اسماعیل بقایی، در آغاز سخنان خود که در جریان برگزاری اجلاس چهلم شورای حقوق بشر ارائه شد، اظهار کرد که نابرابری‌های گسترده در تمامی اشکال آن، تهدید کننده توسعه پایدار بوده و با تحریک احساس نفرت و بیگانه هراسی، صلح و حقوق بشر را به خطر می‌اندازند. مداخلات خارجی، خصوصاً در قالب اقدامات قهرآمیز یکجانبه و تحریم های غیر موجه، موجب نابرابری شده و در تقویت آن مؤثر می باشد.

 وی در ادامه سخنان خود افزود: سیاست ها و اقدامات قهرآمیز، موجب فشار اقتصادی بر جامعه هدف شده، با نقض حقوق بشر از جمله حق غذا و حق سلامت، عواقب جدی بشردوستانه در پی داشته و حق حیات افراد را به خطر می اندازد.

بقایی افزود که تحریم ها به عنوان یک عامل تشدید کننده وضعیت عمل کرده و تأثیرات مخرب اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه در بهره‌مندی از حقوق بشر واضح است.

وی در ادامه، ضمن تأکید بر اهمیت حق توسعه، عنوان نمود اعمال فشارهای اقتصادی بر مردم سرزمین های اشغالی فلسطین، یمن و نقاط دیگر جهان، که باعث به گرسنگی کشاندن مردم بی‌گناه شده است، فراتر از نقض ساده حقوق بشر بوده و در زمره جرائم شدید بین‌المللی محسوب می‌شود. اعمال محاصره اقتصادی، از جمله در مورد مردم غزه و علیه یکی از کشورهای همسایه در منطقه ما و هر نقطه دیگر جهان باعث شرمساری و عقب‌گرد از تمدن بشری است. این یک نشانه هشدار دهنده از سطح بالای مصونیت عاملان اینگونه اقدامات ویرانگر است.

بقایی در پاپان سخنان خود ابراز داشت: ما با کمیسرعالی موافق هستیم که حقوق بشر، عامل امید زا است. ما باید بایستیم و با همکاری یکدیگر آینده ای بهتر را برای بشریت تضمین کنیم؛ آینده ای عاری از کلیشه‌ها و شماتت‌های ناروا.

لازم به ذکر است تمرکز اصلی گزارش امسال کمیسر عالی حقوق بشر، "نابرابری های شدید" و آثار و تبعات آن بر حقوق بشر بود.

اجلاس چهلم شورای حقوق بشر از روز دوشنبه ۶ اسفند ماه آغاز شده و تا دوم فرودین ماه ۱۳۹۸ ادامه خواهد داشت.