چسبندگی قیمت در بازار کنسرت‏‏‌ها

این در حالی است که دو سال پیش قیمت بلیت کنسرت از ۲۰۰‌هزار تومان فراتر نمی‌‌‌رفت. البته هر یک از کنسرت‌‌‌ها بسته به زمان برگزاری، شهرت و پرطرفدار بودن خواننده‌‌‌ها، قیمت بلیت متفاوتی دارند؛ مثلا قیمت بلیت کنسرت رضا بهرام برای ۲۵ و ۲۶ بهمن سال گذشته از ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان بود. یعنی یک خانواده چهارنفره برای حضور در کنسرت این خواننده نام‌‌‌آشنا حداقل باید یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان و حداکثر یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان می‌‌‌پرداخت که مبلغ زیادی بود. این در حالی است که قیمت بلیت کنسرت‌‌‌های ارزان‌‌‌تر هم بالا بود و برخی خوانندگان تازه‌‌‌کارتر موسیقی پاپ در روزهای پایانی سال گذشته با قیمت‌های ۱۵۰ تا ۳۰۰‌هزار تومانی بلیت روی صحنه رفتند.

چسب قیمتی کنسرت‌‌‌ها

علت افزایش قیمت بلیت کنسرت‌‌‌ها در این دوره، استفاده از ظرفیت پنجاه‌درصدی سالن‌‌‌ها بود. در واقع با توجه به اینکه هزینه‌‌‌های جاری سالن تغییری نکرده بود، تعداد بلیت‌‌‌های فروخته‌شده، نصف می‌‌‌شد. این توجیه در هفته‌‌‌های پایانی سال، اقناع عمومی را در پی داشت و مردم با درک این نکته که درآمد گروه‌‌‌های موسیقی و برگزارکنندگان نصف شده است، ‌‌‌حاضر شدند مبلغ بیشتری برای هر بلیت بپردازند. اما انگار «چسبندگی قیمت‌ها» کار خودش را کرد و در ادامه با وجود ۱۰۰درصدی شدن ظرفیت سالن‎‌‌‌های موسیقی، قیمت بلیت‌‌‌ها همچنان کاهش نیافت. با آغاز سال جدید، کنسرت‌‌‌های نوروزی یکی پس از دیگری در تهران، جزیره کیش و سایر استان‌های کشور برگزار شدند و گروهی از کارشناسان با این استدلال که قیمت کنسرت‌‌‌ها نسبت به تورم و افزایش قیمت‌ها باید بالا برود، بر لزوم افزایش قیمت بلیت تاکید کردند. برخی گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها از احتمال رسیدن بلیت کنسرت‌‌‌های موسیقی به قیمت ۷۰۰‌هزار تومان حکایت می‌کند؛ موافقان افزایش قیمت بلیت کنسرت‌‌‌ها که عموما از برگزارکنندگان و سالن‌‌‌دارها هستند، افزایش قیمت نگه‌داری سالن، خدمات و هزینه‌‌‌های مصرفی مانند نور، برق، حقوق نیروهای خدماتی و... را دلیل اصلی برای افزایش قیمت بلیت توصیف می‌کنند.

احتمال رکود در بازار تابستان

نکته قابل‌توجه این است که امسال و با افزایش قیمت بلیت سینماها به ۴۵‌هزار تومان، دامنه مخاطبان سینما کاهش پیدا کرده و تنها در اردیبهشت‌ماه امسال ۴۰۰‌هزار نفر کمتر از فروردین‌ماه به سینما رفته‌‌‌اند. افزایش قیمت بسیاری از اقلام خوراکی و... باعث شده است سبد فرهنگی مصرف خانوار کوچک‌تر شود و بر همین اساس بازار سینما، تئاتر و موسیقی به عنوان بازارهای گران‌قیمت فرهنگی که مصرف عمومی دارند، پیش از هر چیزی از اولویت شهروندان خارج شود. با این اوصاف به نظر می‌رسد در تابستان امسال با رکود گسترده در بازار فرهنگ و هنر مواجه باشیم. طبق گزارش‌‌‌های رسانه‌‌‌ای که در روزهای اخیر منتشر شده است، ‌‌‌تا هفته گذشته هنوز سقف قیمت بلیت کنسرت‌‌‌ها زیر ۵۰۰‌هزار تومان بود، ولی از آنجا که با افزایش لحظه‌‌‌ای قیمت‌ها روبه‌رو هستیم، تعجبی هم ندارد که پس از یک هفته قیمت بلیت کنسرت‌‌‌ها به نصف یک میلیون تومان رسیده باشد! اما افزایش نجومی قیمت‌‌‌ بلیت کنسرت‌‌‌ها همچنان این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که عموم مردم چه زمان می‌توانند حضور در اجرای کنسرت‌‌‌ها را تجربه کنند؟ با این حال در روزهای پیش رو کنسرت‌‌‌های متعددی در حوزه‌‌‌های مختلف موسیقی برگزار می‌‌‌شوند که با اطلاع از جزئیات آنها می‌توانید به تماشای اجرای موردعلاقه خود بنشینید.

برنامه کنسرت‌‌‌های خرداد

سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی: میثم ابراهیمی، امروز یکشنبه هشتم خرداد در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰، مجید رضوی فردا دوشنبه نهم خرداد در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۲، کسری زاهدی سه‌‌‌شنبه ۱۰ خرداد در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۲، گرشا رضایی چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۱ و ۱۲ خرداد در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۲، مهدی جهانی پنج‌شنبه ۱۹ خرداد در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۲، امید حاجیلی دوشنبه ۲۳ خرداد در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۲.

برج میلاد: سهراب پاکزاد امروز، یکشنبه هشتم خرداد در دو سانس ۱۸:۴۵ و ۲۲، علیرضا طلیسچی فردا دوشنبه ۹ خرداد در دو سانس ۱۸ و ۲۲، بهنام بانی ۱۰ خرداد در دو سانس ۱۸ و ۲۲، آرش و مسیح چهارشنبه ۱۱ خرداد در دو سانس ۱۸ و ۲۲، اشوان پنج‌شنبه ۱۲ خرداد در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۲، حمید هیراد سه‌‌‌شنبه ۱۷ خرداد در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۲، محسن ابراهیم‌‌‌زاده چهارشنبه ۱۸ خرداد در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۲، بهنام بانی پنج‌شنبه ۱۹ خرداد در دو سانس ۱۸ و ۲۲، گروه ایوان یکشنبه ۲۲ خرداد در دو سانس ۱۸ و ۲۲، آرون افشار سه‌‌‌شنبه ۲۴ خرداد در دو سانس ۱۸ و ۲۲، امین بانی ۳۱ خرداد در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۲.

تالار وحدت: گروه سینا ذکایی دوشنبه نهم خرداد ۲۱:۳۰، ارکستر سمفونیک تهران ۱۱ و ۱۲ خرداد ۲۱:۳۰، همنوازان حصار ۱۹ و ۲۰ خرداد ۲۱:۳۰، گروه نهال (ویژه بانوان) جمعه ۲۷ خرداد ساعت ۱۴.

اسپیناس پالاس‌: علی یاسینی چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۸:۴۵ و ۲۲، فرزاد فرزین یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۸:۳۰ و ۲۲.