در این فهرست فیلم «متری شش و نیم» که در فرانسه با عنوان «قانون تهران» شناخته می‌شود، در کنار دیگر شاهکارهای سینمایی چون سرزمین آواره‌‌‌ها از کلویی ژائو، ماشینم را بران ساخته ریوسوکه هاماگوچی، توهمات از دست رفته به کارگردانی خاویر جیانولی، آخرین دوئل ساخته ریدلی اسکات، الین از والری لمرسیه و گریه کن ماچو از کلینت ایستوود قرار گرفته است.

درخشش فیلم‌‌‌های ایرانی در فرانسه به همین‌‌‌جا خلاصه نمی‌شود؛ فردریک گاول، منتقد فرانسوی، در صفحه توییتر خود به معرفی برترین فیلم‌‌‌های سال ۲۰۲۱ در سینماهای فرانسه پرداخت و با توجه به استقبالی که امسال در فرانسه از فیلم‌‌‌های ایرانی شد، تعجبی ندارد که از ۱۰ فیلم نقل شده در این فهرست، سه فیلم ایرانی هستند.

در فهرست گاول، فیلم‌‌‌های «متری شش و نیم» و «قهرمان» در کنار فیلم‌‌‌هایی چون اونودا- ۱۰‌هزار شب در جنگل، مرا محکم در آغوش بگیر، اولین گاو، سرزمین آواره‌‌‌ها، آنت و آخرین دوئل قرار گرفتند.  فیلم «متری شش و نیم» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی و تهیه‌‌‌کنندگی سید جمال ساداتیان و محصول سال ۱۳۹۷ ایران است.  

این فیلم نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و موفق شد برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شود. بعد از ابد و یک روز، این فیلم دومین همکاری سعید روستایی با نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی است.  نام فیلم برگرفته از خاطره ناصر خاکزاد، متهم پرونده مواد مخدر است که در بخشی از سکانس دادگاه روایت می‌کند که کفن برادرش را متری‌شش و نیم خریدند.

«قهرمان» که در هفتادوچهارمین جشنواره فیلم کن برای اولین بار به نمایش درآمد و موفق به دریافت جایزه بزرگ هیات داوران این جشنواره شد، داستان مردی به نام رحیم را روایت می‌کند که از همسر اولش جدا شده و یک پسربچه مبتلا به لکنت زبان دارد. رحیم که سه سال به دلیل بدهی در زندان بوده، در یک مرخصی دو روزه سعی می‌کند سرنوشت خود را تغییر دهد اما به زودی در تاری تنیده شده از دروغ‌‌‌های مصلحتی گرفتار می‌شود.

این فیلم که نماینده ایران در نودوچهارمین دوره از جوایز اسکار نیز هست با بازی امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدر عرفایی، سارینا فرهادی و جمعی از بازیگران بومی شیراز تصویری پرجنب و جوش از شهر شیراز به نمایش می‌‌‌گذارد و آن را با نقد اجتماعی همراه می‌کند. فرهادی در این فیلم، یک حکایت اخلاقی پیچیده را با تعلیقی ملموس تلفیق می‌کند.