اعتمادسوزی در تلویزیون

دست به دست شدن ویدئوی حضور همزمان رشید کاکاوند به‌عنوان مجری در ویژه‌برنامه زنده شب یلدای شبکه چهار و نیز برای فال حافظ گرفتن در برنامه مشابه شبکه دو سیما (با آرم زنده) در فضای مجازی، از همان ساعات نخست، این پرسش را برای مخاطبان و رسانه‌ها به میان آورد که پشت پرده این قضیه چیست و مگر می‌شود که یک نفر همزمان با دو پوشش مختلف در دو برنامه زنده حضور داشته باشد؟ مخصوصا آنچه در شبکه دو عرضه شد، دیگر فقط یک زنده‌نمایی نبود و عملا مرزهای خلاف واقع‌گویی و تحریف را در مواجهه با مردم به‌عنوان مخاطب درنوردیده بود.

طرح این پرسش اساسی از سوی مخاطبان که در شبکه‌های مجازی صورت گرفت، توضیحات مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار را به دنبال داشت که تاکنون تنها کسی بوده که از مجموعه صداوسیما در این زمینه توضیحی ارائه کرده است. امین نوروزی تاکید کرد که ویژه‌برنامه شب یلدای این شبکه زنده بوده است و کاکاوند در آن لحظه قطعا در استودیوی شبکه چهار حضور داشته است.

در نهایت رشید کاکاوند با افزایش پرسشگری‌ها تصمیم به پاسخگویی گرفت و با کوچک خواندن این اشتباه، آن را صرفا به لوگوی پخش زنده‌ای نسبت داد که در هنگام پخش آیتم تولیدی حافظ‌خوانی او باید از سوی سازندگان برنامه «محاکات» یا مسوولان پخش حذف می‌شده و این اتفاق نیفتاده است!

 همین اظهارات اما باعث شد داستان ادامه پیدا کند. مخاطبان بعد از این ادعا، ویدئویی جدید در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که از اتفاقی جدید حکایت و نیز پرسش‌هایی اساسی‌تر را به همراه داشت.

این ویدئو بخش‌هایی دیگر از برنامه را نشان می‌داد که علاوه بر تصاویر مربوط به سخنان منصور ضابطیان که صراحتا و با به‌کار بردن جملاتی چون «تکنولوژی مسیرها را کوتاه کرده است» و «نمی‌دانم آقای کاکاوند صدای ما را می‌شنوند»، «منتظرشان می‌مانیم» و... سعی در زنده‌نمایی بخش تولیدی داشته و کاکاوند که پیش از این مدعی اشتباهی کوچک در درج لوگوی زنده شده بود، با عبارتی چون «تازه از شبکه چهار آمدم و لباس عوض کردم تا در خدمت شما هم باشم» سعی در همراهی با این سناریوی ساختگی داشته است. این حاشیه در حالی شکل گرفته که رئیس جدید این رسانه، بخش بزرگی از سرمایه‌های اصلی را بر «جلب اعتماد مخاطب» متمرکز کرده است.