ۱۴۴ میلیون تومانی، در جایگاه سوم گیشه هفتگی قرار گرفت.

در هفته‌ای که گذشت فیلم سینمایی «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» هیچ فروشی را تجربه نکرد؛ البته این فیلم بیش از دو ماه است که به اکران آنلاین در آمده است و به نظر می‌رسد با مجموع فروش یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان در حال پایان دادن به کار خود است.

  گیشه هنر و تجربه

در جدول فروش گروه هنر و تجربه، فیلم سینمایی «دشت خاموش» با کارگردانی احمد بهرامی، هفته گذشته، با 3میلیون تومان افت فروش یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومانی را تجربه کرد؛ اما همچنان صدرنشین جدول فروش است.

مستند«آیدین» هم که در دو هفته گذشته با کاهش فروش مواجه بوده است، این هفته نیز با یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان، با افت یک‌میلیون تومانی مواجه شد و هفته خوبی را سپری نکرد. این اتفاق در حالی رخ داد که در سه هفته ابتدایی فروش، مستند «آیدین» با فروش هفتگی پنج میلیون تومان صدرنشین گیشه هنر و تجربه بود.

 «آبجی» هم که دو هفته گذشته فروش ۱۸۰هزار تومانی را تجربه کرد، این هفته ۶۶۰هزار تومان افزایش فروش داشت؛ اما با این حال در جایگاه چهارم جدول فروش گروه هنر و تجربه قرار گرفت. فیلم«تا ده بشمار» با کارگردانی فرید‌ولی‌زاده نیز با فروش ۹۷۳هزار تومان در جایگاه سوم فروش قرار گرفت و در مدت زمان 10روز، 2میلیون تومان را برای خود ثبت کرد.

فروش کل سینمای هنر و تجربه در هفته‌ای که گذشت، ۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان و کل مخاطبان آن نیز ۳۶۵ نفر بود.