کارنامه سینما در سال  1400

اگرچه اکران چند فیلم پر مخاطب چون «دینامیت» و «گشت ارشاد۳» توانست تا حدی به پیکر بی‌‌‌رمق سینما جان تازه‌‌‌ای بدهد و مجموع درآمد ۱۰ فیلم پرفروش سال را به نزدیک ۱۴۲‌میلیارد تومان برساند، اما همچنان درآمد این صنعت در کشورمان تا دوره اوج خود فاصله زیادی دارد.

با وجود این در مقایسه با فروش سال ۹۹ که بیماری کرونا موجب تعطیلی اغلب سینماها شده بود و عایدی آن به کمتر از ۷‌میلیارد رسیده بود، شاید سال ۱۴۰۰ را بتوان تاحدی امیدوار‌کننده توصیف کرد، تا آنجا که هم‌‌‌اکنون فیلمسازان به آینده و در آمد حاصل از اکران نوروزی چشم دوخته‌‌‌اند. این در حالی است که میزان فروش سینمای ایران در سال ۹۸ یعنی دوران پیشا کرونا معادل ۲۹۹‌میلیارد تومان بوده است.

 صدر‌‌‌نشینی با رکوردزنی

امسال فیلم «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی در یکی از بدترین سال‌های اکران، توانست به عنوان یک پدیده ظاهر شود و نه‌تنها پرفروش‌‌‌ترین فیلم سال که رکورددار فروش در تاریخ سینمای ایران شود. فصل بهار که با کمترین میزان فروش به پایان رسید، اما اکران فیلم سینمایی «دینامیت» در تابستان یک شروع دوباره برای سینماها به حساب می‌‌‌آمد چون هم مخاطبان را به سینما رفتن تشویق می‌کرد و هم تنها فیلم کمدی بود که پس از یک سال و ۳ماه در سینماها اکران شد.

در حال حاضر هم پس از ۸ ماه اکران، این فیلم با فروش ۵۶‌میلیارد تومانی، در بین ۱۰ فیلم صدرنشین است.

فصل پاییز، زمان رونق سینماها بود. در واقع بخش عمده‌‌‌ای از فیلم‌‌‌هایی که در آبان و آذر به اکران درآمد در فهرست ۱۰ فیلم پرفروش سینما در سال ۱۴۰۰ قرار گرفت.

این فیلم‌‌‌ها به ترتیب فروش عبارتند از «گشت ارشاد ۳» با کارگردانی سعید سهیلی و بازی ساعد سهیلی و بهنام بانی که با فروش تقریبا ۴۱‌میلیارد تومان در جایگاه دوم گیشه قرار گرفت. بعد از «دینامیت»، «گشت ارشاد۳» تنها فیلم کمدی سینما بود البته که کمدی بودن، الزام فروش بالای یک فیلم نیست اما تاثیرگذار است. در فصل پاییز، کرونا بسیار کاهش پیدا کرد و همین باعث شد که مخاطبان درباره این موضوع نگرانی کمتری داشته باشند.

فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغرفرهادی و بازی امیر جدیدی هم که در آبان روی پرده سینما رفت، با اختلاف ۳۰‌میلیارد تومانی از «گشت ارشاد۳» و فروش حدود ۱۲‌میلیارد تومان، جایگاه سوم گیشه را به خود اختصاص داد. اکران این فیلم دو هفته پیش از «گشت‌ارشاد۳» شروع شد و مخاطبان سینمای فرهادی هم نسبتا استقبال خوبی از این فیلم داشتن. بعد از «قهرمان» فروش تمام فیلم‌‌‌ها زیر ۱۰‌میلیارد تومان است اما با این حال جایگاه چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده‌‌‌اند.

«آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی و بازی هادی حجازی‌‌‌فر و جواد عزتی هم که اولین‌‌‌بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد، ابتدا کار خودش را بسیار خوب شروع کرد اما پس از مدتی، با افت فروش مواجه شد و تاکنون که ۱۴ هفته از اکرانش می‌‌‌گذرد حدود ۹‌میلیارد تومان فروش داشته و با این مبلغ در جایگاه چهارم در میان ۱۰ فیلم پرفروش است.

«بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی و بازی هدیه تهرانی و پرویز پرستویی که برای اولین‌‌‌بار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اکران شد، اکران خود را در آخرین هفته آذر شروع کرد و توانست با فروش بیش از  ۸‌ میلیارد تومان، جایگاه پنجم فروش را به خود اختصاص دهد.

 رابطه کرونا و فروش

یکی از نکات شایان توجهی که درباره فیلم‌‌‌های پرفروش وجود دارد این است که با اوج‌گیری کرونا، فروش فیلم‌‌‌ها به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است و تقریبا در ۳ ماه ابتدایی سال، مرداد، مهر، دی و بهمن فروش‌ها بسیار کم بوده است. البته یکی از دلایل افت فروش فیلم‌‌‌ها در بهمن، جشنواره فیلم فجر است.

در نیمه دوم سال یکی از فیلم‌‌‌هایی که باتوجه به موضوعش فروش خوبی را تجربه کرد، فیلم «شهر گربه‌‌‌ها» به کارگردانی سیدجواد هاشمی بود که کودکان، مخاطبان اصلی آن بودند و با فروش ۵/ ۵‌میلیاردی، جایگاه ششم فروش را به خود اختصاص داد که البته حاشیه‌‌‌های پیرامونش و جلب کنجکاوی مخاطبان نیز در فروش آن بی‌‌‌تاثیر نبود.

فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و بازی پیمان معادی و مهران مدیری، یکی دیگر از فیلم‌‌‌هایی بود که هفته دوم شهریور به نمایش درآمد و توانست با فروش نزدیک به ۴میلیارد تومان، در جایگاه هفتم فیلم‌‌‌های پرفروش قرار بگیرد.

اکران «درخت‌‌‌ گردو»، همزمان با قسمت‌‌‌های پایانی سریال شبکه نمایش‌‌‌خانگی «زخم‌‌‌کاری» با کارگردانی محمدحسین مهدویان انجام شد که در زمان خودش یکی از سریال‌‌‌های پر مخاطب بود.

همچنین فیلم سینمایی «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی هم یکی از فیلم‌‌‌هایی بود که با فروش ۴‌میلیارد تومانی جایگاه هشتم جدول فروش را به خود اختصاص داده است.

فیلم «گربه سیاه» به کارگردانی کریم امینی و بازی ترلان پروانه نیز با فروش ۳‌میلیارد تومانی، در جایگاه نهم قرار گرفت. در زمستان، مخصوصا پیش از شروع چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، فیلم‌‌‌های زیادی روی پرده سینما رفت اما هیچ‌کدام به جز «صحنه‌زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی و بازی لیندا کیانی و بهرام افشاری، نتوانست بین ۱۰ فیلم پرفروش قرار بگیرد، هرچند خود این فیلم هم تقریبا ۳‌میلیارد تومان فروش داشته است که رقم چندان بالایی نیست اما دیگر فیلم‌‌‌هایی که در زمستان اکران شدند، تا اینجای کار، کمتر از ۲‌میلیارد تومان فروش داشتند.