تصمیم قطعی درباره نمایشگاه کتاب

 در ۲ سال گذشته نمایشگاه کتاب به واسطه شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، به صورت مجازی برگزار شد؛ این اتفاق البته هم موافقان و هم مخالفان بسیاری داشت؛ حتی برخی از کتاب‌فروشان محلی نیز به برگزاری نمایشگاه مجازی و کم شدن فروش خود اعتراضات بسیاری داشتند، برخی از آنها در چنین شرایطی به سمت فضای مجازی روی آورده و خود را با کسب‌وکارهای نوین سازگار کردند. با این حال با توجه به شرایط موجود امکان برگزاری نمایشگاه فیزیکی ممکن نبود و با وجود نقاط ضعفی که این شیوه برگزاری داشت اما فرصت‌‌‌های جدیدی به روی فعالان صنعت نشر و علاقه‌‌‌مندان حوزه فرهنگ و هنر باز شد. در این شیوه متقاضیان و علاقه‌‌‌مندان با مراجعه به سایتی که در آن ناشران غرفه‌‌‌های مجازی داشتند کتاب خود را انتخاب کرده و پس از ثبت‌‌‌نام، واریز مبلغ کتاب و درج نشانی، محصولات خریداری‌‌‌شده از سوی ناشران برای آنها با توافق معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به‌‌‌صورت رایگان ارسال می‌‌‌شد. حال با رد شدن از وضعیت قرمز کرونایی، بهتر شدن شرایط جامعه و انجام واکسیناسیون عمومی محدودیت‌های سر راه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب برداشته شده و قرار است سی‌‌‌وسومین دوره این رویداد فرهنگی از بیست‌‌‌ویکم تا سی‌‌‌ویکم اردیبهشت‌‌‌ماه ۱۴۰۱ به‌‌‌صورت فیزیکی در مصلای امام خمینی (ره) و به صورت مجازی در سامانه ketab. ir برگزار شود. طبق گفته علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، سخنگو و دبیر شورای سیاستگذاری سی‌‌‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اسفندماه ۱۴۰۰، به‌‌‌دلیل وجود محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا و لزوم رعایت شیوه‌‌‌نامه‌‌‌های بهداشتی و به جهت حفظ سلامت مخاطبان، در تعداد حاضران در نمایشگاه همچنان محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت؛ به همین علت همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۴۰۱ فروش کتاب از طریق سامانه نیز انجام خواهد شد.

جزئیاتی از برگزاری

سال مبنای عرضه کتاب برای فروش در شکل فیزیکی کتاب‌های منتشرشده سال ۱۳۹۷ به بعد و در شکل مجازی نیز کتاب‌‌‌های منتشر شده سال ۱۳۹۱ به بعد در نظر گرفته شده است. همچنین مبنای ثبت‌‌‌نام برای ناشران علاوه بر دارا بودن پروانه نشر معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تفکیک هر حوزه و بر اساس تعداد کتاب‌‌‌های منتشر شده برای دریافت غرفه مستقل در شکل فیزیکی به این شکل است که در دوره زمانی یاد شده، ناشران بخش کتاب‌‌‌های عمومی، دانشگاهی و آموزشی ۴۰ عنوان کتاب، ناشران بخش کتاب‌‌‌های کودک و نوجوان ۴۵عنوان کتاب و ناشران بخش الکترونیک هم ۴۵ عنوان کتاب الکترونیک منتشر کرده باشند.

مبنای ثبت‌‌‌نام برای حضور در شکل مجازی هم، فعال بودن ناشر طی ۱۰ سال منتهی به سال برگزاری نمایشگاه با هر تعداد چاپ کتاب است.

ثبت‌‌‌نام از ناشرانی که دارای پیشینه تخلف در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌‌‌های مجازی کتاب هستند، امکان‌‌‌پذیر نیست. این ناشران در شکل فیزیکی نیز نمی‌توانند ثبت‌‌‌نام کنند و امکان اعطای نمایندگی نیز ندارند.