زمزمه‏‏‌های اکران فیلم‌های خارجی

با این حال گویا زمزمه‌‌‌هایی درباره احتمال اکران فیلم‌‌‌های خارجی هم شنیده می‌شود. شورای راهبردی اکران که پیش از این حاشیه‌‌‌های گسترده‌‌‌ای را از سر گذرانده و با استعفای برخی از اصناف سینمایی روبه‌رو شد، یک برگ برنده دیگر رو کرده است. در نشسستی که این شورا اخیرا برای اعلام فهرست اکران برگزار کرد، از احتمال اکران فیلم‌‌‌های خارجی خبر داد. گویا در این جلسه با توجه به پیگیری و تقاضای تعدادی از سینماگران درباره اکران فیلم‌‌‌های خارجی مقرر شد «گروه تحقیق و ارزیاب متخصص» در این زمینه مطالعات دقیق و تخصصی را انجام دهند و پس از بررسی ابعاد مختلف و در نظر داشتن همه جوانب مثبت و منفی این موضوع، در آینده نسبت به انجام آن و احتمالا شیوه‌نامه اجرایی تصمیم‌گیری و اقدام شود. به نظر می‌رسد با توجه به کاهش استقبال عمومی از تماشای فیلم‌‌‌ها در سینماها و عدم‌تمایل برخی از فیلمسازان برای اکران فیلم‌‌‌هایشان در شرایط نه چندان مناسب کنونی، راهکار اکران فیلم خارجی بتواند انگیزه‌‌‌بخش باشد. تماشای فیلم‌‌‌های پرتحرک و اصطلاحا اکشن خارجی در سالن‌های سینما احتمالا برای مخاطبان جذابیت داشته باشد و بتواند گیشه را از رکود نجات بدهد.

پنج فیلم جدید

قرار است از چهارشنبه هفته بعد پنج فیلم «هناس»، «بدون قرار قبلی»، «والدین امانتی»، «بی‌صدا حلزون» و «نقره داغ» روی پرده بروند. با توجه به قصه و نوع ساخت فیلم‌‌‌های یادشده به نظر می‌رسد همچنان سینماها با فروش کجدار و مریز خود به کار ادامه بدهند و احتمالا قرار نیست اتفاق شگرفی در گیشه روی بدهد.

هناس

فیلمی به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاست و محصول سال ۱۴۰۰، در ژانر درام، اجتماعی و عاشقانه ساخته شده است. این فیلم سینمایی که محصول سال ۱۴۰۰ است، در چهلمین جشنواره فجر روی پرده‌های سینما رفت. هناس دومین اثر بلند حسین دارابی پس از «مصلحت» است. فیلم هناس روایتگر ماجرایی عاشقانه در تلاطم یک زندگی است. این فیلم به نوعی روایت‌‌‌گر قصه زنی است که زندگی‌اش را در آستانه فروپاشی می‌‌‌بیند و به دلیل مورد تهدید قرار گرفتن خانواده‌اش، دچار تشویش‌‌ها و نگرانی‌های درونی می‌شود و تلاش‌‌‌های عاشقانه‌ای برای بیرون کشیدن زندگی‌‌‌اش از تشویش و تلاطم‌‌‌ می‌کند. مریلا زارعی، بهروز شعیبی، وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و بازیگر خردسال کوثر حیدری در «هناس» بازی می‌کنند.

بدون قرار قبلی

بدون قرار قبلی فیلمی به کارگردانی بهروز شعیبی محصول سال ۱۴۰۰ است. بدون قرار قبلی ششمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی در مقام کارگردان است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌‌‌بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌‌‌های مصطفی مستور نوشته شده است. ‌این فیلم در جشنواره چهلم فلم فجر توانست سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کند. داستان فیلم در مورد دختری به نام یاسمن است که پس از سال‌ها به دلیل مرگ پدرش به ایران بازگشته است. پسر او دچار اوتیسم است و این مساله، سفر را برایش دشوار می‌کند. یاسمن شناختی از پدرش ندارد و بیش از آن میراثی که پدر برایش گذاشته است باعث تعجب او می‌شود. اقامت کوتاه او در زادگاه پدر و دیدار با کسانی که پدرش را می‌‌‌شناسند او را به درک تازه‌‌‌ای از انسان و مفهوم مرگ می‌‌‌رساند. پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، الهام کردا، امین میری، محمد کیانی، عرفان ابراهیمی و رضا صابری بازیگران این فیلم هستند.

والدین امانتی

نام قبلی این فیلم شپلوتکا بود. فیلمی کمدی درام برای گروه سنی کودک و نوجوان که در سال ۱۳۹۸ بر اساس طرحی از حسین پوراسماعیل و نوشته و کارگردانی حسین قناعت تولید شده است. بخش عمده لوکیشن‌های این فیلم در آمل، روستای شاهکلای کلیج، جنگل‌‌‌های اطراف آمل قرار داشته و بخش‌‌‌های باقی‌‌‌مانده از کار نیز در تهران مقابل دوربین می‌رود. قناعت، فیلمساز سینمای کودک و نوجوان آثاری چون تپلی و من، لازانیا و قهرمانان کوچک را در کارنامه دارد. قصه فیلم درباره دختر و پسر نوجوانی است که به دلیل شرایط اقتصادی خانواده آرزوی زندگی بهتری را می‌کنند. در نهایت و در ادامه داستان این آرزوی آنها برآورده می‌شود و تجربیات تازه‌‌‌ای را با خود به همراه می‌آورد. بیژن بنفشه‌خواه، شبنم قلیخانی، آناهیتا همتی، شهرام قائدی، نادر سلیمانی، رامین ناصرنصیر، یوسف صیادی و... از بازیگران فیلم هستند.

بی‌صدا حلزون

بی‌‌‌صدا حلزون فیلمی به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌‌‌زاده، نویسندگی محمدرضا رهگذر و تهیه‌‌‌کنندگی مرتضی شایسته محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم در سال ۱۳۹۸ در بخش نگاه نوی سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. بی‌‌‌صدا حلزون داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است. بازیگران این فیلم هانیه توسلی، مهران احمدی، محسن کیایی، پدرام شریفی، بهنوش بختیاری و علیرضا جلالی‌‌‌تبار هستند.

نقره داغ

این فیلم را با فیلم ایرج قادری با همین نام که در سال ۱۳۵۰ ساخته شده، اشتباه نگیرید! نقره داغی که قرار است از هجدهم روی پرده برود یک فیلم کمدی است. این فیلم به تهیه‌کنندگی غلامرضا گمرکی و کارگردانی محسن آقاخان است. البته هنوز اطلاعاتی درباره این فیلم منتشر نشده اما چنانکه از کارنامه سازندگانش پیداست، در ادامه آثار پیشین آنها همچون آقای سانسور، جنس لطیف، سرتو بدزد رفیق و... باشد.