غیاب کمدی‌ها در سینماها

 با توجه به فروش بسیار قابل‌توجه فیلم‌‌‌های کمدی در سال ۱۳۹۹ انتظار می‌‌‌رفت که ترکیب فیلم‌‌‌های نوروزی با حضور فیلم‌‌‌های کمدی بسته شود اما در این ترکیب هیچ فیلم کمدی وجود ندارد و تنها دو فیلم قدغن و شادروان، رگه‌‌‌های سرخوشانه‌‌‌ای دارند که تا حدی به کمدی نزدیک می‌شوند. به هرروی چنان‌که پیداست جشنواره امسال فیلم فجر سهم عمده‌‌‌ای در چیدمان اکران نوروزی داشته است. موقعیت مهدی، مرد بازنده، علفزار و شادروان فیلم‌‌‌هایی هستند که امسال در جشنواره به نمایش درآمدند و برخی از سیمرغ‌‌‌ها را هم به نام خود ثبت کردند. نوروز امسال در حالی یک فیلم دفاع مقدسی، سه فیلم پلیسی، دو فیلم درام و یک ملودرام در سینماهای کشور روی پرده می‌رود که فیلم‌‌‌های کمدی در کمتر از ۹ ماه گذشته مجموعا نزدیک به ۱۰۰‌میلیارد تومان فروش داشته‌‌‌اند، یعنی بیش از دو سوم کل فروش سینمای ایران در این مدت. اگرچه اکران نوروزی مخاطبان را نمی‌‌‌خنداند اما نقدهای مثبت منتقدان درباره فیلم‌‌‌های منتخب احتمالا رضایت مخاطبان سینما را در اکران نوروزی به همراه خواهد داشت.

فیلم‌‌‌های دفاع مقدسی

موقعیت مهدی: این فیلم به نویسندگی و کارگردانی هادی حجازی‌‌‌فر و تهیه‌‌‌کنندگی حبیب‌‌‌الله والی‌‌‌نژاد در جشنواره امسال فجر با استقبال بسیاری از سوی منتقدان روبه‌رو شد. همچنین داوران جشنواره نیز دو جایزه مهم بهترین فیلم جشنواره و بهترین کارگردانی اول را هم به سازندگان موقعیت مهدی دادند. همچنین جوایز بهترین موسیقی متن، بهترین صدابرداری و بهترین جلوه‌‌‌های ویژه میدانی در جشنواره چهلم فجر به موقعیت مهدی رسید. فیلم روایتگر زندگی شهید مهدی باکری است. مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا از برادر کوچک‌ترش حمید می‌‌‌خواهد به‌رغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید می‌‌‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد، این روایت در شش پرده تصویر شده است و در پرده پایانی خود مهدی باکری نیز به شهادت می‌‌‌رسد. هادی حجازی‌‌‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌‌‌فر، معصومه ربانی‌‌‌نیا، وحید آقاپور و روح‌‌‌الله زمانی بازیگران موقعیت مهدی هستند.

فیلم‌‌‌های پلیسی

روز صفر: این فیلم هم در دوره سی و هشتم جشنواره فیلم فجر با دریافت پنج سیمرغ توانست بسیاری از نگاه‌ها را به سمت خود بچرخاند. روز صفر به کارگردانی سعید ملکان، نویسندگی سعید ملکان و بهرام توکلی و به تهیه‌‌‌کنندگی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۸ است. داستان این فیلم در مورد نحوه و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی است. عبدالمجید ریگی مشهور به عبدالمالک ریگی رهبر یک گروهک‌‌‌ تروریستی بود که در اسفند ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات ایران دستگیر شد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی بازیگران نقش اول آن هستند. چند بازیگر خارجی و بازیگران تئاتر هم در این فیلم جلوی دوربین رفته‌‌‌اند. بخش‌هایی از این فیلم در شهر برلین فیلمبرداری شده است. طبق گفته‌‌‌ها، هزینه ساخت این فیلم ۸‌میلیارد تومان بوده است.

 مرد بازنده: این فیلم با بازی نسبتا متفاوت جواد عزتی در جشنواره امسال فیلم فجر با استقبال روبه‌رو شد. مرد بازنده به کارگردانی محمدحسین مهدویان محصول سال ۱۴۰۰ است و ابراهیم امینی، حسین حسنی و مهدویان به صورت مشترک فیلمنامه آن را نوشته‌اند. علاوه بر جواد عزتی در این فیلم رعنا آزادی‌‌‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌‌‌پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌‌‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی و ملیکا پازوکی بازی کرده‌‌‌اند. در قصه فیلم، احمد خسروی، در گیر و دار زندگی شخصی پرمساله‌اش، مسوول رسیدگی به پرونده‌‌‌ای رازآلود می‌شود. پرونده‌‌‌ای که روند کشف آن با شک‌‌‌ها و نگرانی‌های احمد درمی‌‌‌آمیزد و زندگی‌‌‌اش را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

علفزار: این فیلم هم از آثار موفق جشنواره چهلم بود. فیلمی به تهیه‌‌‌کنندگی بهرام رادان، نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی و محصول سال ۱۴۰۰. علفزار در این دوره از جشنواره در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در چند رشته نامزد و در نهایت برنده ۴ جایزه بهترین صداگذاری، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل زن و بهترین فیلمنامه شد. این فیلم همچنین بعد از موقعیت مهدی با نامزدی در ۱۳ رشته دارای بیشترین تعداد نامزدی در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود. داستان فیلم «علفزار» داستان یک بازپرس است که در آستانه انتقالی‌اش دچار کشمکش‌‌‌هایی در چند پرونده می‌شود. پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه و مهدی زمین‌پرداز از بازیگران این فیلم هستند.

درام و ملودرام

شادروان: فیلم شادروان اگرچه با استقبال منتقدان روبه‌رو شد اما در دریافت سیمرغ‌‌‌ها موفق نبود. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی حسین نمازی و تهیه‌‌‌کنندگی عباس نادران در سه رشته غیراصلی نامزد دریافت سیمرغ بود که هیچ یک را هم دریافت نکرد. با این حال طیف قابل‌توجهی از منتقدان فیلم را ستودند. شادروان به دردسرهای یک خانواده پس از فوت ناگهانی پدرشان می‌‌‌پردازد. خانواده آنها که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند درآمدی جز فروش سبزی ندارند و حالا با درگذشت پدرشان ماجراهای تازه‌‌‌ای برایشان به وجود می‌‌‌آید. رضا رویگری، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، رؤیا تیموریان، بهرنگ علوی و... بازیگران این فیلم هستند.

 قدغن: این فیلم سینمایی به کارگردانی مجید مافی و تهیه‌‌‌کنندگی محمدحسین فرحبخش، از فیلم‌‌‌های کمترشناخته شده در اکران نوروزی است. پارسال فیلم دیگری از همین کارگردان به نام «تک‌خال» در نوروز ۱۴۰۰ اکران شده بود. پروانه نمایش این فیلم مدتی قبل صادر شد و فرحبخش گفته بود که بدون هیچ ممیزی مجوز اکران صادر شده است. فیلم «قدغن» درباره بزه‌‌‌های خانوادگی-اجتماعی و نیز اتفاق‌‌‌هایی است که در بعضی خانواده‌‌‌ها رخ می‌دهد و حریم ممنوعه را تحت‌‌‌الشعاع قرار می‌دهد. سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره‌‌‌آزاد، محمود جعفری، علیرضا استادی، ونوس کانلی، کریم امینی و رزا بیات در این فیلم بازی کرده‌‌‌اند.

 لامینور: فیلم معروف داریوش مهرجویی کارگردان شناخته شده سینمای ایران. مهرجویی بعد از فیلم اشباح پس از ۶ سال با لامینور به فیلمسازی روی آورد. از نکات ویژه این فیلم همکاری دوباره داریوش مهرجویی با علی نصیریان و عزت‌‌‌الله رمضانی‌‌‌فر پس از ۴۰ سال است. رضا درمیشیان تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد. نویسندگی این فیلم را خود داریوش مهرجویی به همراه همسرش وحیده محمدی‌فر انجام داده‌اند. افزون بر علی نصیریان و عزت‌‌‌الله رمضانی‌فر، علی مصفا، سیامک انصاری، پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق و رضا داوودنژاد در لامینور بازی کرده‌‌‌اند. اگرچه هنوز درباره قصه فیلم لامینور اطلاعاتی منتشر نشده اما به نظر می‌رسد که فیلم تازه مهرجویی ادامه فیلم «سنتوری» یا در همان حال و هوا باشد.