کاهش ۶۰ درصدی دخل سینماها

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد درآمد کلی از فروش در گیشه سینماهای آمریکا در سال ۲۰۲۱ تا آخرین روزهای دسامبر حدود ۶/ ۴میلیارد دلار است؛ گرچه رقم نهایی هنوز اعلام نشده است که چند روز آینده به‌صورت رسمی اعلام می‌شود و ممکن است با این رقم کمی فاصله داشته باشد و فاصله بین کریسمس تا سال نو معمولا شلوغ‌ترین روزها برای سینماهاست؛ اما شیوع سویه اُمیکرون کووید-۱۹ که به سرعت در آمریکا در حال گسترش است ممکن است چنین فرصتی را برای سینماها فراهم نکند.

اگر ارقام به همین شکل تایید شود، آمار فروش به نسبت سال ۲۰۲۰ که سینماها در بخش مهمی از سال بسته بودند، رشدی ۹۱درصدی را نشان می‌دهد. یادآوری این امر ضروری است که فروش بلیت در سال ۲۰۲۰ به پایین‌ترین رقم در ۴۰ سال اخیر و به زور به رقم ۲/ ۲میلیارد دلار رسید؛ زیرا سینماها ماه‌های زیادی از سال را تعطیل بودند و استودیوها نیز به ندرت تمایل داشتند تا فیلم پرمخاطبی را راهی پرده‌ها کنند.

آمار فروش ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ که پیش از پاندمی بود کاهشی ۶۱درصدی را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۹ آمار بالای فروش فیلم‌هایی چون «انتقام جویان: پایان بازی»، «شیر شاه» و «داستان اسباب‌بازی۴» کمک کرد تا فروش به ۳۹/ ۱۱میلیارد دلار برسد. سال ۲۰۲۰ این رقم کاهشی ۸۰ درصدی یافت.

قرار بود اوضاع در سال ۲۰۲۱ متفاوت باشد و تاحدودی هم فرق کرد و هالیوود با اکران فیلم‌های پرسروصدایش همه تلاش خود را به‌کار بست و مردم شروع به بازگشت به مراکز چندمنظوره محلی کردند؛ اما نتیجه متفاوت با آنچه تصویر می‌شد، رقم خورد.

سال ۲۰۲۱ ابرقهرمانان برتر از بقیه بودند. بزرگ‌ترین فیلم‌های سال شامل «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» با فروش ۴۶۷میلیون دلار در داخل آمریکا، «شانگ‌چی و افسانه ۱۰ حلقه» با فروش ۲۲۴میلیون دلار، «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» با فروش ۲۱۲میلیون دلار، «بیوه سیاه» با فروش ۱۸۳میلیون دلار بیشترین فروش را ثبت کردند. در این حال فیلم‌هایی که بزرگسالان را مد نظر داشتند مانند «داستان وست ساید» و «آخرین دوئل» تنها ۲۳میلیون و ۱۰میلیون دلار در داخل کشور فروختند.