به گزارش دویچه‌وله، دوره‌ کاستروها در کوبا به تاریخ پیوست. روز پنجشنبه (۱۹ آوریل) پارلمان کوبا در هاوانا «میگل دیاز کانل» را به عنوان جانشین رائول کاسترو به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور کارائیب برگزید.

ناظران سیاسی معتقدند که این انتخاب با تحولاتی ژرف در کوبا همراه نخواهد شد. رئیس‌جمهوری جدید کوبا به سوسیالیسم اعلام وفاداری کرده و گفته که هم‌پیمان با همه‌ انقلابیان کوبا از سرمشق فیدل و رائول کاسترو پیروی خواهد کرد.

میگل دیاز کانل کیست؟

رئیس‌جمهوری تازه‌ کوبا ۵۷ سال سن دارد و پس از انقلاب کوبا (۱۹۵۹) به دنیا آمده است.  او از کادرهای معتقد حزب کمونیست کوبا بوده است و این اواخر دست راست رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری پیشین کوبا و برادر فیدل کاسترو به شمار می‌رفت.

میگل دیاز کانل پس از خدمت نظام در رشته‌ مهندسی الکترونیک تحصیل کرد و همزمان در سازمان جوانان حزب کمونیست کوبا فعالیت داشت. او بعدها به مقام ارشد حزبی در یکی از ایالت‌های کوبا رسید و سپس وزیر آموزش عالی و سرانجام معاون رئیس‌جمهوری شد.

میگل دیاز کانل در نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس‌جمهوری در برابر نمایندگان پارلمان کوبا گفت: «کوبا درباره اصول خود مذاکره نمی‌کند و تسلیم فشار و تهدید از بیرون نخواهد شد. انقلاب کوبا به روند کمال‌بخشی سوسیالیسم ادامه خواهد داد. ما به نیرو، شعور و فرزانگی خلق متکی خواهیم بود. سرزمین پدری یا مرگ؛ سوسیالیسم یا مرگ؛ ما پیروز خواهیم شد!»

رئیس‌جمهوری تازه کوبا در برابر چالش‌های بزرگی قرار دارد. مناسبات کوبا با ایالات متحده آمریکا از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ رو به تیرگی نهاده است، اوضاع اقتصادی کشور از جمله به دلیل ضعف ونزوئلا که متحد کوباست وخیم است و تنش‌های اجتماعی در کوبا گسترش یافته‌اند.

فقدان «مشروعیت طبیعی»

اما میگل دیاز کانل در نبرد قدرت نیز با چالش‌های جدی روبروست و نخست باید بر رقبای داخلی خود چیره گردد. او مانند فیدل و رائول کاسترو که در رهبری ارتشی از شورشیان پیروزی انقلاب را در کوبا میسر کردند، از مشروعیتی طبیعی برخوردار نیست و به نسل تاریخی انقلابیان کوبا تعلق ندارد.

بر این پایه می‌توان گفت که دیاز کانل صرفا بر پایه بازده و کارآمدی خود سنجیده و به محک زده خواهد شد. کوبایی‌ها پیش از هر چیز آرزو می‌کنند که اوضاع اقتصادی در این کشور بهبود یابد و میانگین درآمدها افزایش یابد.

رئیس‌جمهوری تازه‌ کوبا باید پیش از هر چیز تلاش کند تا سرمایه‌های خارجی را به این کشور جلب کند، از بوروکراسی در دستگاه دولتی بکاهد و موسسات دولتی را کارآتر کند. او باید همچنین تلاش کند تا تنش‌های اجتماعی را تحت کنترل آورد و کاهش دهد و کادرهای حزبی را علیه خود تحریک نکند.

ناظران سیاسی معتقدند که در سال‌های آینده رائول کاسترو همچنان مرد مقتدر پشت صحنه‌ سیاست کوبا خواهد بود. ارتش کوبا تحت کنترل ژنرال رائول کاسترو است و همین ارتش بر بخش‌های بزرگی از اقتصاد کوبا حاکم است.

رائول کاسترو می‌خواهد دست‌کم تا سال ۲۰۲۱ در رهبری حزب کمونیست کوبا باقی بماند.