کارت قرمز ساترا به «فیلیمو» و «نماوا»؟

در این سه ماه فعالان سریال‌سازی بارها نسبت به این موضوع انتقاد کرده‌اند و حالا کار به جای باریکی کشیده شده است. در روزهای اخیر کارزاری راه افتاد که در آن ۴۰۰۰ سینماگر متنی را امضا کردند و از رئیس‌جمهوری خواستند مدیریت شبکه نمایش خانگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگردد. در بخشی از این نامه آمده بود: «وضعیت اسفناک حاکم بر شبکه نمایش خانگی منجر به بیکاری نزدیک به ۶‌هزار نفر و ضرر و زیان قریب به دوهزار میلیارد تومان برای سینمای کشور شده است. در دولت قبل برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر آن شدند تا مسوولیت شبکه نمایش خانگی را به سمت سازمان صداوسیما سوق دهند. نظر این طیف این بود که سازمان سینمایی وزارت ارشاد در زمینه فیلم و سریال‌‌‌سازی در شبکه نمایش خانگی‌‌‌، منفعلانه عمل می‌کند و نظارت لازم و کافی را در حفظ شئونات اسلامی و رعایت هنجارهای جامعه در تولید محصولات نمایش خانگی به‌درستی اعمال نمی‌‌‌کند.

آنها با طرح این موضوع در مجلس و بدون انجام کار کارشناسی دقیق در مورد این نقل‌و‌انتقال، موفق شدند سکان مدیریت و اختیارات حوزه نمایش خانگی را از وزارت ارشاد سلب کنند و در اختیار سازمان صداوسیما قرار دهند.» این نامه در حالی حدود یک ماه قبل برای جمع‌‌‌آوری امضا منتشر شد که اخیرا پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، با حضور در میان دانشجویان دانشگاه شریف در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌‌‌ها، خطاب به دانشجویان گفت: «هیچ‌کدام از شما به‌هیچ‌وجه همراه با خانواده محترم‌تان حاضر به نشستن پای یکی از قسمت‌‌‌های سریال‌‌‌هایی که همین الان از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، که اسم نمی‌‌‌برم و شما حتما می‌‌‌دانید، نیستید.»

در ادامه این جنجال‌ها حالا ساترا نیز وارد عمل شده و با این ادعا که برخی سریال‌‌‌ها همچون یاغی، نوبت لیلی و جادوگر بدون مجوز این سازمان تولید شده‌اند، دو پلتفرم معروف فیلیمو و نماوا را به اعمال جریمه تهدید کرد و حتی ابطال مجوز آنها در برخی رسانه‌‌‌ها مطرح شد.

ساترا می‌گوید که اصلاحات اعلام‌شده به پلتفرم‌‌‌ها روی محتواهای ویدئویی انجام نمی‌شود و ساترا این موضوع را تخلف می‌‌‌داند. در واقع آن‌طور که به نظر می‌رسد انجام ندادن اعمال سانسور روی محتواها باعث شده نهاد نظارت بر صوت و تصویر فراگیر، نسبت به این دو پلتفرم برخورد کند. یکی از مهم‌ترین مشکلات این است که بسیاری از محتواها در فیلیمو و نماوا در حین پخش اولیه بدون اصلاحات هستند و پس از گذشت یکی دو روز، اصلاحات جدیدی به آنها می‌‌‌خورد. اظهارنظرها از این موضوع حکایت می‌کنند که بازنشر برخی سکانس‌‌‌های فیلم‌‌‌ها و سریال‌‌‌های فیلیمو و نماوا در شبکه‌‌‌های اجتماعی و واکنش‌های گسترده در این ماه‌ها باعث شده نهاد نظارتی مجددا دستور اصلاحات جدیدی را به هر دو پلتفرم، حتی پس از نمایش اولیه، اعلام کند. همین موضوع مناقشه مهمی را شکل داده است. چندی پیش در نمایشگاه اینوتکس مدیرعامل نماوا نیز با انتقاد از رویه ساترا گفت هیچ خط قرمز شفافی برای ساترا وجود ندارد و برخورد سلیقه‌ای با محتواها اعمال می‌شود. در واقع روند اخذ مجوزها در حال حاضر چنین است که یک موافقت‌نامه کلی برای انتشار دریافت می‌شود و هر قسمت نیز برای پخش دوباره تایید می‌گیرد.

در همین زمینه دیروز سعید مقیسه رئیس ساترا در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره برخورد با دو پلتفرم محبوب شبکه نمایش‌‌‌خانگی گفت: «در پی انتشار برخی اخبار حاشیه‌‌‌ساز در مورد لغو مجوز فیلیمو و نماوا اعلام می‌‌‌کنم از طرف ساترا هنوز تصمیم قطعی برای تعلیق مجوز پلتفرم‌‌‌های مذکور اعلام نشده است. البته برخی پلتفرم‌‌‌ها تخلفاتی داشته‌‌‌اند که منجر به کسر امتیاز آنها شده است و در صورت رسیدن امتیاز هر رسانه به کمتر از حداقل اعتبار لازم، اقدام قانونی انجام خواهد شد.»

او درباره اینکه آیا این اقدام قانونی و دلیل کسر امتیاز، به خاطر انتشار بدون بازبینی سریال‌‌‌هایی مثلِ «یاغی»، «نوبت لیلی» و «جادوگر» است، افزود: «به صورت کاملا واضح، تخلف محتوایی یعنی اینکه برخی بخش‌‌‌های منتشرشده مجوز انتشار از ساترا ندارند. لیست تخلفات در صورت تایید حقوقی منتشر خواهد شد.» رئیس ساترا همچنین در خصوص تلاش عده‌‌‌ای برای بازگشت اختیارات نظارت بر نمایش‌‌‌خانگی به ارشاد، گفت: «نظارت بر رسانه‌‌‌های صوت و تصویر فراگیر و تنظیم مقررات در ابعاد مختلف از جمله ضوابط محتوایی و حفظ حریم مقدس خانواده‌‌‌ها، الزام قانونی بر صداوسیماست و ساترا برای اجرای قانون با تمام توان اقدام خواهد کرد.»