p32-01

سخنرانی تا زانو در آب

سیمون کوفه، وزیر خارجه تووالو، سخنرانی خود را برای بیست‌وششمین کنفرانس اقلیمی سازمان ملل (کاپ۲۶) در حالی ایراد کرد که تا زانو در آب ایستاده بود. هدفش نشان دادن آن بود که افزایش سطح آب دریاها و تسریع بحران اقلیمی چطور این کشور جزیره‌ای را تهدید می‌کند. این عکس جذاب و اظهارات نگران‌کننده کوفه تاریخچه کامل از تصاویری مربوط به چهره‌ها و جوامع در خطر قهر آب و امواج را به یاد می‌آورد.

p32-07

حمله به کنگره

عکس‌هایی که از حمله روز ۶ ژانویه حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا و درگیری آنها با پلیس منتشر شد، جهان را شوکه کرد. متجاوزان طرفدار ترامپ برای اعتراض به تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات به ساختمان کنگره ریخته بودند.در پشت دوربینی که این عکس با آن گرفته شده یک سنگ نگاره از کائوسیچی، مجسمه‌ساز ایتالیایی وجود دارد که سیاستمدار آمریکایی را در حال جدال با یک سرخپوست نشان می‌دهد.

p32-02

فرودگاه کابل

وقتی نیروهای طالبان در تاریخ ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد ۱۴۰۰) به پایتخت افغانستان، کابل وارد شدند، یک هواپیمای متعلق به نیروی هوایی آمریکا برای بسیاری از مردمان این کشور به آخرین راه برای خروج از افغانستان تبدیل شد. تصاویر صدها پناهجوی مستاصل که به این هواپیمای سی-۱۷ گلوبمستر ۳ پناه بردند و حتی روی بال‌هایش نشسته بودند، یکی از دراماتیک‌ترین عکس‌هایی است که در ۱۲ ماه گذشته گرفته شده است.

p32-09

تنفس مصنوعی به گیاه

برندگان بهترین عکس زیست محیطی سال ۲۰۲۱ در ماه نوامبر اعلام شدند. در بخش اقدام اقلیمی، عکس پسربچه‌ای که به شکلی سوررئال توسط یک دستگاه تنفس مصنوعی به یک گیاه در گلدان که نقش کپسول اکسیژن را دارد، وصل شده است به‌عنوان عکس برگزیده انتخاب شد. این عکس که نفس آخر نام دارد، توسط کوین اوچینگ اونیانگو در نایروبی کنیا گرفته شده است.

p32-04

نواز غزه

در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به فلسطین در روز ۲۴ مه (۳ خرداد ۱۴۰۰) اشغالگران خانه یک دختر کوچک در بیت حانون را تخریب کردند. تصویر این دختر که با پای برهنه در میان آوار ایستاده عمیقا متاثر کننده است و قلب بیننده را به درد می‌آورد. در این عکس خرگوش عروسکی دختر به‌طور وارونه به افق در هم شکسته خیره شده و ترکیب غم‌انگیز و تلخی را شکل داده است.

p32-10

کمپ پناهجویان

جولای امسال (تیر- مرداد ۱۴۰۰) عکسی از گروهی از کودکان گرفته شد که در محل کمپ آینده پناهجویان اریتره در نزدیک روستایی در شمال شرقی شهر گوندار اتیوپی زیر یک درخت ایستاده بودند. پرده‌ای از مه که صحنه را دربرگرفته خاصیتی اساطیری به این عکس بخشیده که یادآور نقاشی درخت زندگی از گوستاو کلیمت نیز هست. داستان تلخ پناهجویان در نقاط مختلف جهان بارها سوژه عکاسان شده است.

p32-08

کشتی به گل‌نشسته

وقتی کشتی باربری غول‌پیکر اِوِر گیون بهار سال ۲۰۲۱ در کانال سوئز به گل نشست، در حمل‌ونقل دریایی جهان اختلال ایجاد شد. این کشتی با بار ۲۰ هزار کانتینر در مسیر چین به هلند در حرکت بود که روز ۳ فروردین به‌دلیل وزش توفان شن و شرایط بد جوی از مسیر خود منحرف شد. تلاش یک بیل مکانیکی کوچک برای آزاد کردن این کشتی عظیم صحنه جذابی را در این عکس خلق کرده است.

p32-11

مدافعان سلامت

به مناسبت تزریق یک میلیاردمین دز واکسن کرونا چهار عضو از تیم پرستاران بیمارستانی در کلانشهر بنگلور در ماه اکتبر با ژست ایزدبانو دورگا (سمبل قدرت و حفاظت) عکس گرفتند. دورگا یکی از ایزدبانوان سه‌گانه در اساطیر هند است که معمولا با چند دست ظاهر می‌شود، دستانی که در هرکدام سلاحی وجود دارد که از آنها برای شکست دشمنانش استفاده می‌کند. این سلاح در عکس چیزی نیست جز واکسن کرونا.