بازگشت امید به سینمای ایران

در خلاصه داستان این اثر آمده است: فیزیکدانی که در حال کار روی فرضیه‌ای درباره پایان جهان است، با زنی باردار ملاقات می‌کند که می‌خواهد به بشریت خدمت کند و خانه‌ای از آن خود داشته باشد. پارسا پیروزفر، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا بازیگران اصلی چهارمین فیلم پناهنده هستند.  تی‌تی دومین فیلم از یک کارگردان زن است که در آن زوج هنری هوتن شکیبا و الناز شاکردوست به عنوان بازیگران اصلی حضور دارند. پیش از این در فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار این دو بازیگر حضور داشتند و توانستند موفقیت بسیار قابل‌توجهی نیز کسب کنند. «تی‌تی» در چهار روز اکران با در اختیار داشتن ۲۸۰ سالن سینما، در ۱۶۶۲ نوبت به نمایش درآمده و ۶۲هزار و ۱۳۷ مخاطب داشته است.

میانگین آمار مخاطبان این فیلم در هر نوبت نمایش ۲۳ نفر بوده که در مقایسه با میانگین کلی تماشاگران عددی بالا به شمار می‌آید. فروش دو فیلم دیگر یعنی «بازیوو» و «پیتوک» چندان قابل‌توجه نیست و جز آمارهای روز اول فروش هنوز، آمار دقیقی از میزان فروش این فیلم‌ها در چهار روز گذشته منتشر نشده است. با این همه به نظر نمی‌رسد که این دو فیلم بتوانند تحول چندانی در بازار کساد این روزهای سینما ایجاد کنند. «بازیوو» یک فیلم ایرانی در ژانر کودک، موزیکال و کمدی به نویسندگی سلمان خورشیدی و کارگردانی امیرحسین قهرایی است که در سال ۱۳۹۸ تولید شده‌ است. در قصه این فیلم، ماپان مخترع بازی‌ها و خالق سرزمین بازیوو برای نجات سرزمینش از چنگال سیلوس به دنبال پیدا کردن بچه‌ای از میان زمین است، سرانجام ژوبین پسربچه دست‌و‌پا‌چلفتی برای این کار انتخاب می‌شود. این انتخاب بدترین انتخاب ممکن است.

در بازیوو، بازیگرانی چون برزو ارجمند، پژمان بازغی، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی، رضا شفیعی‌جم و سحر زکریا نقش ایفا کرده‌اند. دیگر فیلم تازه‌وارد چرخه اکران هم «پیتوک» است. پیتوک اولین ساخته بلند سینمایی مجید صالحی است که از روز ۱۵ تیرماه روی پرده رفت. در این فیلم که یک درام پربرخورد و عاشقانه در باره ماجرای عاشقانه یک جوان است که به تهران مهاجرت می‌کند، هادی حجازی‌فر، مهتاب کرامتی، حسن پورشیرازی، الناز حبیبی، احسان بذلی، شاهرخ فروتنیان و ... بازی کرده‌اند.

صدرنشین‌های جدول

همچنان فیلم «انفرادی» با بازی رضا عطاران صدرنشین جدول فروش است و بعید است که فیلمی بتواند جایگاهش را بگیرد. این فیلم تا امروز ۴۵ میلیارد تومان فروش داشته و پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در بازار سال ۱۴۰۱ است. بعد از این فیلم هم «سگ‌بند» توانسته با فروش ۳۸میلیاردتومانی، رتبه دوم را در اختیار بگیرد. اما رتبه سوم با فروشی نزدیک به ۱۳میلیارد تومان در اختیار فیلم «موقعیت مهدی» است. هرچند که در صورت ادامه استقبال نسبی از فیلم «علفزار»، بعید نیست که این فیلم بتواند جایگاه سوم «موقعیت مهدی» را بگیرد.