کاهش تماشاگران مردمی در فجر

این انتقادها در شرایطی است که دبیر جشنواره از افزایش ۱۲۰‌درصدی تعداد مخاطبان مردمی جشنواره خبر داده است. البته آمار دبیر جشنواره در مقایسه با سال گذشته است، نه سال‌های قبل از آن. همچنین آمارهای اعلامی تعداد بلیت‌‌‌های خریداری شده را نشان می‌دهد و اطلاعاتی درباره حضور پیدا کردن مردم در سالن‌‌‌های سینما ارائه نمی‌‌‌دهد.  در واقع مشاهده‌‌‌های میدانی نیز نشان می‌دهد که میزان استقبال مردم از فیلم‌‌‌های جشنواره در مقایسه با روزهای نخست، در حال کاهش است. به نظر می‌رسد نقدهای منفی بسیاری از منتقدان درباره فیلم‌‌‌های ضعیف جشنواره و ناراضی بودن اغلب تماشاگران سینماهای مردمی از آثار امسال، باعث کاهش استقبال شده است.  روز ششم جشنواره در محل برج میلاد هم رویدادهای ویژه‌‌‌ای داشت. نشست خبری مسعود نقاش‌‌‌زاده دبیر این رویداد پس از حدود یک هفته تاخیر برگزار شد و او که به تازگی از بند کرونا رها شده است، ‌‌‌ به پرسش‌‌‌ها و مطالبات اجرایی خبرنگاران درباره نحوه انتخاب فیلم‌‌‌ها، کیفیت ضعیف آنها، بخش اجرایی جشنواره که کمی آشفتگی یا بی‌‌‌برنامگی را در خود نشان داده و همچنین حضور افرادی برای تذکر و اخطار درباره پوشش حاضران در خانه جشنواره و... پاسخ داد.

او همچنین اعلام کرد که جمعیت همه مهمانان برج میلاد، بیش از ۲۳۰۰ نفر است و از این تعداد ۸۳۱ کارت برای خبرنگاران است و ۱۳۷ نفر از این تعداد از واحدهای فنی هستند که دسترسی به سالن نمایش ندارند.

نکته دیگر در روز ششم، ‌‌‌ اعلام ابتلای ابراهیم حاتمی‌‌‌کیا به کرونا در نشست خبری فیلم «شب طلایی» بود. حاتمی‌کیا به عنوان تهیه‌کننده فیلم از طریق تماس تلفنی با حاضران گفت‌‌‌وگو و اعلام کرد به خاطر کرونا نتوانسته در نشست حاضر باشد.

هناس

p32- (1)

مریلا زارعی، بازیگر: خانم شهره پیرانی (همسر شهید رضایی‌نژاد) بسیار به ما عشق و مهر داد و من در تمام لحظات بازی سعی کردم که این امانت را به درستی تحویل دهم. من از خانم پیرانی عشق، ایمان و پایداری گرفتم، وی نه‌تنها محدودیت و اجباری ایجاد نمی‌کرد، بلکه وقتی در صحنه حضور پیدا می‌کرد به من نزدیک نمی‌‌‌شد چون من به شدت درگیر نقش بودم، خانم پیرانی امروز هنگام دیدن فیلم اشک ریخت و فکر می‌‌‌کنم که کار خود را خوب انجام دادم.

بهروز شعیبی، ‌‌‌بازیگر: درست است وقتی فردی فیلمی بازی می‌کند و فیلمی که می‌‌‌سازد دو انتخاب متفاوت است. فیلم هناس را به خاطر حرفی که می‌‌‌زند و روابط انسانی آن بسیار دوست داشتم و تجربه دوباره بازی با مریلا زارعی بعد از سال‌ها برای من افتخار است. خوشحالم که هر دو فیلم هناس و بدون قرار قبلی را کار کرده‌‌‌ام.

حسین داراب، کارگردان: ما قرار نیست فیلم مستند بسازیم بلکه یک فیلم سینمایی ساختیم درباره یک دانشمند نخبه که همسری داشته که عاشقش بوده، اگر کسی بخواهد اطلاعات دقیقی از این اتفاق بداند بی‌شک می‌تواند با جست‌و‌جو در اینترنت به اطلاعات بسیاری دست پیدا کند. درباره وحید رهبانی نیز باید بگویم انتخاب وی برای من و وی ترسناک بود چرا که همیشه نقش قهرمان را بازی می‌کرد و اینکه بخواهد ناگهان نقش ضد قهرمان دوست نداشتنی را بازی کند که خوشبختانه وحید باهوش خود به خوبی از پس این نقش برآمد.

محمدرضا شفاه، تهیه کننده: فیلم هناس یک داستان برگرفته از یک زندگی واقعی است و ممکن است که برخی از اتفاق‌‌‌ها در فیلم بزرگنمایی شده یا کمرنگ شده باشد. این داستان ریشه در واقعیت دارد اما پرداخته ما بود.

شب طلایی

p32- (13)

ابراهیم حاتمی‌‌‌کیا، تهیه‌کننده: قسمت نشد در نشست باشم. کرونا یک سال به سراغم نیامد اما وقتی که آمد در چنین شبی آمد. من فقط یک اسم در این فیلم هستم. من با فاصله کنار کار بودم و بقیه کارها را بچه‌‌‌ها انجام دادند. جهان فیلم با جهان فیلم‌‌‌های من فرق دارد، جهان خودش را دارد و این به معنای منفی نیست. دوستانی که کار اول را انجام می‌دهند چون قرار است یاد بگیرند که چه باید بگویند، فیلمنامه را خودشان باید بنویسند. حتما حکمتی بود که من نباشم. حکایت این نشست حکایت عروسی‌‌‌ای است که ما پدرها دوست داریم در آن باشیم اما قسمت این بود امشب غایب باشم. امیدوارم مهربانانه با این اثر برخورد کنند.

یوسف حاتمی‌کیا، کارگردان: وقتی می‌‌‌نوشتم روزهای ناامید‌کننده‌ای داشتم چون تا لحظه آخر می‌‌‌رفتم اما به یکباره کار متوقف می‌‌‌شد. تلاش کردم با بخش خصوصی کار کنم. دوست داشتم یاد بگیرم که اگر یک فیلم می‌‌‌سازی باید بازگشت سرمایه داشته باشی. کاراکترهای فیلم زیاد و کار سخت بود، مثلا 30 نفر بودند، در پیش‌‌‌تولید گفتم تایم کار زیاد است و سعی کردیم یک خانواده را از کار دربیاوریم.

مریم سعادت، بازیگر: همیشه به دنبال نقش‌‌‌های خاصی هستم که چالشی برایم داشته باشد. این نقش برایم سخت بود اما با جان و دل از آن استقبال کردم. همیشه به دنبال نقش‌‌‌هایی هستم که از من دور باشد. مادربزرگ و راس یک خانواده بودن از من دور است، اما تجربه جذابی بود و یوسف حاتمی‌‌‌کیا خیلی مراقبم بود که ریتم تندی نداشته باشم چون در زندگی عادی خیلی ریتم بالایی دارم، او کمک کرد که ریتم خوبی داشته باشم، کارم یک دست شده و مدیون حاتمی‌‌‌کیا هستم.