آغاز طرح پاییزه کتاب در کشور

 به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر جنبش کتاب‌خوانی یک بار دیگر راه افتاده و بسیاری از خانواده‌ها این کالا را در سبد مصرفی خود می‌گنجانند. البته این کافی نیست و سرانه کتاب‌خوانی باید بالاتر برود؛ ولی آنقدرها هم که جلوه می‌دهند اوضاع خراب نیست. در این سال‌ها کتاب از برنامه‌های صداوسیما و شبکه‌های مجازی و تبلیغات محیطی و... کمترین سهم را داشته و همین باعث شده است طیف وسیعی از مردم توجه چندانی به کتاب نداشته باشند. با این حال کتاب‌گردی سال ۱۴۰۰ بدون تبلیغات چندانی برپا شد و مردم به‌صورت خودجوش در کتاب‌فروشی‌ها حاضر شدند. پیشنهاد کتاب‌گردی چند سال پیش توسط احمد مسجدجامعی، عضو سابق شورای شهر تهران شکل گرفت. پنج‌شنبه مسجدجامعی که اکنون قائم‌مقام دایره‌المعارف بزرگ اسلامی است طبق چند سال اخیر در کتاب‌فروشی‌ها حاضر شد. در این بازدید، علیرضا رئیس‌دانایی، مدیر نشر نگاه؛ ابراهیم کریمی، مدیر نشر دوستان؛ حسن قربانی، مدیر نشر آیلار و عباس غمگسار، عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران حضور داشتند. مسجدجامعی در این دیدار به معضل قاچاق کتاب اشاره کرد و هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در این زمینه توضیح داد: قاچاقچیان کتاب به تازگی دچار دگردیسی شده‌اند و به دنبال گرانی کاغذ، اقدام به جمع‌آوری فایل کتاب‌های ناشران کرده‌اند. وی افزود: در کشفیات اخیر فایل بیش از ۳هزار کتاب از دفاتر قاچاقچیان کتاب کشف و ضبط شده است. حسن‌پور به بحث کتاب‌سازی هم اشاره کرد و گفت: رونویسی و کتاب‌سازی از آثار پرفروش نیز در کنار معضل قاچاق به دغدغه اصلی اهالی نشر تبدیل شده است. اکنون حدود ٦٠٠ ناشر و ٦٠٠ ناشر-کتاب‌فروش در تهران فعالیت دارند و عرضه این آثار حیات فعالان نشر را به خطر انداخته است. مسجدجامعی در این دیدار به هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران بر پیگیری این تشکل صنفی مبنی بر ایجاد اولین موزه کتاب ایران در محل کتاب‌فروشی اسلامیه در منطقه بازار تهران با هدف حفظ و نگهداری اسناد و کتاب‌های ماندگار حوزه نشر تاکید کرد. از سوی دیگر طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ از امروز شنبه ۲۹آبان‌ماه کار خود را در ۹۶۶ کتاب‌فروشی عضو طرح در ۳۱ استان کشور آغاز کرده است و تا روز چهارشنبه ۳ آذرماه ادامه خواهد داشت. این طرح در استان و شهرهای کمتر برخوردار از کتاب‌فروشی از شنبه ۲۹ آبان تا دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ به مدت ۱۰ روز برگزار خواهد شد. از مجموع ۹۶۶ کتاب‌فروشی عضو طرح، ۷۳۷ کتاب‌فروشی در مرکز استان و ۲۲۹ کتاب‌فروشی در سایر شهرهای استان در نوزدهمین دوره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتاب‌فروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) با عنوان «پاییزه کتاب ۱۴۰۰» مشارکت کردند. بیشترین مشارکت کتاب‌فروشی‌ها در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان با ۱۴۵، ۱۱۷ و ۹۴ کتابفروشی تعلق دارد.

 

در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ خریداران می‌توانند کتاب‌های تالیفی را با یارانه ۲۰درصدی و کتاب‌های ترجمه را با یارانه ۱۵درصدی از کتاب‌فروشی‌های عضو طرح خریداری کنند. سقف مجاز خرید ۳۰۰هزار تومان و سقف یارانه خرید برای هر خریدار ۶۰هزار تومان تعیین شده است. اسامی، مشخصات و آدرس کتاب‌فروشی‌های عضو طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ در tarh.ketab.ir قابل مشاهده است. بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ۱۴۰۰ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

در هیمن رابطه علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب گفت بنا داریم هجدهمین دوره طرح‌های حمایتی، متفاوت و یارانه به‌شیوه‌ای متفاوت به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، نه اینکه فقط در شهر‌های بزرگ توزیع شود. بیش از ۹۷۰ کتاب‌‌فروش برای مشارکت پاییزه کتاب ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرده‌اند. آخرین بررسی‌ها درباره نحوه توزیع یارانه طرح‌های حمایتی بحث شده است. بخش زیادی از کتاب‌‌فروشان عضو که خارج از مرکز استان هستند بیش از گذشته، اعتبار دریافت می‌کند.

تلاش شد در ۱۰۰ شهر کمتر‌برخوردار، کتاب‌فروشی‌هایی را فعال و یا یارانه بیشتری به آنها تعلق بگیرد که خوشبختانه این تصمیم عملی شد. وی با اشاره به اعتبار طرح پاییزه ۱۴۰۰ افزود: مجموع اعتبار پاییزه کتاب ۱۴۰۰، از تابستانه کتاب کمتر نیست؛ اما حتما نحوه توزیع و سقف اعتبار برای کتاب‌فروشی‌های خاص که بیشترین مصرف را داشتند، متفاوت شده باشد.