امید به رونق اکران در آخرین روزهای قرن

از چهارشنبه همین هفته سه فیلم دیگر نوروزی هم به چرخه اکران می‌‌پیوندند و اکران نوروزی با ظرفیت کامل عملا از پایان همین هفته آغاز می‌شود. با این مقدمه می‌توان گفت ‌‌ هفته‌‌ای که گذشت به یک معنا هفته پایانی اکران سال ۱۴۰۰ و قرن چهاردهم بود.

فروش سه فیلم نوروزی

«موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌‌فر اولین‌‌بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران شد. این فیلم در ۱۴ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و توانست در ۵ بخش بهترین فیلم، بهترین موسیقی متن، بهترین صدابرداری، بهترین جلوه‌‌های میدانی و بهترین فیلم اول سیمرغ بلورین را دریافت کند. این فیلم روایتگر زندگی مهدی و حمید باکری است. مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا از برادر کوچک‌ترش حمید می‌‌خواهد به‌رغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید می‌‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد، این روایت در ۶ پرده به تصویر کشیده شده است.

هادی حجازی‌‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌‌فر، معصومه ربانی‌‌نیا، وحید آقاپور و روح‌‌الله زمانی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. این فیلم که با کمک سازمان صدا و سیما در دو بخش فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی ساخته شده است در سه روزی که از اکران آن می‌‌گذرد، بیش از ۵۲۰‌میلیون تومان فروش داشته که رقم پایینی نیست. با این حال در صورت رونق گرفتن بازار اکران، بعید نیست که فیلم موقعیت مهدی رکورددار اکران نوروزی باشد.

فیلم سینمایی «قدغن» به کارگردانی مجید مافی یکی دیگر از فیلم‌‌هایی است که در اکران نوروزی قرار دارد. طبق گفته سازندگان، داستان این فیلم درباره بزه‌‌های خانوادگی و اجتماعی و نیز اتفاق‌‌هایی است که در بعضی خانواده‌‌ها رخ می‌دهد که باعث ورود اعضای خانواده به حریم ممنوعه می‌شود. سام درخشانی، علیرضا استادی و افسانه چهره‌‌ آزاد از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. از ۱۸ اسفند تا دیروز، نزدیک به ۵۰‌میلیون تومان، سهم «قدغن» از فروش گیشه بود. «قدغن» کمتر از یک دهم فیلم «موقعیت مهدی» فروش داشته است و نمی‌تواند برای این فیلم رقیبی جدی باشد. مجید مافی، سال گذشته نیز فیلم سینمایی «تکخال» را در نوروز روی پرده سینما برد و این فیلم کمدی فروشی حدود ۹۸۲ ‌میلیون تومان داشت.

فیلم سینمایی «گل به خودی» با فضایی موزیکال، قصه آمال و آرزوهای چند کودک است که در پرورشگاه زندگی می‌کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجراهایی فانتزی می‌شوند.

شقایق فراهانی، نسیم ادبی، علیرضا استادی، ستاره حسینی، علی رهبری و آرین بهاری (پازل‌بند) از بازیگران این فیلم هستند.

«گل به خودی» با فروش ۳۲‌میلیون تومانی، تا اینجای کار فروش کمتری را تجربه کرده است.

باید منتظر ماند تا دیگر فیلم‌‌های اکران نوروز هم از راه برسند و روزهای تعطیلات نیز شروع شوند تا بتوان تصویر دقیقی از موفقیت فیلم‌‌ها در گیشه داغ نوروزی پیدا کرد. تا اینجای کار که به جز «موقعیت مهدی» تماشاگران سینما ترجیح داده‌‌اند به تماشای فیلم‌‌های قبلی روی پرده مثل «دینامیت» و «گشت ارشاد» بروند.

آمار فروش دیگر فیلم‌‌ها

در بازار فیلم‌‌های غیر‌نوروزی هم که به تازگی روی اکران را دیده‎‌‌اند، اوضاع چندان امیدبخش نیست. فیلم سینمایی «عنکبوت» به کارگردانی «ابراهیم ایرج زاد» از بیست و ششم بهمن ماه اکران خود را در سینما‌‌های کشور آغاز کرده و پس از سه هفته اکران مرز ۲‌میلیارد تومان فروش را رد کرده است، رقمی که اگرچه برای این فیلم چندان مطلوب به نظر نمی‌‌رسد اما همچنان قابل‌توجه است.

باتوجه به اینکه «عنکبوت» فیلمی در ژانر جنایی است و کمتر فیلمی در این ژانر در سینمای ایران ساخته و اکران می‌شود، پیش‌بینی می‌شد اکران موفقی را پشت سر بگذارد. فیلم قبلی ابراهیم ایرج‌‌زاد با نام «تابستان داغ» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر رکورددار نامزدی بود.

فیلم «ترانه‌‌ای عاشقانه برایم بخوان» ساخته مهرداد غفارزاده با بازی پژمان بازغی و افسانه پاکرو از ۲۶ بهمن ماه روی پرده رفته و در این مدت که نزدیک به ۴ هفته است، ‌‌ ۳۷۰‌میلیون تومان فروش داشته است. همچنین فیلم سینمایی «مورچه‌‌خوار» ساخته شاهد احمدلو هم که به تازگی یعنی از سوم اسفند ماه اکران شده توانسته ۷۵۰‌میلیون تومان بفروشد.

فیلم «مستطیل قرمز» ساخته حسن و حسین صیدخانی که همزمان با مورچه خوار روی پرده رفت نیز در این مدت حدود ۱۳۰‌میلیون تومان فروش داشته است.

فیلم «عاشق پیشه» ساخته داوود موثقی هم که از ۲۶ بهمن ماه روی پرده است، هنوز به فروش ۴۰‌میلیونی دست پیدا نکرده است.