نقاش خواب‌های کودکان

ابراهیم حقیقی، طراح باسابقه در این برنامه درباره علی‌اکبر صادقی توضیح داد: علی‌اکبر صادقی و هم‌نسلانش به تعبیر شعر شاملو «غول‌هایی زیبا» هستند که من از همه‌شان آموخته‌ام. تولیدات متنوع علی‌اکبر صادقی حیرت‌انگیز است و‌امیدوارم او و هم‌نسلانش برای همه ما الگو باشند؛ زیرا چرخ فرهنگی این ملک را به پیش می‌برند. دلیل دیگر خوشحالی‌ام در این روز، برپایی جشن زادروز علی‌اکبر صادقی در خانه هنرمندان ایران است که به راستی خانه هنرمندان ایران است؛ بدون اینکه به جناح خاصی وابسته باشد و با همه مسائل مالی‌اش تمام تلاش خود را برای هنرمندان صرف می‌کند.

حقیقی عنوان کرد: علی‌اکبر صادقی هیچ وقت نگفت بازنشسته هستم که هنر بازنشستگی ندارد. با افتخار دست او و هم نسلانش یعنی این «غول‌های زیبا» را می‌بوسم.

در ادامه مراسم احمد عربانی، طراح و کاریکاتوریست روی سن آمد و گفت: علی‌اکبر صادقی اهل یک‌سوم شمالی تهران بود و من از یک‌سوم جنوبی تهران به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفتم و در محضر او آموختم. او به‌دلیل خجالت من از شرایط زیسته‌ام، جسارت و شجاعتی به من داد تا در کانون احساس غریبی نکنم. او در کنج شمالی آتلیه و من در کنج جنوبی آنجا فعالیت می‌کردم. همیشه دیالوگ‌هایی پینگ‌پونگی با هم داشتیم و کلماتی را با هم بیان می‌کردیم و حاضران فکر می‌کردند قبلا تمرین کرده‌ایم. آن زمان همه در خدمت یک دوستی و رفاقت هنرمندانه بودند و روابطی بدون عقده داشتند. کار‌هایشان کپی از هم نبود و با اینکه از هم تاثیر می‌گرفتند؛ اما آثار معتبری خلق می‌کردند.

بخش بعدی این مراسم به پخش مستندی درباره علی‌اکبر صادقی در مصاحبه با این هنرمند اختصاص یافت. وی در این مستند از علاقه‌اش به گوش دادن موسیقی حین تولید اثر هنری گفته بود. از اینکه از هشت‌سالگی روی هر سطحی نقاشی می‌کرده و پدرش نیز با نقاش شدن او مخالف بوده است. از آشنایی‌اش با اشرف بنی‌هاشمی همسر خود و رفوزه شدنش به‌خاطر نقاشی در سال‌های متمادی مدرسه.

در ادامه نوبت به صحبت‌های علی‌اکبر صادقی رسید. او به همه حاضران در سالن سلام کرد و گفت: بسیار دوستتان دارم. عاشق شما، سرزمینم و مردمش هستم. همیشه به خلیج‌فارس سوگند می‌خورم. بعضی از دوستانم درباره من غلو کردند. من کسی نیستم. من یک انسانم. من یک نقاش هستم. من همه را با هر عقیده و مذهب دوست دارم. من دیگر گل‌های زیبا را نقاشی نمی‌کنم. من مناظر فرح‌بخش را نقاشی نمی‌کنم. من خواب کودکانی را نقاشی می‌کنم که پدرانشان در راه آزادی ایران شهید شده‌اند.

وی ادامه داد: شاید من پدر یا برادر همه‌تان باشم. فرزندان ایران خوب هستند و باید سر تعظیم مقابلشان فرود بیاوریم.

در پایان این مراسم هنرمندان و خانواده علی‌اکبر صادقی روی سن رفتند و کیک تولد ۸۴سالگی او را مقابلش قرار دادند و عکس‌های یادگاری نیز ثبت شدند.