واکنش ستاره‌ها به جنگ روسیه

 روز گذشته دیوید لینچ کارگردان مطرح سینما در پیغامی ویدئویی با مخاطب قرار دادن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: «اگر بتوانم چیزی به آقای پوتین بگویم این است که ما به عنوان یک انسان مسوول این هستیم که چگونه با همنوعان خود رفتار کنیم و یک قانون طبیعت وجود دارد، قانونی سخت و سریع. هیچ حفره‌‌‌ای و هیچ راه گریزی وجود ندارد و این قانون این است: هر چه بکارید، درو خواهید کرد و در حال حاضر، آقای پوتین، شما در حال کاشت مرگ و ویرانی هستید و همه چیز به عهده شماست.» لینچ ادامه داد: «اوکراینی‌ها به کشور شما حمله نکردند. شما به کشورشان حمله کردی و این همه مرگ و ویرانی برمی‌گردد و به دیدارت خواهد آمد. توصیه من به شما این است، خودت را نجات بده. اوکراینی‌‌‌ها را نجات دهید، این دنیا را نجات دهید. با همسایه‌های خود کنار بیایید. شروع به ایجاد دوستی کنید. ما یک خانواده جهانی هستیم. دیگر جایی برای این نوع پوچی وجود ندارد. این حمله را متوقف کنید. بیایید با هم کار کنیم تا همه کشورهای این دنیا بتوانند در صلح زندگی کنند و مشکلاتی را که با هم داریم حل کنیم. بیایید واقعی شویم.»

آنجلینا جولی بازیگر و کارگردان سرشناس آمریکایی نیز که مدت‌‌‌های طولانی است در خارج از سینما به امور خیریه مشغول است، در اینستاگرام نوشت: «چون بسیاری از شما، برای مردم اوکراین دست به دعا برداشته‌‌‌ام. من و همکارانم در کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تمام تلاش خود را بر این امر متمرکز کرده‌‌‌ایم که تمام آوارگان این رویداد از حفاظت و حقوق اساسی انسانی برخوردار شوند. از تلفات انسانی و مردمی که برای حفظ جانشان و یافتن امنیت خانه‌‌‌هایشان را ترک کرده‌‌‌اند، گزارش‌هایی به ما رسیده است. هنوز خیلی زود است تا بفهمیم چه روی خواهد داد، اما بدون مبالغه این لحظه‌‌‌ای مهم برای مردم اوکراین و حاکمیت قانون در سطح بین‌الملل است.»

در ایران نیز بسیاری از هنرمندان با انتشار تصاویری با شعار نه به جنگ، خواستار پایان درگیری نظامی شده‌‌‌اند. در این میان اریا شلکنوا بازیگر روس سریال «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان در اینستاگرامش با در کنار هم قرار دادن پرچم روسیه و اوکراین و هشتگ «نه به جنگ» نوشته است: «دلم می‌‌‌شکند...»