هجرت عروسک‏‏‌ها به شبکه خانگی

این اتفاق، یعنی کاهش همکاری برنامه‌‌‌سازان معروف و محبوب تلویزیون با سیما، برای هر دو سوی این ماجرا نامطلوب است. پیام مرضیه برومند در آستانه پخش اولین سریالش در شبکه نمایش خانگی نشان می‌دهد که او از این اتفاق خوشحال نیست و تلویزیون همچنان مدیوم ارجح اوست.

آخرین حضورِ برومند در تلویزیون به سال ۱۳۹۱ با ساخت سریال نمایشی «آب پریا» برای شبکه ۲ برمی‌‌‌گردد. او اکنون جدیدترین ساخته‌‌‌اش را نه به تلویزیون بلکه به نمایش‌‌‌خانگی برده است. اما از پیامی که در رابطه با کارِ جدیدش داده می‌توان به این نکته رسید که تلویزیون همچنان مدیومِ محبوب اوست.

تعدادی از محبوب‌‌‌ترین برنامه‌‌‌های نمایشیِ تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان همچون «قصه‌‌‌های تا به تا» - زی‌‌‌زی‌‌‌گولو - «خونه مادربزرگه»، «آب پریا» و «مدرسه موش‌‌‌ها» متعلق به اوست که غالب آنها در شبکه دو سیما روی آنتن می‌‌‌رفت که به عنوان شبکه کودک و نوجوان شناخته می‌‌‌شد.

برومند در پیامی به مناسبتِ پخشِ سریال عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» در شبکه نمایش‌‌‌خانگی نوشته است: «این سریال صرفا‌‌‌ برای کودکان ساخته نشده و همه افراد می‌توانند آن را تماشا کنند. ای‌‌‌کاش مثل آن موقع‌‌‌ها شرایط طوری بود که سریال‌‌‌ها و ساخته‌‌‌های من و همکارانم می‌توانست بی‌‌‌واسطه در سراسر ایران در دسترس مردم قرار بگیرد اما خب این‌‌‌طور نیست. من شرمنده».

در سریال عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» بیش از ۵۰ شخصیت جدید حضور دارند.

رضا درستکار، منتقد سینما، روز گذشته در انتقاد از خروج هنرمندان محبوب از سیما گفت: رسانه‌‌‌های رسمی ما مانند رادیو و تلویزیون به تصرف درآمده‌‌‌اند و بعد هم نسلی جدید از مدیران روی کار آمده‌‌‌اند که تعارف و شوخی هم ندارند، نه اصلاح‌‌‌طلب‌‌‌اند و نه اصولگرا؛ در صحبت‌‌‌های مختلفی که با برخی از این مدیران داشتم، با صدای بلند خواهان کنار رفتن دیگران هستند و بی‌‌‌رودروایسی می‌‌‌گویند حالا نوبت ماست.

او همچنین افزود: وقتی کوچ هنرمندان و کارگردانان به شبکه نمایش خانگی رخ می‌دهد، هزینه سرگرمی هم گران‌‌‌تر می‌شود، شاید این ماجرا برای هنر در نگاه اولیه بد هم نباشد که بتواند روی پای خودش بایستد، ولی برای مردم که باید با حوزه فرهنگ و سینما ارتباط برقرار کنند، این اتفاق رسما نامردی است. در واقع با این اتفاق، مردم باید برای سرگرمی حداقلی خود هزینه‌‌‌های بیش‌‌‌تری پرداخت کنند.