Untitled-1

اوضاع بد اقتصادی کشور، معمولا به نفع سینماها بوده؛ سینما به‌عنوان یک تفریح جایگزین تفریحات گران و پرهزینه دیگر از جمله سفر و... است. یک خانواده چهارنفره با 250 تا 300 هزار تومان در هفته می‌تواند یک شب شاد و پرخنده را در کنار دیگران بگذراند و شامی هم در رستوران‌های کنار سینما  صرف کنند. سرمایه‌گذاران سینمایی معتقدند که گران شدن بنزین، گران شدن ارز، کاهش درآمدهای عمومی و... می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال عمومی از سینماها باشد.

حالا هرچه که هست، چراغ سینماها روشن‌تر شده است و بازار اکران در هفته‌ای که گذشت یعنی هفته منتهی به 19آذرماه فروش ۱۰میلیارد و ۷۹۷میلیون تومانی را با نزدیک به ۵۰۰هزار و ۷۹۲مخاطب تجربه‌ کرد. این رقم در هفته‌های گذشته نیز ثبات داشته است و نشان از متعادل شدن بازار سینماها در این ماه‌ها دارد.

   بازار اکران

در حال حاضر سه فیلم سینمایی «گشت ۳» با کارگردانی سعید سهیلی، «دینامیت» با کارگردانی مسعود اطیابی و «آتابای» با کارگردانی نیکی کریمی با مجموع فروش هفتگی 8میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان به ترتیب جایگاه اول تا سوم گیشه را به خود اختصاص دادند.

در بین این سه فیلم، فقط «آتابای» یک فیلم عاشقانه و آرام است و دو فیلم دیگر فقط با هدف خنداندن مخاطب ساخته شده‌اند و موفق هم بودند. چون «گشت۳» توانست گیشه پاییزی سینما و «دینامیت» گیشه تابستان سینما را نجات دهد. در حال حاضر نیز مخاطبان هفتگی

«گشت ۳» دو برابر «دینامیت» و پنج برابر «آتابای» است. یکی از دلایل فروش بالای این فیلم وجود خواننده‌ و بازیگران محبوبی چون بهنام بانی، ساعد سهیلی و امیر جعفری است. در جدول زیر جزئیات فروش فیلم‌ها را می‌بینید. فیلم «شهر گربه‌ها» با کارگردانی سیدجواد هاشمی در هفته‌های اخیر با ممیزی‌ها و اعترضات زیادی مواجه شد و این موضوع باعث شد نام این فیلم سرزبان‌ها بیفتد و فروش نسبتا خوبی را تجربه کند؛ به‌طوری‌که در هفته اخیر «قهرمان» را هم کنار زد و با فروش هفتگی ۷۴۵میلیون تومان جایگاه چهارم جدول فروش را به دست آورد.فیلم سینمایی«قهرمان» با کارگردانی اصغر فرهادی نیز در ابتدا بسیار خوب کار خود را آغاز کرد تا جایی که در رقابت با «دینامیت» بود تا جایگاه اول جدول فروش را به‌دست آورد؛ اما پس از گذشت ۶ هفته با فروش هفتگی ۷۱۵میلیون تومان در جایگاه پنجم جدول فروش قرار دارد. باقی فیلم‌های روی پرده هم فروش قابل توجهی در هفته گذشته نداشته‌اند. عموما این فیلم‌ها شکست‌خوردگان اکران هستند.

   شکست یک تازه‌‍ وارد

از ابتدای پاییز هر هفته، دست‌کم یک فیلم سینمایی روی پرده سینما آمد. این هفته فیلم سینمایی «جنایت بی‌دقت» با کارگردانی شهرام مکری روی پرده سینما رفت. در میان پانزده اثر اکران‌شده، این فیلم سینمایی جایگاه دوازدهم را دارد و در سه روزی که اکران شده، فروش ۳۲میلیون تومانی داشته است. این فیلم مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی در سینما درباره آن حرف می‌زنند و با شروع ماجرا بر پرده سینما، داستان آنها و قصه فیلم با هم یکی می‌شود. این فیلم در هفتادوهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم‌نامه از منتقدان سینمایی شد.

   تغییر در رکوردها

فروش‌های قابل توجه دو فیلم دینامیت و گشت 3 باعث شده است در جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران هم تحولاتی ایجاد شود. هم‌اکنون در این جدول پرفروش‌ترین فیلم‌ها به ترتیب مطرب (با 5/ 38میلیارد)، ‌هزارپا (1/ 38 میلیارد) و دینامیت (با 30 میلیارد تومان) صدرنشین هستند.

در ادامه متری شیش‌ونیم (با 27میلیارد)، تگزاس2 (با 25میلیارد)، رحمان1400 (با 22 میلیارد) و گشت3 (با 21 میلیارد) قرار دارند. همچنان که می‌بینید صدر جدول پرفروش‌های تاریخ سینمای ایران در حال تغییر است. گرچه بعید است که دینامیت رکوردشکن باشد، اما چنان‌که پیداست گشت 3 با عزم صدرنشینی به اکران آمده است و بعید نیست در کمتر از دو ماه آینده رکوردشکنی کند و به مرز 40میلیاردی فروش برسد. این فیلم در 23 روز اکران توانسته به رکورد فروش 21میلیارد تومانی برسد. در واقع به‌طور میانگین هر روز نزدیک به یک‌میلیارد تومان یا به عبارت دقیق‌تر حدود 920میلیون تومان فروش روزانه داشته که رکورد بسیار مهمی است که می‌تواند زمینه‌سازیک رکوردشکنی بزرگ هم باشد.