تهدید ترکیه از سوی فرانسه

معاون وزیر خارجه فرانسه از آمادگی اتحادیه اروپا برای اعمال بسته‌ای از تحریم‌ها علیه ترکیه، در صورت تداوم رفتارهای تنش‌زای این کشور خبر داد.

«کلمنت بون» معاون وزیر خارجه فرانسه در امور اروپایی شامگاه سه‌شنبه گفت در صورتی که ترکیه دست از «موضع ستیزه‌جویانه» در عرصه‌های مختلف بین‌المللی نکشد، اتحادیه اروپا نیز اقدامات تنبیهی علیه این کشور را در دستور کار قرار می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، بون طی سخنرانی در صحن پارلمان فرانسه، توضیح داد: «[ترکیه باید] بین تنش‌زدایی یا حفظ این موضع ستیزه‌جویانه، انتخاب کند، که در این صورت اروپا برای پاسخ دادن آماده است. ما مجموعه‌ای از اقدامات را فراهم کرده‌ایم که شامل تحریم‌ها نیز می‌شوند و در صورت نیاز اعمال خواهند شد».

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا همیشه آماده است تا از منافع خود دفاع کند، اما گفت که این سازمان به دنبال تنش‌زایی با آنکارا نیست و منتظر این کشور می‌ماند تا پاسخ دهد که آیا به‌دنبال تنش‌زدایی است یا نه.

این مقام فرانسوی درباره حوزه‌های تحت نفوذ ترکیه که از نظر اتحادیه اروپا باید توسط این کشور تنش‌زدایی صورت گیرد، نام لیبی، سوریه، شرق مدیترانه و منطقه قفقاز (قره‌باغ کوهستانی) را عنوان کرد.

به نوشته اسپوتنیک، بون با انتقاد از تصمیم اخیر ترکیه در خارج شدن از کنوانسیون استانبول، تصریح کرد که آنکارا اما اخیراً سیگنال‌های مثبتی از طریق عقب کشاندن کشتی‌های حفاری از آب‌های نزدیک یونان و موافقت با مذاکره با آتن، ارسال کرده است.

پیش از این نیز «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان هشدار داد که اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌هایی را علیه ترکیه به واسطه تصمیم این کشور برای خروج از معاهده استانبول بررسی می‌کند.

این در حالی است که آمریکا در ماه آذر ۱۳۹۹، صنایع دفاعی ترکیه و رئیس آن را به دلیل اقدام این کشور برای خرید اس-۴۰۰ به لیست تحریم‌های خود افزوده بود. واشنگتن مدعی شده بود آنکارا به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی «روسبرون‌ اکسپورت» و خرید این سامانه تحت تحریم‌های برآمده از قانون موسوم به «کاتسا» قرار گرفته است.