سراشیبی محبوب‌های سیما

جدیدترین آمار نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما نشان می‌دهد که برنامه «خندوانه» توانسته با ۹/ ۳۹ درصد در صدر برنامه‌‌‌های موردعلاقه مردم قرار گیرد، اما همزمان طبق آمارهای خود این برنامه، این شوی پرطرفدار با کاهش ۱۵‌میلیونی آرای مردمی در بخش «خنداننده شو» مواجه بوده است؛ موضوعی که تهیه‌‌‌کننده این برنامه را مجبور به پاسخ کرده است.

اگرچه نظرسنجی اخیر صدا و سیما مدعی است در دی ماه گذشته ۹/ ۷۸درصد مردم پای برنامه‌‌‌های تلویزیون نشسته‌‌‌اند. سیدعلی احمدی، تهیه‌کننده «خندوانه» بر این باور است که بخشی از کاهش بییندگان این برنامه به کاهش عمومی مخاطبان تلویزیون و برتری دیگر رسانه‌‌‌های رقیب مربوط می‌شود.

احمدی می‌‌‌گوید: «ساختار فضای مجازی و مجموعه‌‌‌های خبری و تعاملاتشان با تلویزیون و برنامه خندوانه به‌‌‌طورکلی تغییر کرده است و فضایی که دوره‌‌‌های قبل در آن خندوانه می‌‌‌ساختیم با فضای امروز قابل‌‌‌قیاس نیست و این را نمی‌توانیم کتمان کنیم. نکته اول این است که این یک واقعیت است که مردم به اندازه قبل تلویزیون نمی‌‌‌بینند.

این تلویزیون ندیدن دلایل زیادی دارد. البته نوع برنامه‌‌‌ها و سیاست‌های تلویزیون موثر است، اما به هرحال تلویزیون رسانه‌‌‌ای است که دارد بخشی از سهم خود را به فضای مجازی می‌دهد و همان‌طور که در گذشته تلویزیون عضو آخر هر خانواده بود، الان عضو دوم هر فرد یا مکمل هر فرد موبایل اوست.

نکته بعدی این است که ساعت پخش ما هم می‌تواند موثر باشد و باید قبول کنیم که به هرحال الان رقبای بسیاری در فضای رسانه‌‌‌ای کشور وجود دارند.

الان شبکه نمایش خانگی در فضای مجازی برای خودش برنامه دارد، سریال دارد. آن زمانی که ما برای خنداننده‌‌‌شو ۱ و ۲ کار می‌کردیم، چه در فضای تلویزیون چه فضای شبکه‌‌‌های اجتماعی، یکه‌‌‌تاز بودیم. همه اینها دلایل پایین آمدن رای است.»

با این حال گویا دست‌‌‌اندرکاران این برنامه ‌درصدد تغییراتی برای جذاب‌‌‌تر شدن این برنامه هستند. در روزهای گذشته خبر پیوستن پژمان جمشیدی به عنوان داور به جمع داوران در رسانه‌‌‌ها منتشر شد که به نظر می‌رسد در راستای این تغییرات است.

پس از «خندوانه» که توانسته در بالای فهرست پرمخاطبان قرار بگیرد، از دیگر برنامه‌‌‌هایی که بیش از همه توانسته نظر بینندگان را جلب کند می‌توان به مستند «حیات وحش» اشاره کرد که از شبکه مستند پخش می‌شود. این برنامه با ۲۸‌درصد بیننده، دومین برنامه پرمخاطب تلویزیون در دی ماه بوده است.

«فوتبال برتر» نیز که به پخش زنده بازی‌‌‌های لیگ برتر از شبکه سه، اختصاص دارد، در ماه گذشته، با ۴/ ۲۶ درصد، جایگاه سومین برنامه پرمخاطب تلویزیون را به خود اختصاص داده است.

طبق آخرین نظرسنجی برنامه «دستپخت» با ۳/ ۱۵ درصد پربیننده‌ترین برنامه شبکه یک، «گلچین عمو پورنگ» با ۷/ ۱۵ درصد پربیننده‌‌‌ترین برنامه شبکه دو، «کابوس آمریکا» با ۲/ ۲‌درصد پربیننده‌‌‌ترین برنامه شبکه ۴ و «به خانه برمی‌‌‌گردیم» با ۲/ ۱۲ درصد، در صدر برنامه‌‌‌های پُربیننده شبکه۵ قرار دارد.

صداوسیما در سال‌های اخیر نظرسنجی‌های مختلفی برای برنامه‌های خود برگزار کرده و این نظرسنجی‌ها معمولا با واکنش انتقادی کارشناسان روبه‌رو شده است.